خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۰۷۵۶

دور هشتم مذاکرات وین آغاز می‌شود

دور هشتم مذاکرات وین آغاز می‌شود

دور هشتم مذاکرات وین ۲۷ دسامبر یعنی امروز ۶ دی آغاز خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هشتمین دور مذاکرات برجام امروز آغاز می‌شود و باید منتظر ماند و دید آیا این دور مذاکرات به سرانجام می‌رسد یا خیر؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است: به دور هشتم مذاکرات وین خوش آمدید؛ این عبارت را «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در حساب کاربری توئیتر خود نوشت و از آغاز دور هشتم مذاکرات وین از ۲۷ دسامبر یعنی امروز ۶ دی خبر داد.

مورا می گوید مهم این است که سرعت حل مسائل کلیدی را افزایش دهیم و با همکاری آمریکا رو به جلو برویم.

تیم ایران در این مذاکرات بر رفع تحریم‌های آمریکا علیه تهران تمرکز دارد. به گفته طرفین مذاکرات ، پیشرفت‌هایی حاصل شده و اکنون آن‌ها به دستور کاری برای مذاکرات بعد پیرامون لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای و تعیین متن نهایی توافق رسیده‌اند.

در دولت دوازدهم از اواسط فروردین ماه تا پایان خرداد ماه مجموعا ۶ دور مذاکره بین ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد و علی‌رغم پیشرفت‌هایی که حاصل شد به دلیل کارشکنی‌های آمریکا نتیجه‌ای حاصل نشد.

حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دوم دی ماه در کنفرانس مطبوعاتی گفت در دور اخیر مذاکرات وین بعد از دو مرحله گفت‌وگو به سند و دستورکار واحدی رسیدیم که پیشرفت مهمی در دو دور مذاکرات قبلی بود. در مذاکرات پیش رو در مجموع موضع برخی از کشور‌های اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدم، امیدواریم طرف فرانسوی به نقش سازنده کمک کند و واقع بینانه آنچه مرتبط با حقوق ملت ایران است محقق شود.

به گفته علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی، نتیجه دو دور گفت‌وگو‌های ماه اخیر در وین، پذیرش سند‌های پیشنهادی ایران به عنوان مبنایی برای ادامه مذاکرات است. در اولین دور از گفت‌وگو‌های دولت جدید ایران و طرف‌های برجام، هیئت مذاکره کننده کشورمان دو سند را به طرف مقابل ارائه داد. یک سند مربوط به اقدامات آمریکا برای لغو تحریم‌ها و سند دیگر مربوط به برنامه‌های ایران برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای است. اگرچه در ششمین و هفتمین دور از مذاکرات طرف غربی حاضر به پذیرش پیشنهاد ایران نبود، اما در نهایت ابتکار تهران را برای پیشبرد مذاکرات پذیرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.