فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۷۲۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش بینی بورس شنبه ۳ تیر ۱۴۰۲/ تابستان بازار سهام داغ می‌شود؟

پیش بینی بورس شنبه 3 تیر 1402/ تابستان بازار سهام داغ می‌شود؟

اولین فصل از بازار سهام در سال 1402 سپری شد و برآیند بازار در سه ماهه ابتدایی، رشد 10 درصدی شاخص کل تالار سعادت‌آباد بود. بهار امسال درحالی به پایان رسید که فعالان بازار از نیمه اردیبهشت‌ماه تا کنون به سختی رنگ سبز بهاری را در دادوستد‌های سهام شاهد بودند. در این بین اخبار فضای دیپلماتیک می‌تواند مسیر آینده بازار را مشخص کند و تابستان داغی را پیش روی بازار سهام بگذارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس تهران اولین فصل از سال را سپری کرد. فصلی که دو نیمه کاملا متفاوت برای سهامداران داشت. در بازه پس از تعطیلات نوروز تا نیمه اردیبهشت، بازار سهام رالی قدرتمندی را سپری کرد.

روندی که بسیاری معتقد بودند برای جبران عقب‌ماندگی دو و نیم ساله آغاز شده و قصدی برای توقف ندارد. از 17 اردیبهشت و آغاز حواشی بازار با جریان نامه‌ای که به سرعت در فضای مجازی دست به دست می‌شد بازار به‌سختی روی خوش دید.

در این بین گزارشات شرکت‌ها نیز آن‌طور که انتظار می‌رفت یک‌دست نبود و با وجود عملکرد فوق‌العاده برخی شرکت‌ها، گروهی دیگر بسیار ضعیف‌تر از انتظار عمل کردند.

همچنین کاهش نرخ دلار و به تبع آن کاهش انتظارات تورمی مردم، بازار سرمایه توان خود را برای ادامه روند صعودی از دست داد.

با این حال شرایطی وجود دارد که بورس می‌تواند مجددا به روند صعودی پایدار خود بازگردد و بازدهی‌های بالاتری نسبت به بازارهای موازی نصیب سرمایه‌گذاران خود کند.

بلاتکلیفی بازار سهام در سایه فضای دیپلوماتیک

تنها در عرض یک ماه و نیم، تمامی انتظارات مبنی بر رشد شارپ بازار سرمایه چرخیده است. بطوریکه اکثر کارشناسان اعتقاد دارند رشد جدی پیش روی بازار سرمایه در تابستان امسال نخواهد بود. اما دلیل این واگرایی بین نظرات در بازه کوتاهی از زمان چیست؟

ریشه تغییرات پیش‌بینی‌ها را باید در تغییر انتظارات تورمی جست. حدود دو ماه قبل، احتمال احیای برجام یا شکل جدیدی از توافق در فضای دیپلماتیک کشور بسیار اندک ارزیابی می‌شد، اما پس از آن با سفر سلطان عمان به تهران و نقش میانجی‌گری او، شرایط کمی متفاوت و اخبار مثبتی از مذاکرات منتشر شد.

با این وجود اما اخبار مثبت حاصل از مذاکرات نیز بارها و بارها نقض شد تا سهامداران در بلاتکلیفی فرو روند. در این مدت نیز بازار عموما بی حرکت بوده و گام‌های مثبت یا منفی کوچکی برداشته است.

آخرین اخبار حاصل شده گویا نشان از نزدیک شدن طرفین به توافق دارد. وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه CNN گفت: آمریکا و ایران به یک سلسله از توافقات درباره برنامه هسته ای ایران رسیده اند. بر همین اساس باید دید آیا بالاخره توافق شکل می‌گیرد یا ابهامات در این باره ادامه‌دار خواهد بود.

به طور کلی انتظارات مبنی بر رشد بازار سرمایه در تابستان سال جاری کاهش یافته است. با این حال اما بازار در دو صورت می‌تواند رشد کند. ابتدا بازگشت به توافق به صورت قطعی یا برهم خوردن میز مذاکرات که در این صورت دلار احتمالا جهشی ناگهانی به سمت سقف 60 هزار تومانی خود داشته باشد.

پیش بینی بورس شنبه

معاملات بورس در آخرین روز معاملاتی بازار با افزایش ۶ هزار و ۹۴۰ واحدی که معادل ۰.۳۲ درصد شاخص کل است مواجه شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات چهارشنبه در سطح دو میلیون و ۱۷۳ هزار واحدی ایستاد.

همچنین شاخص هم‌وزن، همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد ۰.۹۸ درصدی به سطح ۷۴۶ هزار و ۱۳۴ واحدی رسید.

از سویی در بخش آمار و ارقام تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۶ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

کاهش دامنه حرکتی ارزش معاملات از میانگین 18 تا 20 هزار میلیارد تومان در روز به کریدور 6 هزار میلیاردی نیز به دلیل ابهامات موجود در بازار است که سرمایه‌گذار را از رسیدن به قطعیت برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا سایر بازارهای موازی بازمی‌دارد.

با این حال انتظار می‌رود بازار سرمایه در جریان معاملات فردا ابتدا با کمی فشار فروش معاملات خود را آغاز کند و در ادامه با رشد تقاضا تعادل در بازار حاکم شود. در همین حین نگاه‌ها به معاملات میدان فردوسی خواهد بود و هرگونه تغییراتی در نرخ برابر دلار و ریال، تاثیر مستقیمی بر روند معاملات شنبه بازار سهام خواهد داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.