کد مطلب: ۷۹۹۳۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استارشیپ؛ قدرتمندترین موشک جهان/ ماموریت اول: پرتاب استارلینک!

استارشیپ؛ قدرتمندترین موشک جهان/ ماموریت اول: پرتاب استارلینک!

استارشیپ، ساخته شرکت اسپیس ایکس به مدیریت ایلان ماسک، قدرتمندترین موشک ساخته‌شده در جهان است که پیش‌بینی می‌شود برای مقاصدی چون پرتاب ماهواره استارلینک و ارائه خدمات اینترنتی به‌کار گرفته شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسپیس ایکس، اولین تلاش برای پرتاب موشک غول‌پیکر جدید خود، استارشیپ را به دلیل یک مشکل در بخش فشار متوقف کرد.

به نقل از یورونیوز ، استارشیپ به‌عنوان بزرگترین و قدرتمندترین موشک جهان که تاکنون ساخته شده است، قرار بود روز دوشنبه برای اولین بار در یک پرواز آزمایشی، از تگزاس در ایالات متحده به پرواز درآید. در این آزمایش هیچ انسان یا ماهواره‌ای درگیر نبود و حداقل تا چهارشنبه تلاش دیگری برای تکرار آن صورت نخواهد گرفت.

استارشیپ قرار بود روز دوشنبه در ساعت 1:20 بعد از ظهر به وقت گرینویچ پرتاب شود، اما به دلیل یک مشکل فنی که در آخرین دقایق شمارش معکوس با آن مواجه شد، عملیات پرتاب لغو شد.

با این حال، تیم‌های اسپیس ایکس به اجرای شمارش معکوس و شبیه‌سازی عملیات در قالب یک تمرین ادامه دادند.

ایلان ماسک و شرکتش، اسپیس ایکس، امیدوارند این موشک غول‌پیکر در نهایت بتواند انسان‌ها را به ماه و مریخ بفرستد. ماسک پس از توقف پرتاب در توییتر نوشت: «امروز چیزهای زیادی یاد گرفتیم و تا چند روز دیگر دوباره تلاش می‌کنیم».

شرایط آب و هوایی روز دوشنبه ایده‌آل بود و پرکردن موشک با سوخت برودتی، اکسیژن مایع و متان طبق برنامه پیش می‌رفت.

اما ایلان ماسک قبل از اعلام تعویق و کمتر از 10 دقیقه قبل از بلندشدن، در توییتی نوشت: «به نظر می‌رسد یکی از شیرهای فشار یخ زده است.»

این موشک غول‌پیکر سیاه و نقره‌ای هرگز در قالب پیکربندی کامل و با اولین مرحله فوق قدرت خود، به نام Super Heavy، پرواز نکرده است.

نسخه‌های اولیه این موشک پیشرفته که شبیه فیلم‌های علمی-تخیلی بودند، چندین کیلومتر به داخل استراتوسفر پرتاب شدند و در این تلاش‌ها چهار بار سقوط کردند تا اینکه سرانجام در سال 2021 به حالت عمودی فرود آمدند.

استارشیپ چقدر بزرگ است؟

استارشیپ از جنس استنلس استیل با ارتفاع تقریباً 120 متری دارای 33 موتور اصلی و 7.57 میلیون کیلوگرم نیروی رانش است.

ایلان ماسک گفت که در آزمایش ماه ژانویه، همه موتورهای مرحله اول متان به جز دو موتور طی آزمایش سکوی پرتاب در ژانویه مشتعل شدند که برای رسیدن به مدار به اندازه کافی خوب بودند.

با توجه به بدنه‌ای که استارشیپ داروپد، می‌تواند تا 227 تن وزن را بلند کند و 100 نفر را در سفر به مریخ در خود جای دهد.

استارشیپ به راحتی موشک‌های ماه ناسا یعنی Saturn V از دوران آپولو و سیستم پرتاب فضایی (SLS) از برنامه آرتمیس را که در اواخر سال گذشته اولین سفر خود به ماه را ثبت کرد، پشت سر می‌گذارد.

این موشک همچنین نسبت به موشک N1 مون اتحاد جماهیر شوروی سابق، بسیار قدرتمندتر است. موشکی که پرواز آن هرگز از یک دقیقه فراتر نرفت و بدون سرنشین منفجر شد.

ماسک پیش‌بینی می‌کند پیش از اینکه سرنشینی وارد استارشیپ شود، از این موشک برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار پایین زمین، از جمله ماهواره استارلینک که متعلق به خود اوست، برای ارائه خدمات اینترنتی، استفاده کند.

این پرواز آزمایشی قرار بود ۹۰ دقیقه طول بکشد و از مدار کامل زمین فاصله بگیرد. ماسک گفت که هدف اصلی این پرواز این است که موشک بدون مشکل بتواند در فاصله مناسبی از محل پرتاب قرار گیرد.

پیش به سوی ماه

در حال حاضر اسپیس ایکس مستقر در کالیفرنیا، روی فرستادن استارشیپ به ماه متمرکز شده است و قراردادی به ارزش 3 میلیارد دلار (2.7 میلیارد یورو) با ناسا برای فرود فضانوردان روی سطح ماه در اوایل سال 2025 با استفاده از این فضاپیمای سطح پیشرفته دارد.

این اولین فرود فضانوردان بر ماه در بیش از 50 سال گذشته خواهد بود. ماه‌نوردان از طریق کپسول اوریون ناسا و موشک سیستم پرتاب فضایی زمین را ترک می‌کنند و سپس برای فرود روی سطح، به استارشیپ در مدار ماه منتقل می‌شوند و در آخر به سفینه اوریون بازمی‌گردند.

برای رسیدن به ماه و فراتر از آن، استارشیپ ابتدا باید در مدار پایین زمین سوخت‌گیری کند. اسپیس ایکس احتمالا در آینده یک مخزن چرخشی با استارشیپ‌های بدون پنجره را به‌عنوان تانکر در نظر می‌گیرد.

اما استارشیپ فقط برای ناسا نیست. اولین نفراتی که با استارشیپ به دور زمین می‌چرخند، گروهی از خدمه خصوصی خواهند بود. پس از آن دو پرواز خصوصی دیگر به ماه نیز صورت خواهد گرفت که هیچ فرودی نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.