فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۱۶۰

قرارداد ۸۴۳ میلیون دلاری ناسا با اسپیس ایکس برای بازنشستگی ایستگاه فضایی در سال ۲۰۳۰

قرارداد ۸۴۳ میلیون دلاری ناسا با اسپیس ایکس برای بازنشستگی ایستگاه فضایی در سال ۲۰۳۰

ناسا قصد دارد با فضاپیمایی که U.S. Deorbit Vehicle نام دارد ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای همیشه از مدار خارج کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، ناسا و اسپیس ایکس قرارداد جدیدی به ارزش 843 میلیون دلار با یکدیگر بسته‌اند که به‌موجب آن شرکت فضایی متعلق به «ایلان ماسک» فضاپیمایی را توسعه خواهد داد که ایستگاه فضایی بین‌المللی را در سال 2030 از مدار خارج می‌کند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال نزدیک‌ترشدن به پایان عمر عملیاتی خود است و با وجود برنامه‌‌هایی که برای ایستگاه‌های فضایی تجاری جدید وجود دارد، ISS نهایتاً باید در پایان این دهه از بین برود.

ناسا قصد دارد با فضاپیمایی که U.S. Deorbit Vehicle نام دارد، ایستگاه فضایی بین‌المللی را برای همیشه از مدار خارج کند اما تاکنون اطلاعات بسیار کمی درباره آن منتشر شده است. ناسا توضیح می‌دهد که این فضاپیما با کپسول دراگون اسپیس ایکس که برای ارسال محموله و خدمه به ایستگا‌ه فضا‌یی استفاده می‌شود، متفاوت خواهد بود.

انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی و این فضاپیما پس از ورود مجدد به جو زمین تجزیه شوند و یکی از وظایف پیش‌روی اسپیس ایکس این است که راهی پیدا کند تا ایستگاه به‌گونه‌ای وارد جو شود که برای هیچ منطقه پرجمعیتی خطری به همراه نداشته باشد.

برخلاف این فضاپیماها که توسط اسپیس ایکس ساخته و اداره می‌شوند، ناسا مالکیت پس از توسعه U.S. Deorbit Vehicle را در اختیار خواهد گرفت و آن را در طول ماموریت خود به کار می‌گیرد.

ناسا و شرکای آن در حال ارزیابی استفاده از فضاپیمای روسی روسکوسموس پروگرس (Roscosmos Progress) برای انجام ماموریت خارج‌کردن ایستگاه از مدار بودند، اما تحقیات آن‌ها نشان داد که یک فضاپیمای جدید برای این کار مورد نیاز است. خروج ایمن ایستگاه فضایی بین المللی از مدار مأموریت مشترک پنج آژانس فضایی فعال در آن، یعنی ناسا، آژانس فضایی کانادا، آژانس فضایی اروپا، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن و شرکت فضایی دولتی روسکوسموس محسوب می‌شود، اما مشخص نیست که مبلغ این قرارداد توسط تمام کشورها پرداخت می‌شود یا خیر.

 

 

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.