کد مطلب: ۹۰۱۳۷۵

طغیان قیمت‌ها در بازار ارز و فولاد کشور

طغیان قیمت‌ها در بازار ارز و فولاد کشور

معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۲ میلیون و ۹۲۳ هزار و ۶۸ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۵۹ تن یعنی حدود ۴۸ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری یک میلیون و ۳۱ هزار و ۵۶۱ تن به ثبت رسیده است

به گزارش تجارت‌نیوز، در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۷۵ هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۷۳ هزار تن کمتر است. همچنین با وجود تقاضای ۹۸ هزار و ۹۵۰ تنی، ۷۴ هزار تن آن یعنی بیش از ۹۸ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۳ هزار و ۵۶۸ تومان بود که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰۰ تومان افت داشت. از طرفی، آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۵٫۶ درصدی را به ثبت رساند که میزان آن از هفته گذشته بیشتر است.

همچنین با توجه به اینکه نرخ پایه عرضه آهن اسفنجی حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است؛ اگر حجم عرضه‌ها کافی باشد، با کمرنگ شدن محدودیت‌ها و هیجانات رقابتی، احتمال از دست رفتن این کف حمایتی وجود دارد.

شمش فولادی نیز با ۲۳۲ هزار و ۴۷۳ تن عرضه و تقاضای حدود ۳۶۴ هزار و ۹۵۸ تن، در نهایت توانست ۲۰۴ هزار و ۲۷۳ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۱ هزار و ۲۱۵ تومان در هفته جاری، رقابت ۳٫۴ درصدی را تجربه کرد.

محصول میلگرد در هفته دهم زمستان ۲۷۵ هزار و ۳۹۸ تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود ۵ هزار تن کمتر بود. همچنین این محصول تنها ۲۶۹ هزار و ۸۰۴ تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت ۱۸۷ هزار و ۱۲۴ تن آن را با میانگین ۲۵ هزار و ۶۱ تومان به فروش رساند. ناگفته نماند محصول میلگرد در هفته جاری به کانال جدید ۲۵ هزار تومانی صعود کرد و نسبت به میانگین هفته گذشته حدود ۵۰۰ تومان رشد داشت.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۴۲۸ هزار و ۳۱۰ تن عرضه داشت که با افزایش عرضه، انواع ورق در بورس توانست ۴۰۴ هزار و ۱۰ تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۹۴ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه کمتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۵۱۲ هزار تن به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۱۸۳ هزار تن کمتر بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضای ۵۰۸ هزار تنی، حدود ۲۷۵ هزار تن را به قیمت میانگین ۴ هزار و ۸۸۰ تومان در هر کیلوگرم به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۸۰۴ هزار تن، ۳۰۰ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت تنها ۱۹۰ هزار تن آن به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته ۱۲۶ هزار و ۶۰ تن حجم بیشتری در عرضه تجربه کرده؛ اما میزان فروش آن تغییری نکرده است.

نبشی و ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا به ترتیب ۳ هزار و ۱۳۴ تن و ۲ هزار تن عرضه داشتند که نبشی حدود ۹۹ درصد و ناودانی تمام محصولات عرضه شده را به فروش رساندند. ناگفته نماند نبشی رقابت ۵ درصدی و ناودانی رقابت ۷ درصدی را به ثبت رساندند.

همچنین تختال C در هفته جاری عرضه کمتری در محدوده ۷۱ هزار تنی با اختلاف ۱۴۹ هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با ۶۲ هزار تن تقاضا، ۵۵ هزار تن آن را با قیمت میانگین ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رساند و لازم به ذکر است که نرخ پایه این محصول نسبت به هفته گذشته حدود ۳۵۰ تومان کاهش داشت.

بر همین اساس، هفته جاری همانند هفته گذشته روند صعودی پررنگی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در تمام طول هفته به صورت میانگین رشد ۱۰۰ تا یک هزار تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که در آخرین روز هفته روند رشد آن حتی به محدوده یک هزار و ۳۰۰ تومانی رسید.

