فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۳۶۶۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس در انتظار سورپرایز تلخ بودجه

بورس در انتظار سورپرایز تلخ بودجه

قرار است به همین زودی‌ها بودجه تقدیم مجلس شود، این بودجه چه تاثیری روی بازار سرمایه خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق روال هر سال بودجه باید 15 آذر ماه تقدیم مجلس می‌شد اما تا به امروز خبری از بودجه و ورود آن به مجلس نیست.

بودجه مهم‌ترین سند حکمرانی مالی سالیانه کشور است. این سند خط‌ مشی این سند، نشان می‌دهد دولت چگونه اهداف سالیانه خود را اولویت‌بندی می‌کند. این سند سهم هر قسمت از منابع و مصارف را با توجه به اولویت، اهمیت و همچنین ماموریت‌های تعیین شده برای هر حوزه مشخص می‌کند و تخمین میزان اعتبار و شراط آن در تقسیم منابع محدود کشور مشخص می‌کند.

از سوی دیگر بودجه می‌تواند تاثیر بسزایی روی بازار سرمایه و معاملات آن داشته باشد و حتی به طور کلی مسیر سرمایه‌گذاری را نیز تغییر دهد. عوامل بسیاری در بودجه هستند که روی بورس تاثیر دارند و می‌توانند منجر به تغییر نوع و شیوه سرمایه‌گذاری شوند. در حال حاضر مسائلی همچون نرخ‌های گاز، خوراک پتروشیمی‌ها، بهره مالکانه، تورم، نرخ ارز، مالیات، عوارض، فروش اوراق و امثال این موارد می‌تواند به طور مستقیم روی بازار تاثیر بگذارد.

اثرگذاری بودجه بر صنایع بورسی

وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مشخص نیست و افزایش این نرخ آسیب شدیدی به صنایع وارد می‌کند. بخش قابل توجهی از بازار سهام مربوط به پتروشیمی‌هاست و ۲۳ درصد از فرابورس را نماد شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمی تشکیل می‌دهند. در این میان شرکت‌هایی وجود دارند که خوراک اصلی آنها گاز طبیعی است و قیمت‌گذاری گاز طبیعی بر سود و زیان این شرکت‌ها اثرگذار است. مهم‌ترین محصولات تولیدی آنها متانول، اوره آمونیاک، نیترات و … است و سهم بالایی در فرآورده‌های نیمه خام و بالادستی پتروشیمی دارند.

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین باره گفته است: «معتقدم متناسب با شرایط اقتصادی باید نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را در نظر گرفت. یعنی باید دید که دامنه نرخ ارز در کجا قرار می‌گیرد تا سایر مؤلفه‌های اقتصادی، وضعیت صادرات و تولید داخل را در سال آتی بررسی کنیم. حداقل ۵ تا ۶ شاخص اصلی را باید در محاسبات منظور کنیم تا حداقل میانگینی از آن به دست بیاید تا بتوان یک نرخ متوسط برای آن بتوان شناسایی کرد. ما برای رسیدن به نرخ متوسط خوراک پتروشیمی‌ها تلاش خواهیم کرد. ازنظر ما قابل‌پیگیری است.»

خوراک پتروشیمی

افزایش نرخ‌ها مساوی با سقوط بورس

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تورم و سایر مشکلات، برخی از کارشناسان می‌گویند که نرخ خوراک احتمالا روند افزایشی داشته باشد که این موضوع به ماهیت بازار سرمایه آسیب می‌زند. از سوی دیگر تعیین نرخ‌های گاز یا بهره‌مالکانه نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی بازار بگذارد؛ یعنی میزان سودآوری صنایع را تا حدود زیادی کاهش دهد.

بستن مالیات روی صنایع و حقوقی‌ها نیز کمی خطرناک است و در این شرایط، حقوقی‌ها سرمایه‌ خود را به بازارهای کم‌مالیات می‌برند و صنایع نیز با پرداخت مالیات با کاهش سودآوری مواجه می‌شوند.

اما به طور کلی بورس در حال حاضر دیگر ابهامات شدید بودجه است و تا زمانی که این بودجه تقدیم مجلس نشود و وضعیت آن مشخص نشود نمی‌توان به طور قطعی تاثیر بودجه را روی بورس بررسی کرد.

گزارش‌هی بیشتر را در صفحه بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.