فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۳۳۲۰۱۹

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته دوم آذر ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه عواملی باعث احیای شاخص شد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت/چه عواملی باعث احیای شاخص شد؟

تالار شیشه‌ای بورس این هفته را سبزرنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون رسیدن بسیاری از سهم‌ها به سطوح حمایتی کوتاه‌مدت خود، برگشت قیمت جهانی نفت خام به دلیل جلسه اوپک، افزایش نرخ دلار و تثبیت آن، رشد قیمت کامودیتی‌ها به دنبال اجلاس G20، تصویب اولین بند از CFT در مجلس و خبر احتمال افزایش خودرو باعث شد که شاخص از قله 163 هزار واحدی به 166 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نظرسنجی «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران در خصوص روند بازار سرمایه و قیمت سهام در هفته جاری تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته اخیر حاکی از آن است که روز شنبه (10 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۶۰۴۱ میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش ۳۹۱۸ واحدی در رقم ۱۵۹۸۵۳ واحد جای گرفت.

روز یکشنبه ( 11 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۴۷۵۳ میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد ۳۲۸۴ واحدی در رقم ۱۶۳۱۳۸ واحد جای گرفت.

روز دوشنبه (12 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3817 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 3166 واحدی در رقم 166304 واحد جای گرفت.

روز سه‌شنبه (13 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4290 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 602 واحدی در رقم 165701 واحد جای گرفت.

روز چهارشنبه (14 آذرماه 97) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۴۶۶۴ میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش ۱۱۵۸ واحدی در رقم ۱۶۶۸۵۹ واحد جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه ، سه عاملی که باعث ریزش شاخص شد، ترس سهامداران از بابت تحریم‌ها، کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه قیمت جهانی نفت خام و کاهش قیمت دلار در بازار آزاد بود.

در جریان معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه، سه عاملی که بورس را احیا کرد، حمایت تکنیکالی شاخص کل بورس و فروش‌های هیجانی روزهای گذشته، شایعه جدی شدن افزایش سرمایه بانک‌ها و توافق جدید چین و آمریکا در اجلاس G20 بود.

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه، دو عاملی که باعث رشد ادامه‌دار شاخص شد، افزایش قابل توجه قیمت جهانی کامودیتی‌ها خصوصا نفت که ناشی از توافق چین و آمریکا به منظور کاهش تنش‌های تجاری و برگشت قیمتی پس از چندین روز متوالی افت شدید قیمتی در اکثر سهم‌های بازار بود که این دو عامل دست‌به‌دست هم دادند تا بازار در این روز شاهد رشد در اکثر نمادها شود.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، عرضه‌های روز سه‌شنبه اکثرا مربوط به ذخیره سود نوسان‌گیران بود که به گفته فعالان بازار سرمایه، پیش‌بینی می‌شود فعلا در گام اول بازار در قالب یک حرکت برگشتی تا محدوده 174 تا 176 هزار واحد رو به بالا حرکت کند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، سه عاملی که بورس را مثبت کرد، رسیدن قیمت‌ سهام بسیاری از شرکت‌ها به سطوح مناسب حمایتی، محدود شدن فروش حقوقی‌ها توسط نهاد‌های ذی‌ربط، اخبار مبنی بر تصویب افزایش قیمت خودرو بود.

افزایش بازدهی صنایع بورسی در سال آینده

مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته دوم آذر ماه، گفت: در ابتدای هفته جاری شاخص کل بورس از 163 هزار واحد تا 159 هزار واحد افت کرد و در آن نقطه به حمایت مهم 38 درصد فیبوناچی رسید که این حمایت مهم با خط روند صعودی و همچنین کف قبلی بازار مقارن شده بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از سوی دیگر سه خبر فاندامنتالی مهم و مثبتی درباره بازار منتشر شد که اولین خبر جلسه اوپک برای کاهش تولید نفت بود که باعث برگشت قیمت جهانی نفت خام شد. دومین خبر این بود که در حاشیه اجلاس G20 جلسه بسیار مهم رئیس‌جمهور آمریکا و رئیس‌جمهور چین پیرامون پایان دادن به جنگ تجاری باعث افزایش سطح تقاضا در کامودیتی‌ها شد و سومین خبر بحث افزایش قیمت خودرو بود که این سه خبر فاندامنتالی مهم در هفته جاری باعث برگشت بازار شد و شاخص را از محدود 159 هزار واحد به 166 هزار واحد رساند.

