خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۱۰۵۶

امارات سریع‌ترین اینترنت ۵G جهان را دارد

امارات سریع‌ترین اینترنت 5G جهان را دارد

شرکت اتصالات امارات نیز با میانگین سرعت بیش از ۶۸۰ مگابیت بر ثانیه بهترین ارائه‌دهنده 5G در جهان به حساب می‌آید. این کشور به لطف سرمایه‌گذاری گسترده دو اوپراتور «دو» و «اتصالات» از سال ۲۰۱۹ عرضه خدمات 5G را آغاز کرده و تا سال ۲۰۲۲ به پوشش تقریبا سراسری دست یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمار اسپیدتست از وضعیت اینترنت 5G در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که نسل پنجم ارتباطات با بهبود لتنسی به ویژه تجربه گیمینگ و استریم ویدیو را بهبود می‌بخشد. امارات بالاترین میانگین سرعت را بین ارائه دهنده 5G در جهان دارد و پس از آن نیز کره‌جنوبی، قطر، برزیل و سنگاپور نیز از لحاظ میانگین سرعت دانلود شبکه 5G در رتبه‌های دوم تا پنج قرار دارند.

پنج کشور خاورمیانه‌ای در لیست پیشتازان 5G

خاورمیانه و به ویژه کشور‌های ثروتمند عربی در سال‌های اخیر با اولویت قراردادن اقتصاد دیجیتالی سرمایه‌گذاری خود رو تکنولوژی‌های جدید از جمله 5G را افزایش داده‌اند. یکی از نمود‌های تمرکز خاورمیانه بر اقتصاد دیجیتال و توسعه زیرساخت مورد نیاز آن، حضور ۵ نماینده این منطقه در بین پیشتازان 5G است.

داده‌های اسپیدتست نشان می‌دهد که علاوه بر امارات، قطر، بحرین، کویت و عربستان سعودی، نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم، ششم، هفتم و هشتم در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ عملکرد بسیار خوبی در ارائه اینترنت 5G داشته‌اند.

طبق داده‌های اسپیدتست، شرکت اتصالات، یکی از دو اوپراتور شبکه موبایلی امارات، که پیش از این هم در سال ۲۰۲۰ به عنوان بهترین اوپراتور موبایلی جهان انتخاب شده بود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ با میانگین سرعت دانلود 680.86 مگابیت برثانیه با اختلاف چشمگیر نسبت به رقبا، عنوان بهترین ارائه‌دهنده خدمات 5G جهان را به خود اختصاص داده است.

با اینکه شرکت SK Telecom کره‌جنوبی در جایگاه دوم بهترین ارائه‌دهندگان 5G جهان نشسته اما با صدرنشین این رده بندی فاصله‌ای ۱۵۰ مگابیتی دارد. این شرکت با میانگین سرعت 531.89 مگابیت برثانیه در رتبه دوم قرار گرفته و رتبه آخر این ۱۰ ارائه دهنده برتر نیز متعلق به شرکت برزیلی Vivo با میانگین سرعت 450.82 مگابیت‌ برثانیه است.

گفتنی است که «دو»، دیگر اوپراتور امارات که در رده نهم این جدول قرار دارد، سهم مهمی از بازار 5G این کشور را به خود اختصاص داده است. شرکت اُرید قطر، دیگر اوپراتور خاورمیانه‌ای، نیز با میانگین سرعت ۵۱۰.۵۵ مگابیت برثانیه در رتبه سوم قرار دارد.

بهبود لتنسی (تاخیر) با 5G

مقایسه دو ارائه دهنده اصلی امارات («دو» و «اتصالات») نشان می‌دهد که وضعیت لتنسی یا تاخیر در هردو اوپراتور با ارائه خدمات 5G بهتر شده است.

لتنسی یا همان مدت زمان انتقال داده از بین کاربر و سرور، از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار بر تجربه کاربران در استفاده از خدمات آنلاین و به ویژه گیمینگ است و براساس میلی‌ثانیه سنجیده می‌شود.

داده‌های اسپیدتست نشان می‌دهد که 5G شرکت اتصالات نسبت به نسل قبلی خود ۹ میلی‌ثانیه وضعیت لتنسی را نسبت به نسل قبلی (4G LTE) بهبود بخشیده و در شرکت «دو» نیز وضعیت لتنسی با 5G تا ۵ میلی‌ثانیه بهتر شده است.

گفتنی است که اینترنت ثابت (وای‌فای) اتصالات همچنان با لتنسی ۳۷ میلی‌ثانیه بهترین عملکرد این حوزه را دارد.

منبع: پیوست

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.