کد مطلب: ۲۹۰۳۵۲

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

رکورد بی‌سابقه ۵ دقیقه‌ای بورس ناشی از چیست؟

رکورد بی‌سابقه 5 دقیقه‌ای بورس ناشی از چیست؟

علی اسلامی بیدگلی گفت: توقف عرضه‌ محصولات مختلف همچون فولاد و پتروشیمی در بورس کالا باعث این تصور سرمایه‌گذاران شده که با آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا میزان درآمد بنگاه‌ها و به دنبال آن ارزش سهام شرکت‌ها بیشتر خواهد شد، بنابراین استقبال مردم برای خرید سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی از اول هفته تا امروز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص بازار سرمایه در پنج دقیقه اول امروز با رشد بیش از هزار واحدی، روند صعودی به خود گرفت که به گفته کارشناسان بازار سرمایه؛ به دستور شورای عالی بورس عرضه‌ محصولات مختلف همچون فولاد و پتروشیمی در بورس کالا متوقف شده و دلیل آن ابهام درخصوص شیوه قیمت‌گذاری این کالاها است. شواهد حاکی از آن است که این تصمیم به دلیل مغایرت دستورالعمل اخیر وزارت صنعت با عرضه کالا برمبنای نرخ آزاد ارز گرفته شده و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

امروز هم بازار سرمایه همانند روز گذشته رکورد عجیبی رقم زد به طوری که هنوز پنج دقیقه از آغاز فعالیت بازار سرمایه در روز دوشنبه ( 29 مردادماه 97) نگذشته بود بورس تهران شاهد رشد هزار واحدی شاخص کل شد.

بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه (ساعت حوالی 10 و 45 دقیقه) حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، فملی، فولاد، فخور، رمپنا، وغدیر، و معادن» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « پارس، شسپا، همراه، اخبار، حکشتی» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند و این در حالی است که در معاملات روز گذشته نمادهای «فارس، فولاد، پارس، فملی، پارسان» بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل بورس داشتند و معاملات منفی حکشتی تا حدی از رشد بیشتر شاخص کل بورس جلوگیری کرده بود.

علی اسلامی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علت رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز، گفت: رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل بورس پیامد پیگیری‌های سازمان بورس مبنی بر توقف عرضه برخی محصولات در بورس کالا با ارز دولتی چهار هزار و 200 تومان و عدم شفافیت در شیوه قیمت‌گذاری فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی در بورس کالا است.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: توقف عرضه‌ محصولات مختلف همچون فولاد و پتروشیمی در بورس کالا باعث تصور سرمایه‌گذاران شده است که با آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا میزان درآمد بنگاه‌ها و به دنبال آن ارزش سهام شرکت‌ها بیشتر خواهد شد، بنابراین استقبال مردم برای خرید سهام شرکت‌های فولادی و پتروشیمی از اول هفته تا امروز افزایش پیدا کرده است.

اسلامی با بیان اینکه بازار سرمایه همچنان در ابهام به سر می‌برد، افزود: در حال حاضر تاثیرپذیری بازار سرمایه نسبت به اخبار و شایعات به شدت افزایش پیدا کرده است و هر خبری می‌تواند منجر به رشد و افت شاخص کل بورس شود که در حال حاضر عملکرد شورای عالی بورس باعث رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز بازار سرمایه شده است.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم در نهایت عرضه محصولات با ارز دولتی در بورس کالا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و بدون شک قیمت‌ها در بورس کالا تغییر پیدا می‌کند.

اسلامی افزود: اگر مبنای قیمت‌گذاری محصولات شرکت‌های عرضه کننده براساس ارز آزاد شود، بدون شک قیمت قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی هم تغییر معناداری پیدا خواهد کرد، بنابراین کارشناسان باید اثرات مثبت و منفی حرکت متغیرها را به درستی و کارشناسانه بررسی کنند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در مجموع با آزادسازی همزمان قیمت فروش محصول و قیمت مواد اولیه و حامل‌‌های انرژی به نظر می‌رسد که افزایش درآمد بنگاه‌های عرضه کننده را خواهیم داشت که این باعث رشد ارزش سهام می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.