فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۰۸۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال خساپا / خودرویی‌ها بازار سهام را شارژ می‌کنند؟

تحلیل تکنیکال خساپا / خودرویی‌ها بازار سهام را شارژ می‌کنند؟

نقش لیدرگونه سهم‌های بزرگ بازار سرمایه از جمله خودرو و خساپا سبب شد تحلیل تکنیکال آن‌ها، برای پیدا کردن کف‌ها و نقاط حمایتی کلیت بازار سهام، حائز اهمیت باشد. بنابراین می‌توان گفت در صورت حمایت خساپا در محدوده‌های ذکر شده در ادامه گزارش، بازار سهام دوباره شارژ می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به چارت قیمت خساپا نشان می‌دهد سهم پس از رشد بیش از 150 درصدی در 6 ماه گذشته، با افزایش فشار عرضه از اواسط اردیبهشت‎‌ماه امسال، لگ نزولی خود را تشکیل داد.

حال این پرسش مطرح می‌شود، ارزش سهام خساپا تا کجا پایین می‌آید و از این سهم خودرویی در چه قیمتی حمایت می‌شود.

تحلیل تکنیکال خساپا

تکنیکال سایپاا

بررسی رفتار خساپا در سطوح حمایتی نشان می‌دهد، سهم برای شروع لگ صعودی، به سقف قبلی روند صعودی اتکا نمی‌کند و تا حدودی حد ضرر نوسان‌گیرها را فعال کرده و سپس وارد فاز صعودی می‌شود.

اما همانطور که در چارت مشخص است، خساپا به تراز 61.8 درصد فیبوناچی اصلاحی به خوبی واکنش داده و پول‌های درشت‌، سهام خساپا را در محدوده قیمت 200 تومان به خوبی جمع و با رنج کشی مثبت روند صعودی خساپا را آغاز کردند.

تحلیل تکنیکال سایپا

هم‌اکنون نیز می‌توان از این رفتار سهم، الگو برداشت و ضمن رسم محدوده حمایتی سقف قبلی، به تراز 61.8 درصد توجه داشت. رسم این دو المان ذکر شده، به خوبی نشان می‌دهد که تراز فیبوناچی ذکر شده به خوبی با سقف قبلی همپوشانی دارد. حال می‌توان گفت محدوده 270 تا 280 تومان مهم‌ترین حمایت پیش‌ روی سهم برای ورود پول‌های درشت به خساپا است. در صورت حمایت سهم در این محدوده، خساپا برای ادامه روند صعودی خود ابتدا محدوده مقاومتی 327 تا 340 تومان را در پیش دارد.

اما اگر خساپا به این محدوده واکنش ندهد، تا حدودی کار برای ادامه روند صعودی سخت می‌شود. چرا که حمایت مهم سهم در صورت از دست رفتن محدوده 270 تا 280 تومان سطح 238 تومان است که بسیار به کف قبلی روند صعودی نزدیک است. چرا که در صورت وقوع هر اتفاق منفی در محدوده 238 تومان، از دست رفتن کف قبلی دور از انتظار نیست و روند صعودی سهم از بین می‌رود. به طوری که کف ارزان‌تری از کف قبلی تشکیل می‌شود.

سایپا حمایت

لازم به ذکر است در صورت شکست محدوده حمایتی 280-270 مادامی که کف تشکیل شده جدید پایین‌تر از کف قبلی نباشد، همچنان روند صعودی سهم حفظ می‌شود. اما باید توجه کرد هر چه اصلاح خساپا، عمیق و طولانی‌تر شود، روند صعودی خساپا تضعیف می‌شود.

بورس به دنبال خساپا می‌رود؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد، نکته‌ای که باید در تحلیل تکنیکال سهم‌های بزرگ بازار از جمله خساپا و خودرو توجه کرد، نقش لیدر گونه آن‌ها است. خواه‌ ناخواه رفتار سهام دو شرکت خودروسازی، با وجود شناسایی زیان انباشته سنگین و وضعیت عجیب صورت‌های مالی، بازار سهام را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت در صورت حمایت این دو سهم، به نوعی بازار جان می‌گیرد و تا حدودی شارژ می‌شود.

به این ترتیب باید گفت در صورت وقوع سناریوی خوش‌بینانه برای خساپا و حمایت سهم در محدود 280-270 تومان، شاخص کل می‌تواند با پیروی از لیدر خود در محدوده دو میلیون و 100 هزار واحد (سقف 99) برگردد.

اما کپی کردن رفتار بورس از روند دلار عضوی جدا نشدنی از بازار سرمایه است. لازم به ذکر است دلار در مقطع کنونی با از دست کانال 50 هزار تومانی، روز به روز قیمت‌های پایین‌تری را ثبت می‌کند. به این ترتیب، از دست دادن حمایت‌های ذکر شده برای خساپا و شاخص کل دور از انتظار نیست. البته باید خاطر نشان کرد، در صورت ادامه روند نزولی دلار این اتفاق خواهد افتاد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.