فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۵۳۵۳۴۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کره جنوبی به جای منابع بلوکه واکسن داد؟/ واکسیناسیون سالمندان با واکسن کره جنوبی

کره جنوبی به جای منابع بلوکه واکسن داد؟/ واکسیناسیون سالمندان با واکسن کره جنوبی

یکی- دو روزی است که ایران وارد فاز واکسیناسیون سالمندان بالای ۸۰ سال شده است و حالا کاربران توییتر خبر می‌دهند که برخی پدربزرگ و مادربزرگهای ایرانی با واکسن کره جنوبی واکسینه شدند. این در حالی است که پیش از این خبری از واردات واکسن از کره جنوبی نبود.

به گزارش تجارت‌نیوز تا دو روز پیش مجموع واکسنی که ایران وارد کرده است به دو میلیون و ۲۰۰ هزار دوز رسیده است و چیزی حدود نیم میلیون نفر واکسینه شدند.

این در حالی است که ایران برای چهارمین هفته متوالی وارد تعطیلات کرونایی شده است و وضعیت ابتلا به این بیماری سیاه گزارش می‌شود.

با وجود این اخبار خوبی از پروسه واردات واکسن به گوش نمی‌رسد. کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه گفته است که این کشور به تعهدات فروش واکسن به ایران عمل نکرده است و این کشور تنها یک‌چهارم قراردادش با دولت جمهوری اسلامی را اجرایی کرده است.

او توضیح داده است که قرار بوده ایران تا دو میلیون دوز از روسیه واکسن خریداری کند و بر اساس قرارداد پیشین روسیه می‌بایست تا پایان ماه مارس ۸۰۰ هزار دوز را تحویل دهد، اما تاکنون فقط ۵۲۰ هزار دوز تحویل ایران شده است.

از آن سمت هند قرارداد فروش واکسن بهارات را با ایران لغو کرده و توضیح داده است که این واکسن را برای مصرف داخلی نیاز دارند.

واردات واکسن امریکایی و انگلیسی هم که از ابتدا ممنوع اعلام شد و وضعیت واردات واکسن از چین مشخص نیست.

در همین شرایط اما واکسیناسیون سالمندان ایرانی شروع شده است و برخی کاربران توییتر از واکسیناسیون آنها با واکسن کره جنوبی خبر می‌دهند.

ناصر ریاحی، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران درباره ماجرای واکسن کره جنوبی به تجارت‌نیوز توضیح داد: واکسن کره جنوبی در واقع همان واکسن آکسفورد- آسترانزکا است که در کشورهایی مانند هند، کره، سوئیس و امریکا تولید می‌شود.

او ادامه داد: تعداد واکسن وارد شده از کره جنوبی ۸۰۰ هزار دوز است که از طریق سبد کواکس تهیه شده است و مشخص نیست که این واکسن با منابع بلوکه خریداری شده است یا نه؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران همچنین گفته است: شمار واکسن‌های خریداری شده ساخت کره جنوبی تا پایان ماه مه(۱۰ خرداد) سه میلیون و ۶۰۰ هزار دوز از شانزده میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن سبد کواکس است.

در همین زمینه عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی تازگی از اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار برای واردات واکسن خبر داده است.

کیانوش جهانپور، همچنین گفته است ایران تا اوایل خرداد ۱۴۰۰ واکسن‌های داخلی «کوو ایران برکت»، «کوو پارس رازی»، تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و واکسن تولید مشترک اسپوتنیک وی وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ مرحله نخست واکسیناسیون عمومی به پایان خواهد رسید.

مطالعه بیشتر: تا پایان سال ١۴٠٠ همه ایرانیان واکسینه می‌شوند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.