خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۷۴۵

۳ عامل موثر در پیشتازی کوتاه‌ بورس و وضعیت متعادل هفته نیمه تعطیل

3 عامل موثر در پیشتازی کوتاه‌ بورس و وضعیت متعادل هفته نیمه تعطیل

دو تحلیلگر بازار سرمایه، سه عامل را در پیشتازی کوتاه‌مدت بورس از سایر بازار‌ها موثر دانسته و وضعیت هفته نیمه تعطیل را متعادل پیش بینی کردند.

 

به گزارش تجارت‌نیوز، دو تحلیلگر بازار سرمایه سه عامل را در پیشتازی کوتاه‌مدت بورس از سایر بازار‌ها موثر دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، وضعیت هفته جاری را متعادل پیش بینی کردند.

با اتمام انتخابات، یکی از مهم‌ترین اتفاقات بازار سرمایه رقم خورد و خوش‌بینی‌های ایجادشده باعث بوجود آمدن صف‌های خرید در اولین روز بعد از انتخابات شد. این هیجان یک روز بعد فروکش کرد و معاملات منطقی‌تر دنبال شد. دامنه‌ نوسان محدود تجربه‌ای موفق در کنترل شاخص بوده و برای نقدشوندگی سهم‌ها و کنترل هیجانات راهگشا نبود.

برخی سهم‌ها افت‌های چند 10‌درصدی را تجربه کردند و برای شاخص اتفاقی نیفتاد اما صحبت‌های تیم اطراف دولت خصوصا طیب‌نیا در ارتباط با وضعیت دلار نیما و جایگاه بازار سرمایه امید را در دل فعالان روشن‌کرده و می‌توان با کاهش نرخ بهره به تغییرات بنیادی امیدوار بود.

اگرچه گزارش‌های ۳‌ماهه مطلوبی انتظار نمی رود و تک‌سهم‌ها می‌توانند در تابلوی معاملات خودنمایی کنند اما از تنش‌های بوجود آمده عبور کرده و در کوتاه‌مدت صرفا تایید وزرا، انتظارات تورمی پیش‌رو و دلار تک‌نرخی می‌تواند باز هم بورس را پیشتاز بین سایر بازار‌ها کند.

ابراهیم سماوی: هفته گذشته انتخاب پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید با توجه به رویکردها در حوزه‌های مختلف اقتصادی اعم از ناترازی انرژی، تک‌نرخی‌کردن ارز، رویکرد سیاست‌های خارجی، تک‌نرخی‌کردن ارز و...، روزنه امیدی را بوجود آورد و به‌صورت روانی اوایل هفته گذشته شاخص‌کل و اکثر نمادها رشد کردند و صندوق‌های اهرمی جهش داشتند.

با توجه به اینکه رشدهای رخ‌داده به دلیل هیجانات بود و هیچ اتفاق واقعی نیفتاده، انتظار می‌رفت هیجانات فروکش کند و همین اتفاق افتاد. حتی چهارشنبه هم بسیاری از صندوق‌های اهرمی رشد را پس‌گرفتند و با تعدیل کاهشی شدند. رویکرد کابینه اقتصادی پزشکیان و حتی مهره‌هایی که انتخاب خواهند شد بسیار مهم و اثرگذار است. با مشخص‌شدن افراد میتوان برآوردی روی سیاست‌ها داشت و دید آیا وعده ها در حد شعار است یا عزم مهره‌ها برای اجرای شعارها جزم است.

مسئله‌ دیگر احتمال برنده‌شدن ترامپ در انتخابات آمریکا است که تنش را برای ایران بیش از پیش می کند. باید دید دموکرات‌ها شخص جدیدی را معرفی می‌کنند یا با بایدن پیش خواهند رفت اما تا این لحظه ریسک تنش‌های بین‌المللی همچنان برای سرمایه‌گذاران مطرح است.

قیمت دلار آزاد هم کاهشی و بین 57.5 تا 59‌ هزار‌ تومان تثبیت‌شده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران منتظرند ببینند چه اتفاق‌هایی در هفته‌های پیش‌رو خواهد افتاد، مهره‌های اقتصادی چه کسانی هستند و آیا پزشکیان از این مجلس می‌تواند به‌راحتی رای‌اعتماد بگیرد. البته در روزهای اخیر اتفاق مثبت و بنیادی افتاده که نرخ نیما به تدریج در حال افزایش است.

با توجه به فشاری که به بخش تولیدی و شرکت‌های صادرات محور می‌آید و عدم تراز عرضه و تقاضا در بازار نیمایی، متقاضیان دلار نیما موفق به خرید با این نرخ نمی‌شوند. از طرفی نرخ تامین مالی هم همچنان بیش از 40‌ درصد است و این بخش نیازمند اجرایی‌شدن وعده‌‌ها است و در صورت تحقق، اثر قابل‌توجهی در وضعیت شرکت‌های بورسی شاهد خواهیم بود.

با توجه به کاهشی‌شدن نرخ اخزا نسبت به هفته‌های گذشته این بخش هم از لحاظ بنیادی بهبود داشت اما همچنان در فصل گرما ناترازی انرژی جولان می‌دهد و کنار نرخ‌های تامین مالی و شکاف بین نرخ ارز واقعی و نیما به شرکت‌ها هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند. تولید به اندازه کافی نیست و مشکلات پی‌درپی وجود دارد که طبیعتا بازار سرمایه هم این موارد را در محاسبات دخیل می‌کند.

به همین‌دلیل برای حل‌شدن این مشکلات لازم است دولت جدید عزم را جزم کند و در کنار همه این موارد سیاست‌های خارجی و انتخابات آمریکا هم می‌تواند اثرگذار باشد. هفته پیش‌رو هم با توجه به ایام محرم و تعطیلی دو روزه، معاملات قابل‌توجه یا تغییر جهت شاخص انتظار نمی رود و بازار متعادل خواهد بود.

منبع : بورس پرس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.