فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۲۲۰۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد کم جان بورس/ رونق تالار شیشه‌ای بیشتر می‌شود؟

رشد کم جان بورس/ رونق تالار شیشه‌ای بیشتر می‌شود؟

شاخص کل بورس تهران امروز هم روند صعودی به خود گرفت و توانست در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحدی باقی بماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس تهران امروز یکشنبه 15 آبان ماه روند صعودی نسبتا خوبی را تجربه کرد. شاخص کل بورس امروز توانست رشد16 هزار و 352 واحدی داشت و به محدوده یک میلیون و 344 هزار واحدی رسید. همچنین شاخص هم‌وزن رشد بیش از 5 هزار واحدی داشت و در محدود 379 هزار واحدی ایستاد.

ارزش معاملات بازار سرمایه تا لحظه تنظیم این گزارش به 3 هزار و 255 میلیارد تومان رسید. اما برخلاف روز گذشته خروج نقدینگی داشتیم و بیش از 123 میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج شد. ارزش دلاری بازار سرمایه نیز در محدوده 299 میلیارد دلار بود. امروز 508 نماد مثبت و 133 نماد منفی در بازار داشتیم.

بیشترین ارزش معاملات در این روز به نماد خگستر، حکشتی، خاور، فملی، شبندر، خساپا، شپنا و خودرو رسید. در سوی دیگر بازار نمادهای فارس، فولاد، فملی، میدکو، کگل، مارون و شستا نیز بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.

رقابت برای بورس

همواره قیمت دلار و بورس همبستگی شدیدی با یکدیگر دارند و با افزایش قیمت دلار بورس نیز در میان مدت افزایشی می‌شود. این روزها قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافته اما نباید انتظار داشت که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد تاثیری روی بورس داشته و در بهترین حالت می‌تواند به صورت هیجانی شاخص را مثبت کند.

در مقابل نیز برخی از کارشناسان عقیده دارند که نقدینگی از بورس خارج و وارد بازار ارزی خواهد شد. چرا که بازدهی بیشتری نسبت به بورس دارد. در اصل باید منتظر افزایش نرخ دلار نیمایی ماند آن زمان می‌توان گفت که قیمت دلار روی بورس تاثیر مستقیم داشته و باعث رشد شاخص و صنایع شده است.

در حال رشد بورس دلایل مختلفی دارد اما رشد سریع شاخص ممکن است کمی برای سهامداران و معاملات خطرناک باشد.

براساس گزارش فردای اقتصاد؛ دو سیگنال تداوم رشد دلار در بازار آزاد و تجربه یک جمعه طوفانی در بازارهای جهانی را شاید بتوان از مهمترین دلایل ثبت رکورد ۲۱ ماهه رشد روزانه شاخص کل سهام دانست. آن هم در دوره‌ای که به اعتقاد بسیاری از خبرگان بازار سهام، قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها به کف‌های ارزندگی نزول کرده و فرصت خرید مناسبی در بازار شکل گرفته است. با این حال تا کنون ابهامات سیاسی و اقتصادی مانع از تحرک تقاضا در تالار شیشه‌ای میشد. این روزها اما به نظر می‌رسد سهامداران ناامید از رسیدن به ثبات و کسب یک سود واقعی در بازار سهام، امید دارند تا سوار بر موج تورم، ارزش سرمایه‌های خرد و کلان خود را حفظ کنند.

کارشناسان نظرات متفاوتی دارند و برخی رشد امروز نماگرهای بورسی را رشد هیجانی و موقتی ارزیابی می‌کنند و برخی نیز از شکل‌گیری کف‌های جدید در بازار سهام به واسطه رشد نرخ دلار سخن می‌گویند. با این حال در یک مورد اتفاق‌نظر دارند و آن این است که در صورت تداوم روند افزایشی انتظارات تورمی، بورس می‌تواند پناهگاه تورمی مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد و همین موضوع رشد قیمت‌ها را تضمین کند. هر چند توصیه می‌شود سهامداران در چینش پرتفوی خود همه جوانب را در نظر بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.