کد مطلب: ۸۲۷۱۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی همبستگی بیت کوین به طلا و شاخص نزدک در سال ۲۰۲۳

بررسی همبستگی بیت کوین به طلا و شاخص نزدک در سال 2023

برخی از منابع خبری به بررسی رابطه همبستگی قیمت بیت کوین با دیگر دارایی‌های پرداخته‌اند. همبستگی بیت کوین اغلب با طلا و شاخص نزدک (NASDAQ) مورد بررسی قرار می‌گیرد و از موضوعات مورد علاقه تحلیل‌گران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی ارتباط قیمتی بیت کوین با دارایی‌های مالی یکی از محبوب‌ترین تحلیل‌های بررسی شده در سال 2022 و ابتدای سال 2023 بوده است. برای مثال ارتباط بیت کوین با سهام‌های شرکت‌های تکنولوژی بارها مورد بررسی تحلیل‌گران قرار گرفته است. با این وجود، بنظر می‌رسد که این همبستگی در حال حاضر از بین رفته است.

همبستگی دارایی‌ها با بیت کوین

یکی از همبستگی‌های ‌قیمتی جدیدی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، ارتباط روند قیمت بیت کوین با انس جهانی طلا است. بعد از ورشکستگی بانک‌های سیلورگیت و سیلیکون ولی در مارچ سال جاری میلادی، طلا و بیت کوین رالی خود را آغاز کرده‌اند. اگر بیت کوین را نوعی دارایی ریسکی محسوب کرد، می‌توان گفت که وجود همبستگی بیت کوین و سهام‌های شرکت‌های حوزه تکنولوژی منطقی بنظر می‌رسد. اما اگر بیت کوین را دارایی امن (Safe-haven) در نظر گرفت، همبستگی میان قیمت آن با طلا منطقی خواهد بود.

باید توجه داشت که همبستگی بین قیمت‌ها، روندی همیشگی نیست و این همبستگی پس از مدتی و در بلندمدت شکسته خواهد شد. در چشم‌انداز بلندمدت نیز، همبستگی میان دارایی‌ها اکثرا از بین خواهد رفت.

بررسی روند یک ساله همبستگی بیت کوین، طلا و نزدک

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، قیمت بیت کوین رشدی 58 درصدی را تجربه کرده است و از قیمت 16 هزار و 600 دلار در ابتدای سال به حدود 26 هزار دلار، صعود کرده است. این در حالی است که شاخص نزدک در این دوره، با رشدی 36 درصدی به 15 هزار رسیده است. قیمت طلای جهانی نیز از ابتدای سال جاری تاکنون رشدی هفت درصدی را تجربه کرده است.

بیت کوین

همبستگی روزه بیت کوین/ دلار، طلا و شاخص نزدک از ابتدای سال میلادی تاکنون (با ضریب همبستگی 90 روزه)

بر اساس ضریب همبستگی 90 روزه، می‌توان همبستگی مثبت 0.58 بیت کوین با طلا و همبستگی منفی 0.65 بیت کوین با سهام‌های شرکت‌های تکنولوژی را مشاهده کرد. در اکثر ماه‌های سال، بیت کوین با طلا و شاخص نزدک همبستگی شدیدی داشته است. با این وجود، نباید به‌سرعت درباره همبستگی این دارایی‌ها در تایم فرم کوتاهی مانند حالت فوق اظهار نظر کرد.

اینکه اظهار کرد که این همبستگی به دلیل ارتباط دارایی‌های امن یا ریسکی است نیز مسئله‌ای پیچیده و دشوار است. می‌توان این نتیجه را گرفت که قیمت رمزارز بیت کوین می‌تواند در برخی از بازه‌های زمانی با دیگر دارایی‌های مالی همبستگی داشته باشد، اما این همبستگی حداکثر به‌مدت یک یا دو سال ادامه‌دار خواهد بود. سرمایه‌گذاران باید در نظر داشته باشند که تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را نباید تنها به‌دلیل وجود همبستگی بین دارایی‌ها اخذ کنند.

شکسته شدن همبستگی در بلندمدت

در 14 سال گذشته، بیت کوین نسبت به دلار آمریکا رشد بسیار بالایی را تجربه کرده است. تنها تعداد معدودی از دارایی‌ها می‌توانند چنین رشدی را به ارمغان بیاورند. با این وجود، باید در نظر داشت که دیگر دارایی‌ها برخلاف بیت کوین با نوسانات شدیدی رو‌به‌رو نیستند.

بیت کوین

بیت کوین در مقابل دلار آمریکا (از ابتدا تاکنون)

در بازه زمانی مشابه، طلا توانسته با رشدی 150درصدی از اوایل سال 2009 تاکنون، از 800 دلار به 1945 دلار صعود کند. شاخص نزدک در زمانی مشابه، سودهای بالغ بر 1000 درصد را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. با این وجود، طلا و نزدک هیچ‌کدام نتوانسته‌اند رشد 52 میلیون درصدی بیت کوین از جولای 2010 تاکنون را به سرمایه‌گذاران خود ارائه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.