کد مطلب: ۷۳۵۶۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

معضل جدید بورس آغاز شد / زمستان سخت برای صنایع

معضل جدید بورس آغاز شد / زمستان سخت برای صنایع

فصل سرما فرا رسید و به واسطه همین موضوع قطعی گاز صنایع آغاز شد؛ این قطعی چه پیامدهایی برای بورس خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحران قطعی گاز شاید امسال بیش از سال گذشته به چشم بیاید، البته این نبود گاز تنها در ایران نیست و حتی اروپا نیز با مشکل گاز مواجه شده است.

امسال قطعی گاز احتمالا تاثیر بیشتری روی صنایع بورسی داشته باشد. از آخرین روزهای هفته اخیر قطعی گاز شروع شد و این موضوع باعث می‌شود که میزان تولیدات صنایع نیز کاهش یابد. تا این لحظه کاهش ظرفیت گاز پتروشیمی خراسان 70 درصد، پتروشیمی پردیس 85 درصد و توقف کامل تولیدات پارس فولاد سبزوار منتشر شده است.

جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز اعلام کرده که محدویت گاز برای صنایع فولاد و پتروشیمی در اولویت است.

این مقام مسئول گفت: میزان اعمال محدودیت بستگی به افزایش مصرف خانگی و تجاری دارد؛ پیش‌بینی‌ها نیز حکایت از این دارد که طی یک هفته آینده هوا سردتر می‌شود و در قبال این سردشدن اگر مصرف افزایشی باشد شروع محدودیت‌ها استارت می‌خورد.

وی ادامه داد: دو سوم نیاز نیروگاه‌ها از طریق گاز و یک سوم از طریق سوخت مایع تامین می‌شود؛ باتوجه به ذخایری که داریم میزان سوخت مایع را برای نیروگاه‌ها کنترل می‌کنیم. شرکت ملی گاز تاکیدی ندارد که حتما نیروگاه ها از مازوت استفاده کنند، وزارت نیرو باید حسب نیاز خود تصمیم بگیرد، ما فقط محدودیت گاز اعمال می‌کنیم و هیچ محدودیتی در شرایط فعلی برای تخصیص گازوییل وجود ندارد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در خصوص مازوت سوزی گفت: برای مازوت هم ما نگرانی نداریم خودشان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از مازوت استفاده کنند و یا خیر، ممکن است وزارت نیرو به سوخت دیگری به جز گاز که وزارت نفت اختصاص می‌دهد نیاز نداشته باشد و نیروگاه را تعطیل کند اگر لازم داشته باشد نیز باید از فرآورده مصرف کند.

نکته اساسی اینجاست که مازوت سوزی به محیط زیست نیز آسیب می‌زند و نمی‌تواند جایگزین درستی برای گاز باشد. همین عدم جایگزینی باعث می‌شود که صنایع نیز سوددهی مطلوبی نداشته باشند.

زیان برای بورس

بیش از یک سال است که فعالان اقتصادی، کارشناسان بازار سرمایه و حتی نمایندگان مجلس به نادعالانه بودن نرخ خوراک گاز اعتراض دارند. اما به گفته کارشناسان هیچ تصمیم مناسبی گرفته نمی‌شود و هر ساله باید منتظر قطعی گاز بیشتر صنایع نسبت به سال قبل، در زمستان باشیم.

در حال حاضر قطع گاز پتروشیمی و فولاد در اولویت است و با توجه به وضعیت این دو گروه در بورس کاهش تولیدات می‌تواند به بورس آسیب سنگینی وارد کند.

با کاهش یا قطعی گاز میزان تولیدات صنایع کاهش پیدا می‌کند و این یعنی کاهش میزان سود. کاهش سود نیز باعث می‌شود که دیگر سهامداران اقبالی به سرمایه‌گذاری در این صنایع نداشته باشند و به نوعی قطعی گاز و به دنبال آن کاهش سود باعث سرخ‌پوشی این گروه‎ها در بورس می‌شود.

باید تکلیف سهمیه بندی گاز صنایع مشخص شود چرا که در این وضعیت صنایع با زیان مواجه می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر به صفحه بورس تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.