اگر پارامترهای کلان مانند قیمت‌های جهانی و قیمت جهانی نفت خام در همین محدوده‌ها تثبیت شود و نرخ دلار هم در محدوده 11 تا 13 هزار تومان در نوسان باشد، انتظار است که سود سال آینده شرکت‌های بورسی باز هم بیشتر از این ارقام شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که روند سوددهی صنایع بورسی را در سال آینده چه‌طور ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: در گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های بورسی به نظر می‌رسد که شرکت‌های لیدر بازار می‌توانند سود خود را تعدیل کنند.

میرزایی افزود: هم‌اکنون میانگین پی بر ایی بازار در محدود 6.2 واحد است و کف تاریخی آن بین 5.8 تا 6.2 واحد بوده است به همین جهت در حال حاضر در محدوده کف بازار قرار داریم.

وی ادامه داد: اگر پارامترهای کلان مانند قیمت‌های جهانی و قیمت جهانی نفت خام در همین محدوده‌ها تثبیت شود و نرخ دلار هم در محدوده 11 تا 13 هزار تومان در نوسان باشد، انتظار می‌رود که سود سال آینده شرکت‌های بورسی باز هم بیشتر از این ارقام شود، زیرا گزارش‌های آبان‌ ماه و به احتمال زیاد گزارش‌های آذر ماه شرکت‌ها نشان می‌دهد که اثرات تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا بر میزان فروش مقداری شرکت‌ها ناچیز بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: شرکت‌ها در بخش فروش مشکل قابل توجهی ندارند و امضای لوایح چهارگانه FATF‌ هم می‌تواند یک خط اعتباری با اروپایی‌ها برای فروش بدون مشکل نفت و میعانات گازی و واردات تکنولوژی به کشورما را فراهم کند که این موضوع می‌تواند ریسک‌های سیتماتیک و ریسک‌های سیاسی بازار را به شدت کاهش دهد.

تعادل، هدف اولیه بازار است

همچنین ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص ارزیابی کارنامه بازار سرمایه و قیمت سهام در هفته دوم آذر ماه، گفت: روند شاخص کل بورس در هفته دوم آذر ماه صعودی بود و اتفاقی که در بازار سرمایه رخ داد این بود که بازار در هفته گذشته با ریزش قابل توجهی مواجه شده بود و در این هفته توافق چین و آمریکا به‌منظور کاهش تنش‌های تجاری و همچنین عدم افزایش نرخ بهره از سوی بانک فدرال رزرو آمریکا در سال 2019 میلادی باعث رشد قیمت کامودیتی‌ها و قیمت جهانی نفت خام و به دنبال آن رشد شاخص کل بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار تحت تاثیر اخبار متعددی بوده است که از جمله می‌توان به لایحه بودجه سال 98، تصویب لایحه CFT در مجلس، بررسی پرونده ایران در شورای امنیت، بحث افزایش نرخ در برخی صنایع چون صنعت خودرو، صنعت تایر و صنعت دارو، افزایش نرخ گاز مصرفی صنعت فولاد اشاره کرد، اما با توجه به شدت بالای اصلاح قیمت‌‌ سهام طی هفته‌های گذشته طبیعی بود که به دلیل رسیدن ارزش بسیاری از سهم‌ها به سطوح ارزندگی از منظر مباحث تکنیکی و بنیادی شاخص کل بورس در هفته جاری روند مثبتی در پیش گیرد.

هلالات تصریح کرد: هدف رشد هیجانی و قوی شاخص کل بورس نیست، بلکه هدف این است که ابتدا شاخص کل بورس در همین محدوده به تعادل برسد، بنابراین هدف و انتظار از متعادل شدن بازار است و سپس با انتشار گزارش‌های مثبت ماهانه شرکت‌های بورسی شرایطی ایجاد می‌شود که سهم‌های دارای ارزندگی بالا روند صعودی در پیش گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.