کد مطلب: ۸۶۵۶۲۵

مجوز تاسیس نهادهای مالی را از کجا دریافت کنیم؟

مجوز تاسیس نهادهای مالی را از کجا دریافت کنیم؟

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: علاقه‌مندان می‌توانند کاربرگ‌های مربوط به صدور مجوز تأسیس و فعالیت مربوط به همه نهادهای مالی را از سازمان بورس دریافت کنند. شرایط و الزامات هر کدام از مجوزها شفاف و مشخص در این کاربرگ‌ها وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، منوچهر میرزایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه امیدوارم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور به جایگاهی که مدل‌های بین المللی نشان می‌دهد برسند، گفت: واقعیت این است که سازمان بورس در کنار نقش قانونی که از باب توسعه برای آن پیش‌بینی شده، یک نقش نظارتی هم قانونگذار پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: توسعه نهادهای مالی و ابزارهای مالی نیز از جمله وظایف تعریف شده سازمان بورس است.

میرزایی در پاسخ به این پرسش که چرا مجوزها شفاف نیست، عنوان کرد: سازمان بورس هم متولی توسعه و هم نظارت است. اگر از تک تک همکاران شاغل در سازمان که درگیر در حوزه صدور مجوزها هستند بپرسید، قطعا به شما خواهند گفت که اگر وظیفه نظارتی را قانونگذار برای سازمان بورس تعریف نکرده بود با فراق بال و آسودگی خاطر بیشتری می‌شد به بحث‌های توسعه‌ای و صدور مجوزها فکر کرد؛ اما وقتی قانون بازار را مطالعه می‌کنیم در کنار نقش توسعه‌ای که برای سازمان قانونگذار تجویز کرده نقش نظارتی را هم دیده است.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس ادامه داد: در ماده ۲۹ قانون بازار این اختیار از سمت قانونگذار داده شده که سازمان بورس می تواند برای اشخاص تحت نظارت خود از جمله نهادهای مالی شرط حداقل سرمایه بگذارد.

به گفته میرزایی؛ طبیعتا هر گاه ما به بحث‌های الزامات و شروط صدور مجوز بپردازیم، طبیعی است که به مذاق متقاضی بالقوه صدور مجوز شیرین و خوش نیست. اما واقعیت این است که پس از لازم‌الاجرا شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و شکل‌گیری مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود فضای کسب و کار، قانونگذار اختیارات قابل توجه و مهمی برای هیات مقررات‌زدا در نظر گرفته است، با پیگیری هایی که این مرکز داشت همه فرایندها شرایط و الزامات مربوط به صدور مجوز همه نهادهای مالی چه شرکت‌های کارگزاری و نهادهای مالی غیر کارگزار به صورت شفاف تعیین تکلیف شده و دستورالعمل های مربوطه در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه در دسترس عموم مردم و فعالان بازار قرار دارد و هر متقاضی می‌تواند با مراجعه به این دستورالعمل‌ها و مطالعه، ارزیابی شخصی خود را داشته باشد.

متقاضیان می‌توانند براساس ارزیابی خود، درخواست مجوز را برای سازمان بورس ارسال کنند

وی اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند براساس ارزیابی خود، درخواست مجوز را برای سازمان بورس ارسال کنند. علاوه بر دستورالعمل‌ها که در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه در دسترس عموم قرار دارد، با توجه به الزام قانونی که از حیث تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تعریف شده، علاقه‌مندان می‌توانند کاربرگ‌های مربوط به صدور مجوز تأسیس و فعالیت مربوط به همه نهادهای مالی را از سازمان بورس دریافت کنند. شرایط و الزامات هر کدام از مجوزها شفاف و مشخص در این کاربرگ‌ها وجود دارد.

میرزایی ادامه داد: زمان استاندارد پیش‌بینی شده برای صدور هر مجوز و هزینه‌های احتمالی برای صدور هر مجوز در این کاربرگ‌ها پیش‌بینی شده و الان در درگاه ملی مجوزها در دسترس متقاضیان بالقوه قرار دارد. بنابراین هم از حیث درج دستورالعمل‌ها در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه و هم از حیث درج الزامات و شرایط مربوط به صدور مجوزها در درگاه ملی مجوزها، همه فرآیندها به صورت شفاف و کمی و دقیق در دسترس همه متقاضیان قرار دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و تکلیف قانونگذار مبنی بر اینکه الزاما همه مجوزهای کسب و کار باید از طریق درگاه صادر شود، بنابراین متقاضیان نخست درخواست خود را از طریق این درگاه به همه دستگاه‌های متولی صدور مجوز از جمله سازمان بورس ارسال کرده و از طریق درگاه می توانند مشاهده کنند که مجوزهای درخواستی آنها در چه مرحله‌ای است و ارزیابی از پروسه بررسی مجوز درخواستی داشته باشند.

محدودیتی برای صدور مجوز فعالیت شرکت‌های سبدگردان وجود ندارد

مهدی یاربد رئیس امور نهادهای مالی خدمات دهنده سازمان بورس بیان کرد: زمانی که این مسئولیت بر عهده بنده گذاشته شد حدود ۱۸۰ درخواست مجوز تاسیس نهاد مالی وجود داشت که از این تعداد، حدود ۷۰ درخواست مربوط به مجوز تأسیس سبدگردان بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ پرونده در جریان وجود دارد و مابقی تعیین تکلیف شده است، گفت: مشکل عمده اداره امور نهادهای مالی خدمات دهنده این است که متقاضیان مجوز نهادهای مالی، متاسفانه دستورالعمل‌های سازمان را مطالعه نکرده و به روز نیستند. متاسفانه رزومه‌ها آن طور که باید نظر سازمان را جلب نمی‌کند. البته در بحث سبدگردانی کاملا کارها کیفی شده است.

وی افزود: در حال حاضر هر متقاضی که بخواهد درخواستی برای دریافت مجوز ارسال کند، به راحتی می‌تواند محاسبه امتیاز کند و محدودیتی برای صدور مجوزهای فعالیت برای شرکت‌های سبدگردان وجود ندارد.

یاربد در پاسخ به این پرسش که چرا کارهای مربوط به مجوزها برای نهاد مالی، برون سپاری نمی‌شود؟ اظهار کرد: برای بحث نهادهای مالی صفی وجود ندارد.

منبع: سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.