کد مطلب: ۸۹۸۶۱۶

رهگیری کالای قاچاق و تقلبی لوازم خانگی

رهگیری کالای قاچاق و تقلبی لوازم خانگی

تولید کنندگان لوازم خانگی در راستای مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی از چند سال گذشته طرح شناسه کالا و کدرهگیری را اجرایی کردند، اکنون ...

به گزارش تجارت‌نیوز، تولید کنندگان لوازم خانگی در راستای مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی از چند سال گذشته طرح شناسه کالا و کدرهگیری را اجرایی کردند، اکنون این طرح به صورت ۱۰۰ درصدی اجرایی شده است.

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران گفت: بر اساس این طرح اکنون کالای قاچاق از غیرقاچاق در بازار کاملاً قابل شناسایی است ضمن اینکه عرضه کنندگان، کالای قاچاق را در مغازه‌ها نگهداری نمی‌کنند بلکه چند نمونه را به مشتری نشان می‌دهند و بقیه کالاها را در انبارهای خانگی نگهداری می‌کنند تا از دست بازرسان در امان باشند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران ادامه داد: هر چند این طرح مزایایی داشته است ولی همچنان شاهد عرضه کالاهای قاچاق در بازار هستیم که بدون مالیات، ارزش افزوده و هزینه گمرکی وارد کشور می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید جلوی عرضه کالای قاچاق در بازار گرفته شود، بیان داشت: تولیدکنندگان و عرضه کنندگان همه هزینه‌های مالیات، ارزش افزوده و سایر موارد را پرداخت می‌کنند در حالی که کسانی که کالاهای قاچاق را وارد می‌کنند از این هزینه‌ها طفره می‌روند، با این اوصاف تولیدکنندگان قدرت کمتری برای رقابت در بازار دارند.

شهیدی ادامه داد: برخورد با کالای قاچاق نباید به صورت مقطعی باشد، بلکه باید دارای برنامه باشد ضمن اینکه ما تولیدکنندگان مشکلی با واردات قانونی کالاها از مبادی‌های قانونی نداریم و آماده رقابت هستیم.

 وی با اشاره به اینکه ارز قاچاق عمدتاً از قاچاق صادراتی سوخت تأمین می‌شود، گفت: ارزی که به قاچاقچی تعلق می‌گیرد به قیمت زیر سه هزار تومان است. ارز حاصل از سوخت قاچاق در آن طرف مرز به کالای لوازم خانگی تبدیل و وارد کشور می‌شود لذا سود اصلی صادرات غیرقانونی گازوئیل در واردات لوازم خانگی است، این در حالی است که تولید کننده لوازم خانگی با ارز نیمایی حدود ۴۶ هزار تومان کالا تولید می‌‌کند.

وی با بیان اینکه بالاترین میزان قاچاق واردات در حوزه لوازم خانگی است، گفت: طبق آمارها، حداقل سالی ۶۰۰ هزار دستگاه تلویزیون قاچاق به کشور وارد می‌شود در حالی است که مصرف ما در کشور سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است.

شهیدی عنوان کرد: باید واردات کالای لوازم خانگی قاچاق متوقف شود، قاچاقچی هیچ حقوق دولتی را پرداخت نمی‌کند، اصلاً اقدام به واردات قانونی نمی‌کند.

امید فاضلی‌نیا دبیر انجمن صنفی لوازم صوتی و تصویری با اشاره به گردش مالی ۶ میلیارد دلاری لوازم خانگی گفت: یک و نیم میلیارد دلار از این کالاها، قاچاق است.

وی تأکید کرد: اقدامات در خصوص مبارزه با قاچاق لوازم خانگی باید هماهنگ و مستمر باشد.

دبیر انجمن صنفی لوازم صوتی و تصویری ادامه داد: سامانه‌هایی در حوزه لوازم خانگی برای تسهیلگری و شفافیت است که متأسفانه گاهی قطع می‌شود یا برخی از آنها هنوز به سامانه جامع تجارت وصل نشده است و فروشنده نمی‌تواند کالا را ثبت کند که این امر باعث سردرگمی تولیدکنندگان می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صنعت لوازم خانگی کوچک و بزرگ صورت گرفته است، گفت: دولت باید در حوزه تولید و در حوزه صادرات بسته حمایتی و تشویقی داشته باشد تا سرمایه‌گذاری‌ها ادامه یابد.

فاضلی‌نیا بیان داشت: میانگین تخصیص ارز به مواد اولیه صنایع بیش از ۸۰ روز و فرایند واردات مواد اولیه و قطعه حداقل چهار ماه است که این امر مشکلاتی را برای تولید کنندگان به وجود آورده است.وی با اشاره به اینکه زیر ساخت برای تولید بیشتر لوازم خانگی در کشور وجود دارد، گفت: تولیدکنندگان با چالش‌هایی از جمله قاچاق، تأمین مواد اولیه، تأمین و تخصیص ارز و همچنین قیمت‌گذاری و قیمت تمام شده روبه‌رو هستند.قاچاق مهم‌ترین چالش

ابوالقاسم شانه‌ساز دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک با اشاره به اینکه ارز برای قاچاقچی ارزان‌تر از تولید کننده داخلی است، گفت: هر چند ستاد مبارزه با قاچاق در این زمینه اقداماتی انجام داده تا جلوی قاچاق را بگیرد اما در این عرصه همچنان مشکلاتی وجود دارد.

شانه ساز افزود: در صورتی که واردات لوازم خانگی آزاد شود به خاطر تعرفه‌های بالا هیچ رغبتی برای واردات آن از کانال رسمی وجود نخواهد داشت و بیشتر کالاها از طریق مبادی غیر رسمی و با دور زدن تعرفه هاست.

وی ادامه داد: طبق برآوردها هزینه ریسک قاچاق ۳۰ درصد ولی برای واردکنندگان لوازم خانگی ۵۵ درصد است چون شامل هزینه‌های گمرک و مالیات و سایر موارد است.

دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک با اشاره به شفافیت عرضه کالاها توسط تولیدکنندگان گفت: واحدهای تولیدی با اجرای طرح شناسه و کد رهگیری به صورت شفاف در بازار حضور دارند.

وی تأکید کرد: تولیدکنندگان در تولید لوازم خانگی کوچک ظرفیت بسیار بالایی دارند و هیچ مشکلی در تأمین نیاز داخلی و صادرات ندارند، ضمن اینکه مهم‌ترین چالش بحث قاچاق کالا است.

منبع : ایران جیب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.