فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۴۰۹

گفته‌ های وزیر اقتصاد تایید شد/ کاهش ۵۴ درصدی حاشیه سود شرکت‌ های بورسی

گفته‌ های وزیر اقتصاد تایید شد/ کاهش ۵۴ درصدی حاشیه سود شرکت‌ های بورسی

داده‌های آماری گفته‌های وزیر اقتصاد در برنامه‌ تلویزیونی جمعه شب مبنی بر کاهش حاشیه سود صنایع را تائید می‌کند؛ حاشیه سود بنگاه‌های تولیدی که در زمستان ۹۹ به اوج خود رسیده بود در بهار ۱۴۰۳ به کمترین میزان در چهار سال گذشته رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

دکتر عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جمعه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، از نصف شدن میانگین حاشیه سود شرکت‌های بورسی خبر داده بود، حال داده‌های آماری هم از کاهش ۵۴ درصدی حاشیه سود خالص کل بنگاه‌های تولیدی در چهار سال گذشته حکایت دارد.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد؛ حاشیه سود بنگاه‌های تولیدی که در زمستان ۹۹ به ۲۸.۲ درصد بالاترین رکورد خود رسیده بود در بهار ۱۴۰۳ به ۱۳ درصد و کمترین میزان در چهار سال گذشته رسید.

بر این اساس، حاشیه سود خالص کل بنگاه‌های تولیدی در بهار ۱۳۹۹، معادل ۲۳ درصد بوده در حالی که این عدد در بهار ۱۴۰۳ به ۱۳ درصد کاهش یافته است.

افزون بر این، حاشیه سود این بنگاه‌ها در بهار ۱۴۰۰ معادل ۲۳.۱ درصد، در بهار ۱۴۰۱به میزان ۲۰.۹ درصد و در بهار ۱۴۰۲ به میزان ۱۷.۴ درصد کاهش یافته است.

همچنین، حاشیه سود بنگاه‌های تولیدی در تابستان ۱۳۹۹، معادل ۲۵.۸ درصد، در تابستان ۱۴۰۰ به میزان ۲۳.۲ درصد، در تابستان ۱۴۰۱ معادل ۱۴.۵ درصد و در تابستان ۱۴۰۲ به میزان ۱۴.۷ درصد بوده است.

بر این اساس، حاشیه سود بنگاه‌ها نیز در زمستان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۸.۲ درصد، در زمستان ۱۴۰۰ به میزان ۲۳.۳ درصد، در زمستان ۱۴۰۱ معادل ۱۹.۸ درصد و در زمستان ۱۴۰۲ به ۱۴.۶ درصد کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد، افزایش بهای تمام شده(نهاده‌های تولید و هزینه‌های انرژی)، نیمایی بودن درآمد فروش در مقابل هزینه‌کرد با نرخ دلار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری در صنایع(خودرو، نیروگاهی و...) از جمله مهمترین دلایل کاهش حاشیه سود بنگاه‌های تولیدی محسوب می‌شود.

دکتر عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد نیز جمعه شب در یک برنامه‌های تلویزیونی با اشاره به اثر تصمیمات خلق‌الساعه بر بورس اعلام کرد: باید به سمت ثبات اقتصادی پیش برویم.دخالت های دستوری و رانت اطلاعاتی ناشی از قیمت گذاری دستوری باید از بین برود. باید اعتماد را به بورس بازگردانیم.

او تاکید کرد:با تصمیماتی که بر برنامه ریزی میان مدت سرمایه گذاران تاثیر بگذارد قطعا مخالف خواهم بود تا ریسک سرمایه گذاران را کاهش دهیم.

حاشیه سود خالص صنعت استخراج کانه‌های فلزی

در عین حال، داده‌های آماری نشان می‌دهد؛ حاشیه سود خالص صنایع استخراج کانه‌های فلزی در بهار ۱۴۰۲ معادل ۳۴ درصد بوده در حالی که میزان سود این صنعت در زمستان ۱۴۰۲ معادل ۴۱ درصد بوده است.

این درحالی است که میانگین ۱۲ ماهه حاشیه سود این صنعت به ۳۵ درصد رسیده است.

صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای

گزارش‌های آماری حاکی از این است که حاشیه سود خالص صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای اما اندکی افزایش یافته است. به طوری که حاشیه سود خالص این صنعت در بهار ۱۴۰۲ معادل ۷ درصد بوده در زمستان ۱۴۰۲ به میزان ۵ درصد کاهش یافته است.همچنین، میانگین ۱۲ ماهه این صنعت معادل ۱۰ درصد بوده است.

فلزات اساسی

روند حاشیه سود خالص صنعت فلزات اساسی نیز کاهش یافته است.

براین اساس، حاشیه سود این صنعت که در بهار ۱۴۰۲ معادل ۳۵ درصد بوده در زمستان ۱۴۰۲ به ۲۰ درصد کاهش یافته است.

میانگین ۱۲ ماهه حاشیه سود این صنعت ۲۷ درصد بوده است.

داده‌های آماری نشان می‌دهد، حاشیه سود خالص صنعت محصولات شیمیایی نیز در بهار ۱۴۰۲ معادل ۲۷ درصد بوده و در زمستان ۱۴۰۲ به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین، میانگین ۱۲ ماهه حاشیه سود این صنعت نیز به ۲۳ درصد رسیده است.

در عین حال، حاشیه سود سیار صنایع بورسی نیز اندکی افزایش یافته است. به طوری که حاشیه سود این صنعت در بهار ۱۴۰۲ معادل ۸ درصد بوده در حالی که در زمستان ۱۴۰۲ به ۱۰ درصد افزایش یافته است. اما میانگین ۱۲ ماهه حاشیه سود این صنعت، ۹ درصد بوده است.

منبع : سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.