خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۱۳۳۱۶

هدر‌رفت ۱۰ درصدی آب در تهران

هدر‌رفت ۱۰ درصدی آب در تهران

پرورش گفت: هدر‌رفت آب در تهران ۱۰ درصد است، اما آب بدون درآمد یا به حساب نیامده در تهران ۲۳ درصد است.

محمد پرورش افزود: 9 درصد بخاطر خطای کنتورهاست، به طور مثال در تابستان که کنتورهای آبی کار می‌کند به دلیل دبی استارت کنتورها نمی‌توانیم آن را محاسبه کنیم و به حقوق خود برسیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: انشعابات غیرمجازی که از شبکه برداشت می‌کنند، گرچه اسراف نمی‌شود ولی ما درآمدی از آنها به دست نمی‌آوریم.

پرورش گفت: 4 درصد هدر رفت آب، مجاز است. به طور مثال در تهران 21 هزار شیر آتش نشانی داریم که حدود 1 و نیم درصد از این رقم را مصرف می‌کند. در حادثه پلاسکو از شبکه آب تهران استفاده شد و در حوادث دیگر هم استفاده می‌شود که در واقع این هدر رفت آب محسوب نمی‌شود.

وی گفت: 2 و نیم درصد از هدر رفت در فرآیند تولید آب برای شستشوی فیلتر یا شبکه آب در تصفیه خانه‌ها مصرف می‌شود که این مقدار آب بدون درآمد است اما هدر نمی‌رود و از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت کمتر کردن هدر رفت آب با همکاری بخش کشاورزی، شهرداری‌ها و مردم پیش برویم، گفت: در 5 سال گذشته 1500 کیلومتر اصلاح شبکه انجام دادیم که 5 درصد کاهش آب بدون درآمد را به همراه داشت که از این رقم 1 و 4 دهم درصد هدر رفت واقعی بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید 10 درصد هدر رفت آب مدیریت شود، افزود: در شهرهای بزرگ ازجمله تهران که از آب چاه برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود، این مقدار آب مصرفی تبخیر می‌شود درحالیکه 10 درصد پرتی انتقال آب تهران در زیر زمین است و به آبخوان‌ها می‌رود.

پرورش افزود: در بخش کشاورزی از آب به صورت غیرفنی برای آبیاری استفاده می‌شود بنابراین ازآنجاکه آب مایه حیات است باید در همه حوزه‌ها از آن مراقبت کنیم تا میزان هدر رفت آب کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در هیچ جای دنیا هدر رفت آب به صفر نرسیده و این رقم در دنیا 6 تا 7 درصد است.

وی افزود: در 6 تا 7 سال گذشته بیش از 6 هزار کیلومتر شبکه آب و فاضلاب ساخته شده یعنی توسعه، اصلاح و بازسازی شبکه آب انجام شده است که در تهران از لوله‌های چدنی استفاده کردیم که 4 تا 5 برابر قیمت سایر لوله‌هاست.

پرورش افزود: برای اصلاح شبکه آبرسانی به ازای 1 درصد 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که دریافت مجوز برای حفاری در شهر و ترافیک نیاز به همکاری شهرداری نیز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: سالانه 250 تا 300 کیلومتر اصلاح شبکه آب در شهر تهران انجام می‌شود و تاکنون 1500 کیلومتر از شبکه آب تهران اصلاح شده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عمر شبکه‌های آبرسانی 25 تا 30 سال است، افزود: بر این اساس اصلاح شبکه به طور مداوم باید انجام شود تا آب پایداری داشته باشیم.

پرورش گفت: سالانه 350 تا 400 میلیارد متر مکعب آب در استان تهران تولید می‌شود که 1 میلیارد و 40 میلیون مترمکعب آن مربوط به شهر تهران است.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.