فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۵۵۴

هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

تا زمان تعیین کابینه دولت چه سهم هایی بخریم؟

تا زمان تعیین کابینه دولت چه سهم هایی بخریم؟

روز شانزدهم تیرماه، درست پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات، اهالی بازار سرمایه با شور و شوق جریان معاملات را از سر گرفتند. همین موضوع باعث شد شاخص کل به‌یکباره راه 123 هزار واحدی را طی کند. سنتیمنت مثبت بازار عمر چندانی نداشت و به‌سرعت به وضعیت پیشین خود بازگشت. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بلاتکلیفی در قبال کابینه دولت چهاردهم، بورس را دوباره در تردید فرو برده است. اما تا زمان تعیین تکلیف دولت چهاردهم بهتر است سرمایه‌گذاران سراغ کدام سهم‌ها بروند؟ هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ داده است.

به گزارش تجارت نیوز،

سوال این روزهای سهامداران این است که آیا با عبور از دولت سیزدهم و آغاز دوره جدیدی که وعده داده شده، وضعیت بازار سرمایه و معاملات سهام بهبود پیدا می‌کند؟ کارشناسان اقتصادی و سیاسی باور دارند تحولات مثبتی روی خواهد داد اما نباید توقع داشت که همه مشکلات یکباره و یک‌شبه حل و فصل شوند.

نمی‌توان انتظار تغییرات عمده در حوزه بورس و اقتصاد داشت

هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه، ضمن بررسی شرایط فعلی بازار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: «از نظر من همچنان امیدواری وجود دارد اما مردم پذیرفته‌اند با توجه به شرایط اقتصادی سخت کشور و شرایط دولتی که قرار است مسعود پزشکیان تحویل بگیرد، نمی‌توان انتظار تغییرات چندانی در حوزه بورس، اقتصاد و شرایط کشور داشت.»

او افزود: «البته همیشه اخبار در هر حوزه‌ای (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و...) آثار هیجانی کوتاه‌مدت بر روند بازار سرمایه می‌گذارد، اما اگر دنبال آثار بلندمدت هستیم باید منتظر عملیاتی شدن وعده‌ها با نحوه انتخاب بجا و صحیح کابینه جدید آقای پزشکیان باشیم.»

حال بازار سرمایه اصلاً خوب نیست

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «حال بازار سرمایه اصلاً خوب نیست و مهم‌ترین دلیل آن، حال بد صنایع فعال در بازار، به‌ویژه صنایع تولیدی است.»

عصمت‌‌پناه ادامه داد: «ریسک‌های بزرگی شرکت‌های تولیدی را تهدید می‌کنند که برخی از آنها سیستماتیک، برخی مربوط به متغیرهای اقتصادی، برخی درون شرکتی و… هستند و تاکنون هیچ متولی‌‌ای در راستای برطرف کردن حتی یکی از آنها، نه پیش‌قدم شده و نه پاسخگو بوده است.»

IMG_8934-ezgif.com-webp-to-jpg-converter

او ادامه داد: «اگر اولین مطالبه برای بهبود بازار سرمایه را انتصاب مدیران کاردان در نظر بگیریم، باید حتماً در کنار ویژگی‌های اصولی رفتاری مدیر سازمان، توجه به صنایع مولد را در اولویت قرار دهیم که در این مدت بیشترین آسیب را دیده‌اند.»

این کارشناس بازارهای مالی توضیح داد: «به‌عنوان مثال، یکی از متغیرهای تخریب‌گر، دخالت و تصمیمات اشتباه دولت برای صنایع بورسی است. مثلاً موضوع نرخ خوراک پتروشیمی که به دلیل دستکاری نرخ آن مدت‌ها شاهد صف فروش و رکود بازار بودیم و از همان زمان، بازار دیگر جان نگرفت. با وجود این امروز مصوبه را بعد از این همه تخریب، باطل کردند. این اتفاقات، همه نشان از نبود توافق بین مدیران و تصمیمات خلق‌الساعه دارد که ضررش را فقط شرکت‌های تولیدی و سهامداران آن شرکت‌ها می‌بینند.»

صنایع با کمترین دخالت دولت، گزینه مناسبی تا تعیین تکلیف دولت هستند

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در بازه میان‌مدت چه کلاس یا کلاس‌هایی از دارایی را در پرتفوی خود قرار خواهد داد گفت: «من بشخصه سهام و طلا را جذاب می‌دانم. اما این فقط نظر شخصی من است، چراکه میزان پول، میزان ریسک و استراتژی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. ولی تا متعادل شدن شرایط بازار به خصوص در شرایط شروع کار دولت جدید که هنوز ابهاماتی وجود دارد و جایگاه‌ها روشن نشده، بهتر است سراغ سهام کم‌ریسک به‌ویژه کم‌خطر از نظر دخالت دولت برویم.»

او در پایان توضیح داد: «به عنوان مثال، با توجه به گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها، چه سالانه و چه فصلی، هنوز صنایعی چون لاستیک پلاستیک و سیمان و… هستند که گزارش‌های نسبتاً خوبی ارائه داده‌اند. همچنین صنعت سیمان در خصوص بهای تمام‌شده، درآمد عملیاتی و حاشیه سود‌ها به اندازه صنایع دیگر نه آسیب دیده بود و نه حاشیه سود آن پایین آمده بود.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.