کد مطلب: ۸۶۱۴۴۰

دامنه نوسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری تغییری نکرده است

دامنه نوسان صندوق‌های سرمایه‌گذاری تغییری نکرده است

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار امروز با انتشار مطلبی در صفحه مجازی اعلام کرد: هرگونه تغییر در دامنه نوسان صندوق های سرمایه‌گذاری تکذیب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امیرمهدی صبائی سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار امروز با انتشار مطلبی در صفحه مجازی اعلام کرد: "هرگونه تغییر در دامنه نوسان صندوق های سرمایه‌گذاری تکذیب می‌شود.

به نقل از سنا، ضمنا تاکید می‌گردد سازمان بورس در راستای صیانت از امنیت روانی سرمایه‌گذاران، حق برخورد قانونی با افرادی که اقدام به انتشار اخبار کذب می‌نمایند را برای خود محفوظ می‌دارد."

تجربه گذشته از کاهش دامنه نوسان

تغییر دامنه نوسان اقدامی از سوی نهاد ناظر بازار، یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار، بود که برای حمایت از سهامداران و توقف روند خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار صورت گرفت.

در جریان ریزش سال 99، شورای عالی بورس در راستای تعادل‌بخشی به بازار سهام، تصمیم به کاهش دامنه نوسان در سمت منفی آن گرفت. به این ترتیب از 25 بهمن 99، دامنه نوسان بازار سهام از منفی و مثبت پنج درصد به منفی دو تا مثبت 6 درصد تغییر کرد.

تاریخچه تغییر دامنه نوسان بازار سهام در نمودار شاخص کل آورده شده است. همان‌گونه که مشخص است، واکنش بازار به تغییر دامنه نوسان به شدت منفی بوده است. به این شکل که پس از 25 بهمن‌ سال 99، شاخص کل طی مدت سه هفته، تنها دو روز را با کندل سبز به پایان رساند. پس از آن در یکم اردیبهشت‌ماه افزایش یک درصدی دامنه نوسان در سوی منفی، سرعت اصلاح بیشتر شد و حتی کف تازه‌ای برای شاخص کل به ثبت رسید.

بر اساس این بررسی می‌توان نتیجه گرفت که کاهش دامنه نوسان نمی‌تواند از جریان نزولی بازار جلوگیری کند اما سرعت آن را کاهش می‌دهد. این موضوع یعنی کاهش سرعت روند‌ها نکات مثبت و منفی خود را دارد اما به نظر می‌رسد مشخصا در مطالعه موردی صورت گرفته، نکات منفی آن به طرف مثبت می‌چربد. چرا که فرسایشی شدن روند‌ها یکی از عواقب کاهش دامنه نوسان است. این موضوع می‌تواند به دلزدگی سهامداران شود. همچنین ریسک کاهش بازدهی در مقایسه با سایر بازارها و خواب سرمایه در اقتصاد تورمی را افزایش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.