کد مطلب: ۷۳۹۹۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اثر نرخ خوراک بر شرکت های بورسی/ تضعیف صنایع ایران در مصاف با رقبای منطقه‌ای

اثر نرخ خوراک بر شرکت های بورسی/ تضعیف صنایع ایران در مصاف با رقبای منطقه‌ای

ماجرای نرخ خوارک پتروشیمی‌ها و قطعی گاز آنها به ویژه در فصل زمستان، به معضل سنگینی برای صنایع تبدیل شده است؛ این موضوع همواره تاثیر زیادی بر روند سودسازی شرکت‌ها دارد و می‌تواند به تبع آن بر سهام آنها در بورس هم اثر داشته باشد. در همین حال نرخ خوراک در ایران که خود یکی از تولیدکنندگان بزرگ گاز جهان است نسبت به رقبای منطقه‌ای بسیار بالاست که همین امر فشار مضاعفی را بر شرکت‌ها وارد آورده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمستان سخت صنایع شروع شده است و در چند هفته اخیر شاهد قطعی گاز صنایع بودیم. بحران قطعی گاز هر سال مشکل‌ساز بوده و امسال نیز با شروع شدن سرمای هوا گاز اغلب صنایع قطع یا سهمیه‌بندی شد.

با شروع فصل سرما ابتدا گاز صنایع پتروشیمی و پس از آن صنایع فولادی و سیمانی قطع می‌شود. تا امروز گاز پتروشیمی‌‌های شیراز، کرمانشاه، خراسان، پردیس، فولاد سبزوا و زاگرس از سهمیه‌بندی یا قطعی گاز خود خبر داده‌اند.

فشار نرخ خوراک بر صنایع

حاشیه سود و میزان مصرف خوراک در پتروشیمی‌ها بسته به نوع محصول آنها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال حاشیه سود متانول‌سازها از پلیمری‌ها کمتر است و در همین حال ممکن است به میزان کمتر یا بیشتری به خوراک گاز نیاز داشته باشند. این تفاوت در مورد صنایع فولادی و سیمانی هم صادق است.

همچنین از آنجا که ایران تحت تحریم‌ است تنها بازار موجود برای ارائه محصولات پتروشیمی چین به حساب می‌آید. بنابراین بازار خرید از رقابت‌پذیری خارج و دچار انحصار است. در ضمن، انحصار بازار خرید باعث کاهش قیمت می‌شود و قدرت تصمیم‌گیری را به خریدار واگذار می‌کند.

با این حساب نه می‌توان صرفا به عقیده کارشناسان مبنی بر سود خالص پتروشیمی‌ها اکتفا کرد و نه به اعتراض این صنایع نسبت به زیان‌دهی.

تنها می‌توان تاکید داشت که این تعیین نرخ خوراک و سهمیه‌بندی گاز تاثیر منفی روی صنایع در بورس دارد و می‌تواند مسیر زیان‌دهی سهامداران را با شیب بیشتری به سمت نزولی هدایت کند.

اثر نوسانات قیمتی و توزیعی گاز بر بازار سهام

بیش از یک سال است که فعالان اقتصادی، کارشناسان بازار سرمایه و حتی نمایندگان مجلس به نادعالانه بودن نرخ خوراک گاز اعتراض دارند. اما به گفته کارشناسان هیچ تصمیم مناسبی گرفته نمی‌شود و هر ساله باید منتظر قطعی گاز بیشتر صنایع نسبت به سال قبل، در زمستان باشیم.

در حال حاضر قطع گاز پتروشیمی و فولاد در اولویت است و با توجه به وضعیت این دو گروه در بورس کاهش تولیدات می‌تواند به بورس آسیب سنگینی وارد کند. با کاهش یا قطعی گاز میزان تولیدات صنایع کاهش پیدا می‌کند و این یعنی کاهش میزان سود. کاهش سود نیز باعث می‌شود که دیگر سهامداران اقبالی به سرمایه‌گذاری در این صنایع نداشته باشند و به نوعی قطعی گاز و به دنبال آن کاهش سود باعث سرخ‌پوشی این گروه‎ها در بورس می‌شود.

باید تکلیف سهمیه بندی گاز صنایع مشخص شود چرا که در این وضعیت صنایع با زیان مواجه می‌شوند.

نرخ گاز کشورهای همسایه چقدر است؟

نرخ گاز را می‌توان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی قیمت تمام شده محصولات و سودسازی صنایع دانست. بر اساس آماری که رسانه سازمانب ورس به تازگی منتشر کرده، نرخ گاز در کشورهای همسایه که همانند ایران تولیدکننده گاز هستند، عموما پایین‌تر از نرخ خوراک ایران است. به عنوان مثال در روسیه قیمت گاز ۷ سنت، در قطر ۹ سنت و در عربستان ۱۰ سنت است.

با این حال اما نرخ خوراک گحاز در ایران ۱۹ سنت است. این تفاوت قیمتی نشان می‌دهد صنایع فولادی، پتروشیمی و سیمانی ایران تا چه میزان در مصاف با رقبای منطقه‌ای تحت فشار قیمت خوراک هستند!

این در حالیست که کشورهای همسایه با تحریم تکنولوژی، فروش محصول و تبادل مالی هم مواجه نیستند و تولیدکنندگان ایرانی با این هزینه‌های تحمیلی مازاد دست و پنجه نرم می‌کنند و بازارهای صاداراتی را از دست می‌دهند.

خبرهای بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.