همچنین نرخ تیرآهن در سومین هفته اسفندماه ابتدا روند کاهشی و سپس روند صعودی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول از ابتدای هفته افت ۲۰۰ تا حدود یک هزار و ۵۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت و پس از آن در روز سه‌شنبه به بالاترین رشد خود یعنی یک هزار و ۴۰۰ تومانی رسید.

بازار پروفیل همانند سایر محصولات، در روند افزایش قرار گرفت که البته در اولین روز کاری هفته، بیشترین رشد به مقدار یک هزار و ۳۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم ثبت کرد و تا پایان هفته نیز همین روند با شارپ کمتر را به دنبال داشت.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش همانند برخی محصولات در روند ثابت رو به افزایش قرار گرفتند؛ البته این دو محصول هفته را با رشد یک هزار و ۴۰۰ تومانی تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومانی آغاز کردند و سپس به رشد خود با مقدار کمتر ادامه دادند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد جهانی نشان می‌دهد، چین در بحبوحه بحران اقتصادی عمیقی قرار دارد و با انباشته شدن کوهی ناپایدار از بدهی، نرخ رشد اقتصادی در حال کاهش است. این یکی از بدترین بحران‌های مسکن در جهان و طی سه دهه گذشته بوده و بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران غربی این بحران را نشانه‌ای از ورشکستگی رهبری و سیستم اقتصادی چین می‌دانند. بر همین اساس، قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد در هفته‌های اخیر نزولی بوده و بازار فولاد ایران نیز با مازاد تولید قابل توجهی روبرو شده است.

ناگفته نماند با توجه به ۱۰ روز باقی‌مانده از فعالیت بازار، افزایش قیمت‌های مداوم و بارهای تحویل داده نشده و بی‌نظمی‌هایی که طی دو ماه گذشته به تدریج روی هم تلنبار شده، امید چندانی به عادی شدن بازار قبل عید نمی‌رود. همچنین افزایش در نرخ دلار، بیشترین اثر خود را در میان مقاطع فولادی بر روی میلگرد داشته است؛ به گونه‌ای که در ابتدای هفته، میانگین نرخ معاملاتی آن در کانال ۲۶ هزار تومانی بود.

از طرفی، سال آینده دولت برنامه‌‌‌هایی در راستای افزایش ساخت و ساز در نظر گرفته که اگر پایبند باشد و برنامه‌‌‌ها را پیش ببرد، می‌تواند بازار را به تحرک وا دارد. در واقع تولیدکنندگان در سال‌جاری با انتظارات تورمی، تغییر قوانین داخلی و صادراتی و نبود برنامه‌‌‌ریزی مشخص و محدودیت‌‌‌های انرژی از جمله برق و گاز در وضعیت خوبی به سر نمی‎بردند.

از سوی دیگر، بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۹ تا ۶۰ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه ۱۶ اسفند ماه در محدوده ۶۰ هزار و ۵۸۰ تومانی تثبیت شد. در پی تلاطم بازار ارز در طول یک هفته گذشته و افزایش مداوم آن تا کانال ۶۰ هزار تومان، نرخ انواع مقاطع فولادی نیز به تبعیت از این عامل مهم با رشد همراه بودند.

در این راستا، پس از حدود ۳۷۰ روز، دلار از سقف تاریخی ۶۰ هزار تومانی خود عبور کرد؛ درحالی که طی یکسال گذشته بانک مرکزی، دولت و مسئولان با تمام توان برای نگه داشتن نرخ دلار تلاش کردند، اما در نهایت فنر دلار در رفت و سقف تاریخی آن شکسته شد. همچنین فعالان بازار ارز با تاکید بر تاثیر خبرهای سیاسی و افزایش تقاضا در پایان سال در نوسانات کنونی بازار ارز، باتوجه به تجربه ماه‌های اخیر، معتقدند نوسانات اخیر قیمت ارز دائمی نیست و با ورود بازارساز قیمت‌ها تعدیل می‌شود.

2-2-768x489

منبع : فولاد بام

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.