فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۴۲۰۱۲

در نشست خبری سازمان بورس مطرح شد:

حمایت از حقوق سهامدار خرد با اصلاح قوانین حاکمیت شرکتی

حمایت از حقوق سهامدار خرد با اصلاح قوانین حاکمیت شرکتی

امروز سازمان بورس و اوراق بهادار نشستی خبری با موضوع تشریح دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی برگزار کرد. رضا عیوضلو، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست هدف اصلی دستورالعمل حاکمیت شرکتی را حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عیوضلو در این نشست گفت: محافظت از حقوق سهامداران خرد، انگیزه اصلی دستورالعمل جدید حاکمیت شرکتی و حمایت از اثربخشی و پایداری رشد شرکت‌هاست.

عضو هیات مدیره سازمان بورس توضیح داد: این دستورالعمل در ۶ فصل تدوین شده است. در فصل نخست، تعاریف دستورالمعمل است و در فصل دوم، اصول حاکمیت شرکتی تشریح شده است.

به گفته او، فصل سوم در خصوص ترتیبات هیات مدیره و برگزاری جلسات و فصل چهارم نیز در خصوص مجمع عمومی است.

عیوضلو عنوان کرد: فصل پنجم، ناظر بر پاسخگویی و افشای اطلاعات است و در فصل ششم که فصل جدیدی محسوب می‌شود، گزارش پایداری شرکت‌ها مطرح است.

اصول حاکمیت شرکتی

این مقام مسئول ادامه داد: اصل اول، چارچوب حاکمیت شرکتی اثربخش است؛ چارچوبی که از بازارهای شفاف و منصفانه استفاده کند و به کارایی منابع منجر شود. برای مثال در خصوص قیمت‌گذاری دستوری، مدیر باید چارچوبی را اتخاذ کند تا از رخ دادن اتفاقات معقول در بازار مطمئن شود.

عیوضلو تشریح کرد: اصل دوم، محافظت از حقوق سهامداران است که باید به صورت یکسان اجرایی شود. وی افزود: اصل سوم هم رعایت حقوق ذی‌نفعان است که باید به گونه‌ای این حاکمیت شرکتی استقرار پیدا کند که در راستای رشد پایدار رعایت حقوق ذی‌نفعان نیز لحاظ شود.

این مقام مسئول بیان کرد: اصل چهارم، بحث سرمایه‌گذاران نهادی و واسطه‌های مالی است. بنابراین سرمایه‌گذار نهادی و نهادهای مالی باید مشارکت فعال داشته باشند و شرکت‌ها باید زمینه مشارکت فعال آنان در دستیابی به حاکمیت شرکتی را به خوبی فعال کنند.

وی با اشاره به کمیته حسابرسی اظهار کرد: کمیته حسابرسی، انتصابات و کمیته ریسک باید وجود داشته باشد و اکثریت آن با اشخاص مستقل باشد؛ کمیته‌ها حتما باید منشور تدوین کنند و منشور نیز به تصویب هیات مدیره برسد.

‌جزئیات بااهمیت در معاملات اشخاص وابسته

عیوضلو گفت: یکی از موضوعات حائز اهمیت، بحث معاملات با اشخاص وابسته است؛ اینکه شرکتی منابع سهامداران عمده خود را در معامله‌ای به سهامدار اقلیت ترجیح دهد، با حاکمیت شرکتی خوب سازگار نیست.

این مقام مسئول با اشاره به معامله با اشخاص غیرحقوقی گفت: شرکت‌ها باید دلایل انجام معامله با اشخاص حقیقی وابسته را اعلام کنند. کمیته حسابرسی باید نسبت به معاملات اشخاص وابسته شرکت‌ها و منصفانه بودن یا نبودن آنها اظهار نظر کند و بر افشای کامل نظارت کند.

وی ادامه داد: در خصوص بحث مخارجی که در ارتباط با کمک‌های عام‌المنفعه بوده، الزام شکل گرفته است تا این مخارج به صورت کامل افشا و در مجمع ارائه شود.

عیوضلو با اشاره گزارشگری پایدار گفت: شرکت باید با رویکرد توسعه پایدار، موضوعاتی مانند مسائل زیست محیطی را به سهامداران اعلام کند و مخارج صورت‌گرفته مرتبط با موضوعات توسعه پایدار در سرفصل جداگانه‌ای افشا شود. کمک‌های عام‌المنفعه نیز باید با جزئیات افشا شوند. در نهایت نظر حسابرس درخصوص فعالیت‌های عام‌المنفعه بسیار مهم است.

این مقام ارشد در سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: شرکت در راستای رویکرد توسعه بازار لازم است اطلاعات لازم در زمینه مسائل مالی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی را به اطلاع سهامداران برساند و مخارج کامل این سرفصل‌ها افشا شود. همچنین، حسابرس مستقل باید درباره افشای کامل کمک‌های عام المنفعه در بند جداگانه‌ای توضیح دهد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.