فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۳۲۸۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال سپید تیر ۱۴۰۲/ سپید بر سکوی پرتاب قرار گرفت؟

تحلیل تکنیکال سپید تیر 1402/ سپید بر سکوی پرتاب قرار گرفت؟

شرکت سپید ماکیان در صنعت طیور و تامین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی فعالیت دارد. تحلیل تکنیکال نماد سپید نشان از آن دارد این سهم پس از طی کردن روند اصلاحی، در موقعیت تکنیکالی پرپتانسیلی قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سهام شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید» در بازار اول بورس قابل معامله است. «سپید» با ارزش بازار هشت هزار و 160 میلیارد تومانی در حال حاضر در محدوده قیمتی دو هزار و 712 تومان قرار گرفته است. عمده فعالیت شرکت سپید ماکیان به بخش طیور و تامین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی اختصاص دارد.

سهامداران عمده شرکت سپید ماکیان عبارتند از دو شخص حقیقی که با در اختیار داشتن 24.53 درصد سهامداران عمده «سپید» به شمار می‌آیند. صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان و شرکت گروه مالی مهرگان تامین پارس نیز با تصاحب به ترتیب 2.27 درصد و 1.19 درصد از کل سهام سپید ماکیان جزو سهامداران بزرگ این شرکت به حساب می‌آیند.

تحلیل تکنیکال سپید

شرکت سپید ماکیان برای اولین بار در تابستان دو سال پیش در بورس تهران عرضه شد. رشد 270 درصدی تنها در دو ماه، این سهم را به یکی از محبوب‌ترین عرضه‌های اولیه تبدیل کرد. پس از این رشد اما، محدوده دو هزار و 17 تا دو هزار و 70 تومان تا مدت‌ها به عنوان مقاومت استاتیک، سد راه قیمت شده بود.

تحلیل تکنیکال سپید

نگاهی به چارت سهم سپید در تایم‌فریم هفتگی نشان می‌دهد، قیمت به خوبی به POI (Point Of Interest) خود که از برخورد محدوده حمایتی دو هزار و 300 تا دو هزار و 360 و خط میانی ترسیم شده روی نقطه چرخش ماژور سهم به‌دست می‌آید، واکنش نشان داده است. اهمیت POI به‌دست آمده در اینجاست که می‌توان این محدوده را به عنوان نقطه‌ای برای اتمام اصلاح تفسیر کرد.

شایان ذکر است خط قیمت دو هزار و 455 تومان که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته سدی پیش راه قیمت شد، پس آن‌که سهم موفق شد در روند صعودی اخیر از آن عبور کند، با تغییر قطبیت، در حال حاضر تبدیل به حمایت شده است. روند اصلاحی اخیر با نفوذ به زیر این خط قیمتی توانست سفارش‌های حد ضرر معامله‌گران زیادی را فعال کند. بنابراین نفوذ قیمت به زیر این حمایت، اعتبار آن را خدشه‌دار نمی‌کند و همچنان معتبر است.

اهداف بلندپروازانه نماد «سپید»

پس از تحلیل تکنیکال سپید از گذشته دور، هنوز سوال اصلی فعالان بازار بی‌پاسخ مانده است: نماد «سپید» در حال حاضر در چه وضعیتی به سر می‌برد؟ برای ورود چه قیمتی کم ریسک به شمار می‌آید؟

برای یافتن پاسخ باید نمودار قیمتی سپید در تایم‌فریم روزانه را مورد بررسی قرار داد. شمارش امواج روند صعودی «سپید» که از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شد، نشان می‌دهد احتمالا موج پنجم صعود آغاز شده است. در چارت زیر یک اسلایدینگ پارالل برای خط میانی جدید ترسیم شده که از واکنش‌های قیمت به آن می‌توان دریافت که قیمت فرکانس این خط را به خوبی شناخته است.

تحلیل تکنیکال سپید

از سوی دیگر خط روند نزولی که برای روند اصلاحی اخیر رسم کرده شده است، با بسته شدن کندل قیمتی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری، شکسته است. در چنین شرایطی معامله‌گران ریسک‌پذیر با شکست همین خط اقدام به خرید سهام می‌کنند اما افراد ریسک‌گریز می‌توانند برای پولبک قیمت به شکل داینامیک (به خط روند نزولی) یا استاتیک (به سقف محدوده فشردگی) منتظر بمانند.

روند اصلاحی «سپید» در قالب سه موج صورت گرفته است. همچنین الگوی پرچم نیز به وضوح قابل مشاهده است. طبق اصول تکنیکال کلاسیک هنگامی که الگوی پرچم شکل می‌گیرد پس از شکست، پتانسیل رشد به اندازه میله پرچم در دسترس قیمت قرار می‌گیرد. بر همین اساس می‌توان اهداف بلندپروازانه‌ای را برای قیمت نماد سپید در نظر گرفت.

در صورتی که قیمت کف جدیدی پایین‌تر از قیمت دو هزار و 265 تومان ثبت نکند، می‌توان محدوده سقف قبلی (سه هزار و 280 تومان) و تراز 1.618 فیبوناچی رگرسیون در قیمت چهار هزار و 520 تومان را به عنوان تارگت‌های محتمل برای نماد سپید در نظر گرفت. تکرار اندازه میله پرچم نیز قیمت 6 هزار و 647 تومان را به عنوان تارگت بلندمدت سهم معرفی می‌کند.

سلب مسئولیت: کلیه مطالب درج شده در این گزارش صرفا جنبه بررسی دارد و خرید یا فروش سهم توصیه نمی‌شود. همچنین مسئولیت کامل خرید و فروش افراد بر عهده خود آن‌هاست.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.