خبر مهم:

کد مطلب: ۲۱۰۹۷۶

خرید و نگهداری جانوران‌ وحشی ارتباطی با آیین‌ باستانی نوروز ندارد

خرید و نگهداری جانوران‌ وحشی ارتباطی با آیین‌ باستانی نوروز ندارد

با توجه به روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به نوروز و خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری در کنار ماهی‌قرمز، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، اطلاعیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است؛ متاسفانه در سالیان اخیر مشاهده می‌شود که در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به نوروز، عده ای افراد فرصت‌طلب و سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، اقدام به عرضه و فروش غیرمجاز گونه‌های کمیاب جانوری مانند مار، سمندر، لاک پشت و… می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انجام این کار علاوه بر جداکردن این گونه‌های جانوری از زیستگاه‌های طبیعی محل زندگی شان و برهم زدن تعادل چرخه حیات طبیعی آنها، در نهایت منجر به انقراض این گونه های ارزشمند می‌شود.

همانطور که می‌دانیم فلسفه آیین‌های نوروز، دوستی و مهربانی با طبیعت است، اما خرید و نگهداری جانوران وحشی به این مناسبت، ارتباطی با این آیین وسنت باستانی و دیرین ندارد و متاسفانه طی چند سال اخیر، سوداگران حیات وحش آن را به بخشی از این مراسم افزوده‌اند و حیات گونه‌های با ارزش و نادری مانند سمندر را نیز به مخاطره انداخته‌اند.

انتظار می رود، مردم استان کردستان که جنبش نفی از شکار را به راه انداختند و به مردمانی باسطح فرهنگ زیست‌محیطی بالا شهره هستند، نوروز را به آیینی محیط زیستی بدل سازند.

لذا با توجه به ممنوعیت نگهداری و خرید و فروش گونه‌های حیات وحش براساس مواد 7 و 10 قانون شکار و صید از عموم مردم شریف ساکن استان در کردستان درخواست می شود از خرید جانواران وحشی خودداری نمایند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را در اسرع وقت به سامانه تلفنی 1540 و یا ادارات محیط زیست درسطح استان اطلاع دهند.

شایان ذکر است که مامورین یگان حفاظت محیط زیست این اداره کل در این ایام به گشت و نظارت مستمر بر مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده‌فروشی‌های سطح استان اقدام خواهند کرد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف ، ضمن ضبط جانوران وحشی و رهاسازی آنها در طبیعت، با افراد خاطی و سودجو براساس قوانین و مقررات به شدت برخورد خواهند کرد.

منبع:روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کردستان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.