فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۶۸۹

تجارت‌نیوز، گزارش می‌دهد:

بازاریابی با دستان فلزی/ با هوش مصنوعی مشتریان خود را زیر میکروسکوپ ببرید

بازاریابی با دستان فلزی/ با هوش مصنوعی مشتریان خود را زیر میکروسکوپ ببرید

هوش مصنوعی از ابتدا بحث داغی در بین عموم مردم بود. با پیشرفت و تکامل این ابزار مدرن بسیاری از سازه‌های بشری در آستانه تحولی جدی و عمیق قرار گرفته‌اند. بازاریابی یا Marketing یکی از همین حوزه‌هایی‌ است که به‌زودی دستخوش تغییرات و دگرگونی‌های بسیاری خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ابزار هوش مصنوعی مدتی می‌شود توجه زیادی به خود جلب کرده است. توانایی‌های روزافزون این ابزار باعث شگفت‌زدگی بسیاری شده و همه را به ترسیم و تصور آینده واداشته است. به‌راستی این ابزار چگونه سیستم‌های مختلف بشری را متحول خواهد کرد؟

چندی قبل ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، در یکی از سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کرد که هوش مصنوعی انسان‌ها را از کار بیکار خواهد کرد. این صحبت او در ادامه دیدگاه قدیمی‌تر مبنی بر این موضوع که هوش مصنوعی اختراعی بسیار خطرناک‌تر از بمب اتم است، مطرح شده است. 

علاوه بر ایلان ماسک عده کثیری از انسان‌ها ذهنیت مثبتی راجع به هوش مصنوعی ندارند. در تخیل ما به‌ واسطه فیلم‌ها و آثار نمایشی، آخرالزمانی از جنگ انسان‌ها با ربات‌ها شکل گرفته است. در نتیجه از تکامل هوش مصنوعی می‌هراسیم. 

اما به دور از تخیلات، هوش مصنوعی در همین مدت کوتاه توانسته تاثیر بسزایی در حوزه‌های مختلف بگذارد. ابزاری که با توان تحلیلی بسیار بالا قطعاً به کمک انسان خواهد آمد تا در نتیجه‌گیری‌ها او را از اشتباه وا دارد. درست است که هوش مصنوعی می‌تواند یک روز برای انسان مشکلاتی ایجاد کند؛ همین الان می‌توان به برخی از این مشکلات اشاره کرد؛ به عنوان مثال هوش مصنوعی در برخی از بازی‌ها مهارت دروغ گفتن یا بهتر بگوییم راست نگفتن را یاد گرفته است. یعنی از یک نوع سیاست و استراتژی برای رسیدن به پیروزی استفاده می‌کند. این تنها یک نشانه است. بعید نیست تعارضات بیشتری در آینده به وجود بیاید. 

با این حال افراد زیادی در جهان در تلاش‌اند تا ابزار هوش مصنوعی به شکل سالمی رشد کند. هوش مصنوعی می‌تواند مانند یک چاقو عمل کند. می‌تواند در اعمال روزمره انسان نقش مهمی ایفا کند و از طرفی می‌تواند برای اعمال مجرمانه استفاده شود. باید بر حد و حدود این استفاده و کارکردها تاکید دوباره کرد. هوش مصنوعی همان‌طور که گفته شد نکات مثبت بسیار زیادی از خود به نمایش گذاشته است. 

در این گزارش تنها به تغییر و تحولات و مزایایی که به واسطه هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی به دست می‌آید اشاراتی خواهیم داشت. هرچند پرداخت به جزئیات همین مساله هم از این چارچوب خارج خواهد شد. بنابراین با یک نگاه کلی به حوزه بازاریابی، از نقشی هوش مصنوعی توان بازی کردن آن را خواهد داشت خواهیم گفت.

