کد مطلب: ۸۷۹۳۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل تکنیکال سهام تاپیکو مهر ۱۴۰۲ / تاپیکو به سهامداران، روی خوش نشان می‌دهد؟

تحلیل تکنیکال سهام تاپیکو مهر 1402 / تاپیکو به سهامداران، روی خوش نشان می‌دهد؟

آنالیز تکنیکال قیمت سهام تاپیکو نشان می‌دهد پس از پشت سر گذاشتن روند اصلاحی، حالا رفتار قیمت نشانه‌هایی از کمین برای اهداف بالاتر از سقف قبلی را نشان می‌دهد. اما دو سناریوی پیش روی سهامداران تاپیکو چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» در بازار دوم بورس قابل معامله است. سهام شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین با ارزش بازاری بالغ بر 173 هزار و 666 میلیارد تومان در گروه محصولات شیمیایی قرار دارد.

آنالیز تابلوی معاملات «تاپیکو» نشان می‌دهد، رفتار قیمت این سهم با وقفه کوتاهی در جهت تحرکات مشکوک حقوقی‌های سهم صورت می‌پذیرد. از این رو هر زمانی که حقوقی شروع به خرید‌های سنگین کرده، کمی بعد، سهم از سویینگ‌های کف ساخته‌شده در نمودار خود، بازدهی‌ خوبی نصیب سهامداران کرده است. بنابراین برای تشخیص اعتبار موج صعودی، بررسی رفتار حقوقی‌های سهم اهمیت بالایی دارد.

تحلیل تکنیکال شاخص شیمیایی

در ابعاد هفتگی، مشخص کردن ساختار ماژوری در چارت شاخص گروه شیمیایی‌، کمک زیادی به تشخیص روند می‌کند. پس از اصلاح عمیق این صنعت که همزمان با ریزش بازار در سال 99 رخ داد، در نهایت از نیمه اسفند‌ماه همان سال، روند تازه‌ای در گروه شیمیایی‌ استارت خورد. ساختار‌های مشخص شده در نمودار شاخص این صنعت، نشان از صعودی بودن نماگر این گروه می‌دهد.

تحلیل تکنیکال سهام شیمیایی

همچنین ساختار‌های پدیدارشده نشان می‌دهند امواج اصلاحی روند مذکور شباهت زیادی با یکدیگر دارند. به طوری که این شاخص، طی اصلاح اخیر بازار از نیمه اردیبهشت‌ماه سال جاری به محض رسیدن به اندازه اصلاح قبلی، به پایان رسید و نماگر گروه نماد‌های شیمیایی شروع به ساختن سقف و کف‌های بالاتر کرد.

رسم ابزار چنگال اندروز به سبک پولبک، نشان از آن دارد که این شاخص با تست و سپس ری-تست خط میانی، میزان حمایت خریداران را سنجیده و پس از آن به سوی بالا پرتاب شده است. در صورت حفظ آخرین کف در محدوده 152 هزار واحدی، نماگر گروه نمادهای شیمیایی، تارگت رسیدن به سقف چنگال اندروز را در سر دارد.

تحلیل تکنیکال سهام شیمیایی

بنابراین می‌توان ادعا کرد سه موج اصلاحی قبلی از یک خانواده هستند. از سوی دیگر، شیب موج اول این روند صعودی، شباهت زیادی به آخرین موج صعودی بازار دارد که از آبان سال 1401 آغاز شد. بنابراین می‌توان از این نکته در ترسیم چنگال اندروز کمک گرفت.

تحلیل تکنیکال سهام شیمیایی

بر اساس این ترسیم، اگر کندل هفتگی این نماگر بالاتر از خط میانی بسته شود، شانس زیادی برای رشد شاخص تا موازی بالایی دارد. این مهم به معنی عبور شاخص از سقف قبلی خود است.

تحلیل تکنیکال سهام تاپیکو

سقوط عمیق 63 درصدی تاپیکو در مردادماه سال 99 آغاز شد و 37 هفته متوالی ادامه داشت. اما روندی که تاپیکو از آن پس در پیش گرفت، روندی صعودی با شیب مناسبی بوده است که در طول 101 هفته معاملاتی، رالی 291 درصدی را برای سهامداران تاپیکو به ارمغان آورد.

Screenshot 184

تکرار اندازه اصلاح ماژور در این روند صعودی، نکته‌ای است که توجه تکنیکالیست‌ها را به خود جلب کرده است. با مقایسه آخرین اصلاح قیمت سهام شرکت نفت و گاز تامین، با اصلاح قبلی، درمی‌یابیم که سهم پس از تکرار این اندازه، موفق به ساخت نقطه چرخشی شده است.

Screenshot 186 1

از این رو، می‌توان دو سناریوی تحلیلی را برای پیش بینی قیمت سهام تاپیکو متصور بود. ابتدا مطابق قانون پنجم آلن اندروز، هنگامی که قیمت یکی از خطوط چنگال چرخشی را به ثبت می‌رساند، تا خط بعدی پیش خواهد رفت. با این استدلال، می‌توان تارگت دستیابی به موازی بالایی چنگال را متصور بود. در این رویکرد تحلیلی، تارگت بعدی را می‌توان تراز 127.2 و 1.618 درصد در نظر گرفت که به ترتیب محدوده‌های دو هزار و 510 تومان و سه هزار و 458 تومان را نشان می‌دهد.

سناریوی دیگر، تحلیل تکنیکال سهام تاپیکو اما چندان برای سهامداران این شرکت خوشایند نخواهد بود. در صورتی که قیمت موفق به عبور از محدوده مقاومتی هزار و 788 تا هزار و 836 تومان نشود، می‌توان دریافت که به احتمال فراوان، نماد تاپیکو در یک روند رنج بین دو باکس ترسیم شده در تصویر، گیر افتاده است. بنابراین رفتار قیمت، حجم و ارزش معاملات سهم در محدوده یادشده اهمیت فراوانی برای تشخیص وقوع یکی از دو سناریو ضروری است.

Screenshot 188

سلب مسئولیت: کلیه مطالب درج شده در این سایت جنبه تحقیقاتی، علمی و خبری دارد و برای فعالیت مستقیم در هیچ بازاری توصیه نمی‌شود.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.