فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۱۷۰۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مرگ دلخراش زوج مریوانی در آب‌های یونان

مرگ دلخراش زوج مریوانی در آب‌های یونان

جسد یک زوج مریوانی که در مسیر رسیدن به اروپا در آب‌های یونان غرق شدند، در رودخانه‌ای در یونان پیدا شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهاجرت به آن سوی مرزها برای زندگی بهتر، سفری که در میانه راه به مرگ زوج مریوانی ختم شد. سمیه جامخانه ۲۸ ساله و جلیل روانگرد ۳۴ ساله زوج مریوانی بودند که در آب‌های یونان غرق شدند.

ماجرای مرگ زوج مریوانی

آنطور که برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند سمیه شامگاه چهارشنبه به دلیل عدم توانایی در رودخانه‌ای در یونان غرق شد. برادر سمیه نیز همراه این زوج مریوانی بود که به همراه دامادشان برای نجات سمیه رفته بودند. اما جسد آنها نیز در یکی از رودخانه‌های یونان پیدا شد.

این زوج مریوانی سال گذشته زادگاه خود را به قصد اروپا ترک کرده بودند. آنها به تازگی از ترکیه به یونان رفته بودند اما در میانه راه غرق شدند. آنها تنها جانباختگان این راه نیستند. خیلی‌ها به دلایل مختلف رفتن را به ماندن ترجیح می‌دهند آن هم با هر شرایطی. اما برخی شانس به مقصد رسیدن را ندارند و رویای مهاجرت آنها بی‌سرانجام می‌ماند.

قصه تلخ مشابه خانواده ایران‌نژاد

آذرماه سال جاری و سه هفته پس از واژگونی قایق حامل پناهجویان هنگام عبور از کانال مانش، دولت فرانسه مرگ سیروان علی‌پور، پناهجوی ۲۳ ساله ایرانی، را تایید کرد. سیروان علی‌پور اهل شهر سردشت در آذربایجان غربی بود.

سال گذشته نیز خانواده پنج نفره ایران‌نژاد در کانال مانش جان خود را از دست دادند. خانواده ایران‌نژاد نیز با واژگونی قایق در کانال مانش جان خود را از دست دادند؛ رسول ایران‌نژاد ۳۵ ساله، همسرش شیوا محمدپناهی سی‌وپنج‌ساله، آنیتا ایران‌نژاد نه‌ساله، آرمین ایران‌نژاد شش‌ساله و آرتین پانزده‌ماهه. آنها قصد داشتند از فرانسه به بریتانیا مهاجرت کنند.

برادر رسول در گفت‌وگو با شهروند گفته بود: «رسول پیش از کارگری در مرکز نگهداری اسب و قاطرها، کولبر بود. البته به صورت مجاز و با دفترچه کار می‌کرد. قاچاق نمی‌کرد. روزی ۵۰‌ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان آن زمان درآمد داشت. وضعش بد نبود اما از وقتی دو بازارچه شهر به دلایل اقتصادی از هم پاشید زندگی رسول هم نابود شد. خرج زندگی با ۳ بچه کمرشکن بود، به همین علت تصمیم به مهاجرت گرفت.»

افزایش ۳ برابری مهاجرت ایرانیان به ترکیه

آنطور که رصدخانه مهاجرت ایران نوشته از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون دست‌کم ۱۰ پناهجوی کُرد اهل شهرهای کرمانشاه، ثلاث‌باباجانی، مریوان (۵ مورد) و سردشت (۳ مورد) هنگام رفتن به اروپا جانشان را از دست داده‌اند که ۳ نفر از آن‌ها زن هستند.

بر اساس داده‌های که در سالنامه مهاجرتی ایران آمده تعداد جمعیت مهاجران با تابعیت ایرانی در ترکیه براساس سال اخذ اقامت در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ دو برابر بوده و در سال ۲۰۱۸ نیز نسبت به سال ۲۰۱۷ دو برابر رشد داشته. به عبارتی یعنی افزایش استقبال ایرانیان برای مهاجرت به ترکیه!

بنابر این گزارش در سال ۲۰۲۰ جمعیت مهاجران ایرانی در ترکیه نسبت به سال ۱۹۹۰ حدود چهار برابر شده و میزان مهاجرت در چهار سال گذشته هم سه برابر رشد داشته است.

البته ترکیه برای ایرانیان پایگاه اول مهاجرت است و نه مقصد نهایی. چون در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۸ هزار نفر از شهروندان ایرانی از ترکیه خارج شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.