هوش مصنوعی در وقت بازاریابان صرفه‌جویی می‌کند

این اولین و مهم‌ترین تاثیر است. هوش مصنوعی با توان تحلیلی بسیار بالا، خیلی بهتر از انسان‌ها عمل می‌کند. ابزارهای هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل ظرف بزرگی از داده‌های بشری تعلیم داده می‌شوند و طولی نخواهد کشید تا به زبان انسان‌ها تسلطی کامل پیدا کنند. از همین رو داده‌ها و مجموعه اطلاعاتی که برای انسان‌ها و کاری که انجام‌ می‌دهند اهمیت دارد با سرعتی شگفت‌انگیز از پیش چشمان دیجیتال یک ماشین می‌گذرد و او به شما نتیجه دلخواه‌تان را می‌دهد. درست است که امروزه این کار به کمال اجرا نشده است و ایرادهای جدی در بدنه خود دارد، اما چنین آینده‌ای دور از دست نیست.

هوش مصنوعی می‌تواند با ایجاد پیش‌نویس‌ها، توضیحات محصول یا حتی زیرنویس‌های شبکه‌های اجتماعی، فرایند تولید محتوا را ساده کند. ابزارهایی مانند Jasper و Rytr با استفاده از هوش مصنوعی، کلیدواژه‌های مرتبط، عنوان‌ها و سبک‌های نگارش را پیشنهاد می‌دهند و در نتیجه زمان و منابع ارزشمندی را برای بازاریابان صرفه‌جویی می‌کنند.

همچنین هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا داده‌های کاربران و ترافیک وب‌سایت را تجزیه و تحلیل، محتوای لازم را شناسایی و زمینه‌های نیاز به بهبود را مشخص کند. این امر به بازاریابان اجازه می‌دهد محتوا را برای بخش‌های خاص مخاطبان تنظیم و آن را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنند که در نهایت منجر به افزایش تعامل و تبدیل می‌شود.

مشتریان را زیر میکروسکوپ ببرید

بازاریابان می‌توانند از هوش مصنوعی برای بخش‌بندی مخاطبان خود بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، علایق، رفتار آنلاین و خریدهای گذشته استفاده کنند. این بخش‌بندی دقیق، امکان اجرای کمپین‌های هدفمندی را فراهم می‌کند که با گروه‌های خاص مشتریان ارتباط عمیق‌تری برقرار می‌کنند.

از طرفی الگوریتم‌های هوش مصنوعی قادر خواهند بود با تجزیه و تحلیل داده‌های کاربران، محصولات، خدمات یا محتوایی را پیشنهاد دهند که با ترجیحات فردی مطابقت داشته باشد. این رویکرد شخصی‌سازی‌شده، وفاداری و رضایت مشتری را تقویت می‌کند و منجر به افزایش فروش و تکرار خرید می‌شود.

در یک کلام هوش مصنوعی بازار را بهتر از شما خواهد شناخت. هرچند هنوز به شما نیاز دارد و خودخواسته و خودکار توان رسیدگی به برخی از امور را ندارد؛ اما قبول کنید که شما نه توان و نه حوصله این را دارید که میلیون‌ها نفر را بررسی کنید یا بشناسید. هوش مصنوعی از فاکتورها و عوامل بسیاری برای نتیجه‌گیری و استدلال کمک می‌گیرد. در نتیجه شما با کمک گرفتن از این ابزار می‌توانید تغییر را در کار خود حس کنید. 

هوش مصنوعی در دوران بلوغ

هوش مصنوعی هنوز به انسان برای رسیدگی به برخی امور احتیاج دارد. هنوز لازم دارد دستورات را دریافت کند، آموزش ببیند و یاد بگیرد و از همه مهم‌تر اصلاح شود. در نتیجه نمی‌توایدن به‌کلی برای انجام اعمال خود به آن تکیه کنید. هنوز تفاوت مشهودی بین کار انسان‌ها و هوش مصنوعی وجود دارد. گاهی هوش مصنوعی مرتکب اشتباهاتی می‌شود. بنابراین لازم است صرفاً به عنوان یک ابزار کمکی مورد استفاده قرار گیرد.

هوش مصنوعی در همین مدت کوتاه ثابت کرده است که می‌تواند در آینده بسیار مفید واقع شود. حال باید به انتظار نشست تا پیشرفت و تکامل این ابزار حاصل شود و ببینیم چطور این تکامل جهان را متحول خواهد کرد. 

برای مشاهده اخبار حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.