کد مطلب: ۵۳۵۲۷۱

تا پایان سال ١۴٠٠ همه ایرانیان واکسینه می‌شوند

تا پایان سال ١۴٠٠ همه ایرانیان واکسینه می‌شوند

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: امیدواریم بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم و می‌توانیم تا پایان سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شانه ساز در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: ما در حوزه مواد اولیه دارویی در سال ۹۹ حدود ۳۱ درصد کاهش واردات داشتیم و تلاش شد تا حد امکان تولید داخلی را قوی‌تر کنیم.

او گفت: در سال گذشته صدور مجوز‌ها را تسریع کردیم تا تولید و واردات دارو‌های حساس گرفتار تشریفات اداری (بروکراسی اداری) نشود، سال ۹۹ تولید داخلی تجهیزات پزشکی ۲۱۳ درصد رشد داشته است و محصولات وارداتی کاهش چشمگیری پیدا کرد.

شانه ساز افزود: ما تلاش کردیم از تهدید‌های ناشی از تحریم‌ها فرصت بساریم. در زمینه کرونا اکنون روزانه ۴۵ میلیون ماسک تولید می‌شود، تولید دستگاه‌های کمک تنفسی (ونتیلاتور) به ۱۵۰۰ عدد در سال رسیده است و همه دارو‌های مورد نیاز در کمتر از ۳ ماه در داخل کشور تولید شدند.

او افزود: در زمینه واکسن کرونا ما از همه ظرفیت‌های داخلی برای تولید استفاده و از فروردین ۱۳۹۹ کار روی واکسن کرونا را شروع کردیم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:در زمینه تولید واکسن نیز توانسته ایم به موفقیت‌های خوبی برسیم. البته همه آن چیزی که لازم بود برای تأمین واکسن کرونا انجام دادیم و امروز امیدواریم بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم و می‌توانیم تا پایان سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم.

او همچنین با اشاره به شیوع کرونا در موج چهارم گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از حوزه‌های وزارت بهداشت، با تحریم‌های ظالمانه مشغول خدمت رسانی به مردم بوده است و این وظیفه در دوران کرونا نیز تداوم یافته است.

شانه ساز افزود: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ معادلات ارزی ما به دلیل شیوع کرونا به هم ریخت و ۲ درصد رشد ارزبری بودیم و در محصولات وارداتی ۳۱ درصد کاهش و ۴۵ درصد تغییر مثبت در بازار تجهیزات پزشکی و ۲۲ درصد نیز کاهش واردات داشته ایم. در حوزه مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی شاهد کاهش ۷۴ درصدی هستیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در بازار ریالی دارو، در سال ۹۹، ۸۲ درصد به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته ایم.

شانه ساز گفت: کاهش سهم واردات چه از لحاظ ارزبری و واردات، اعداد بسیار گویا و قابل قضاوت است که رویکرد وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخل بوده و جهش تولید اتفاق افتاده است.

او افزود: ما در ۴۵ روز موفق شدیم به تولید روزانه ۴۵ میلیون عدد ماسک برسیم. در زمینه کیت تشخیصی کاملاً خودکفا شده ایم و در حوزه دارو‌های کرونایی موفق شدیم ظرف کمتر از سه ماه به تولید این دارو‌ها برسیم، چون می‌دانستیم دنیا با ما بازی خواهد کرد.

منبع: صدا وسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خسته نباشید واقعا