کد مطلب: ۸۹۰۴۹۶

در نوزدهمین میز صنعت مطرح شد:

اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسایی هلدینگ‌ها/ انضباط بیشتر در حوزه انتشار اوراق

اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسایی هلدینگ‌ها/ انضباط بیشتر در حوزه انتشار اوراق

در نوزدهمین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار بر اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسایی هلدینگ‌ها و انضباط بیشتر در حوزه انتشار اوراق تاکید شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نوزدهمین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بررسی صنعت چند رشته‌ای صنعتی به همت مدیریت نظارت بر ناشران و اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران این سازمان و با حضور علیرضا ناصرپور، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، ولی‌اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعی از مدیران و فعالان این صنعت برگزار شد.

سود تقسیمی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌ها

علیرضا ناصرپور، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست با اشاره به سود تقسیمی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌ها گفت: با وجود ماده ۵۸ اساسنامه شرکت‌های هلدینگ، سود تقسیمی از محل فروش سهام نمی‌تواند اتفاق بیفتد و این سود از محل سودهای دریافت شده از شرکت‌های تابعه است.

به گفته وی؛ کسانی که ماده ۵۸ را در مجامع هلدینگ‌‎‌ها رعایت نکنند سازمان آنها را تائید نخواهند کرد و عمده سود تقسیمی، متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌ها است.

ناصرپور با اشاره به اینکه در برخی از موارد بیش از ۱۰۰ درصد تقسیم سود اتفاق افتاده است، گفت: این موضوع مربوط به شرکت‌هایی است که ذیل یکی از صندوق‌های بازنشستگی یا سازمان‌های مرتبط با بازنشستگی قرار گرفته‌‌اند و به طور عمده موضوع تامین نقدینگی آن شرکت‌ها و سازمان را مدنظر دارند.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: محدودیت در فرایند تقسیم سود نیاز به بررسی بیشتر دارد و منطقی است سهامداران عمده نسبت به این قضیه بیش از پیش فکر کنند چرا که موضوع سرمایه‌گذاری در هلدینگ پس از مدتی متوقف و سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: این موضوع مالکیتی و سهامداری است و اگر هلدینگ‌ها و سهامداران تصمیم بگیرند که چه میزان از این سود را برای درآمدهای آتی سرمایه‌گذاری کرده و چه مقدار را به ضرورت دریافت کنند، با رعایت ماده ۵۸ امکانپذیر است و در مجامع باید رعایت شود.

ناصرپور از اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسایی هلدینگ‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اصلاح و تغییراتی در این زمینه، اگر همکاران مواردی مهم را ارائه کنند، کار اصلاح منسجم‎تر و همه جانبه‌تر پیش خواهد رفت.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به برخی مشکلات و مسائل مربوط به این صنعت، اظهار داشت: به لحاظ کارشناسی، نظر فعالان بازار در زمان تدوین برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و کمیسیون تلفیق ارائه و نگرانی‌های بازار سرمایه برای آنها اعلام شده است بنابراین؛ تصمیم‌های مجلس و قانون باید اجرا شود اما ملاحظات خود را قبل از تصویب قانون به اطلاع آنان رسانده‌ایم.

وی از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای انضباط بیشتر در حوزه انتشار اوراق خبر داد و افزود: این اقدمات بعد از نتیجه‌گیری اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیران هلدینگ‌های چند رشته‌ای نقش کانون جدی بگیرند

در ادامه رضاعیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز بررسی مسائل و مشکلات صنایع کشور را از اهداف برگزاری میز صنعت در حوزه‌های مختلف، ذکر کرد و گفت: پس از برگزاری این جلسات، همکاران میز صنعت به صورت اجمالی گزارشی از مسائل اساسی و مشکلات صنایع تهیه کرده و به نهادهای ذی‌ربط برای رسیدگی به مشکلات آنان ارسال می‌کنند.

رضا عیوضلو افزود: تاکنون گزارش‌های مدونی از حوزه‌های مربوط به صنایع مختلف تهیه شده و از مراجع مختلف پیگیری‌های لازم به منظور رفع مشکلات و مسائل مختلف صورت گرفته است.

وی در ادامه با اعلام اینکه مسائل به صورت اثربخش تر پیگیری می‌شود، افزود: خروجی سیاست‌گذار اقتصادی این است که ضمن تهیه متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر فعالیت شرکت‌ها، منافع ذینفعان به ویژه سهامداران نیز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول؛ انتظار می‌رود مسائل و مشکلات صنایع به سیاست‌گذاران اقتصادی منعکس و راهکارهای مربوط به آن ارائه و اجرا شود.

عیوضلو با تاکید بر نقش کانون نهادهای سرمایه‌گذای گفت: مدیرانی که در هلدینگ‌‎های چند رشته‌ای فعالیت می‎‌کنند حتما باید نقش کانون را جدی بگیرند چرا که دغدغه حاضر، توسعه سرمایه‌‎گذاری است و برای این منظور همکاران باید توجه ویژه‌ای به کانون داشته باشند.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بیان اینکه شرکت‌هایی که از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهند ، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، افزود: سازمان بورس بر توسعه سرمایه‌گذاری تامین مالی تاکید دارد چرا که اگر این مهم اتفاق نیفتد آینده بازار با چالش مواجه خواهد شد. اما در صورت وجود مکانیزمی برای جذب نقدینگی در تولید و سرمایه‌گذاری‌های جدید، آثار آن بازار قابل مشاهد بوده و علاوه‌ بر بهره برداری از طرح‌های جدید، سود شرکت‌ها نیز افزایش می‌‎یابد.

آمادگی کانون برای همکاری و حمایت از هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

در ادامه این نشست؛ رسول سعدی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری نیز با بیان اینکه سازمان بورس بر صنایع مختلف کشور حساسیت ویژه دارد، بیان کرد: حضور مدیران سازمان در نوزدهمین میز صنعت و بررسی ۱۹ صنعت مختلف کشور نشان از جدیت سازمان بر صنایع است و این امر نیازمند قدردانی است.

سعدی خطاب به شرکت‌های هلدینگ گفت: کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به عنوان یک نهاد صنفی صدای اعضا را می‌شنود و آمادگی دارد به برخی مسائل و مشکلات به صورت شفافی، حضوری و مکتوب رسیدگی کند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با بیان این که کانون از ابتدای فعالیت خود تاکنون اقدامات مهمی برای نهادهای مالی از جمله سرمایه گذاری انجام داده است، تاکید کرد: موضوع پیش بینی‌پذیر نبودن اقتصاد یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری در کشور است، بنابراین یکی از اقدامات کانون این است که با مکاتبه و برگزاری جلسات مختلف ضمن بهبود وضعیت اقتصادی و پیش‌بینی‌‎پذیر کردن نسبت به توسعه سرمایه‌گذاری در کشور اقدام کند.

لازم به ذکر است؛ در نوزدهمین میز صنعت، مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری به مسائل و مشکلات خود در صنعت چند رشته‌ای صنعتی پرداختند.

گفتنی است؛ برگزاری میز صنایع و مکاتبه با نهادهای ذی‌صلاح برای رفع مشکلات صنایع، تهیه و تنظیم گزارش‌های ماهانه، تهیه گزارش‌های خاص، اقدامات لازم در ارتباط با ناشران اوراق بهادار، برگزاری جلسات درون سازمانی و دوره‌های آموزشی و تجلیل از ناشران برتر از جمله مهم‌ترین اقدامات حوزه نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نیمه نخست سال جاری به شمار می‌رود.

 

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.