کد مطلب: ۸۹۳۷۳۵

ایران در میان ۱۰ کشور صادرکننده ۱۱ محصول کشاورزی

ایران در میان 10 کشور صادرکننده 11 محصول کشاورزی

وضعیت تولید محصولات کشاورزی در سال 2022 نشان می‌دهد ایران در میان 10 کشور صادرکننده 11 محصول کشاورزی قرار گرفت و با این شرایط توانست جایگاه قابل توجهی در تولید و صادرات این محصولات به دست آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال 2022 ایران در صادرات 11 محصول کشاورزی در میان 10 کشور نخست جهان قرار داشته و رتبه‌هایی از یک تا 10 را در این زمینه به خود اختصاص داده است. با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که ایران با تولید چه محصولاتی توانسته در میان 10 کشور تولیدکننده اول محصولات کشاورزی قرار گیرد. براساس آمار اعلام شده از سوی (فائو) «انجیر»، «پسته»، «خرما»، «هندوانه»،‌ «بادمجان»، «کشمش»، «کیوی»، «هویج»، «فلفل» و «کدو» محصولاتی هستند که توانستند سهم ایران را بازارهای جهانی افزایش دهند.  

 بر اساس آمار فائو ایران بزرگ‌ترین صادرکننده انجیر جهان در سال 2022 میلادی بوده و در این سال 12 هزار تن «انجیر» صادر کرده است که بیش از هر کشور دیگر بوده است. دو کشور اتریش و ازبکستان بعد از ایران و به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر ایران در این مدت توانست رتبه دومی صادرات دو محصول «پسته» و «خرما» هم به خود اختصاص دهد. ایران پس از امریکا دومین صادرکننده پسته جهان بوده و بیش از 45 هزار تن پسته در این سال صادر کرده است.  از سوی دیگر در این مدت 269 هزار تن خرما از ایران صادر شده است و پس از ایران، عراق در رتبه دوم صادرات این محصول قرار گرفته است.  

براساس داده‌های اعلام شده رتبه سومی صادرات هندوانه در جهان به ایران اختصاص داشته است. ایران در سال میلادی گذشته 375 هزار تن هندوانه صادر کرده و پس از مکزیک با صادرات 696 هزار تنی و اسپانیا با صادرات 680 هزار تنی در رتبه سوم جهان از این نظر قرار گرفته است.  

رتبه چهارم به کدام محصول رسید

علاوه بر محصولات صادراتی مذکور ایران با صادرات بادمجان توانست رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد. براساس داده‌های اعلام شده اسپانیا در سال 2022 بالغ بر 150 هزار تن بادمجان صادر کرده و بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول شناخته شده است. مکزیک و هلند در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. ایران نیز با صادرات 37 هزار تن بادمجان چهارمین صادرکننده بزرگ این محصول در جهان بوده است.

از سوی دیگر فائو کل صادرات کشمش ایران در سال 2022 را 63 هزار تن اعلام کرده و ایران را در رتبه 5 جهان از نظر صادرات این محصول قرار داد.

رتبه ششمی صادرات کیوی هم به ایران اختصاص داشته است. ایران 73 هزار تن کیوی در سال 2022 صادر کرده است که تنها از صادرات پنج کشور کمتر بوده است. نیوزیلند با صادرات 89 هزارتنی کیوی در رتبه نخست جهان قرار داشته است.

  رتبه نهم صادرات مواد غذایی

رتبه هفتم صادرات کلم و رتبه 9 صادرات هویج و فلفل نیز به ایران اختصاص داشته است. ایران در سال 2022 بیش از 94 هزار تن کلم صادر کرده است. صادرات هویج ایران نیز در این سال 101 هزار تن و فلفل 71 هزار تن بوده و رتبه 9 جهان در صادرات این دو محصول به ایران رسیده است.

ایران در صادرات کدو در رتبه دهم جهان قرار گرفته است. مکزیک بزرگ‌ترین صادرکننده کدو بوده است و ایران با صادرات 36 هزار تنی در رتبه دهم قرار داشته است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.