فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۸۴۳۰۵

سخنگوی وزارت خارجه:

موضوعات اختلافی در مذاکرات وین قابل بیان نیست

موضوعات اختلافی در مذاکرات وین قابل بیان نیست

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آخرین جزئیات از روند مذاکرات وین را بخوانید.

ناصرکنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال اقتصادآنلاین درباره اختلافات در مذاکرات رفع تحریم‌ها و اینکه این اختلافات فقط از سوی غربی‌ها در برخی موارد اعلام می‌شود، گفت: مذاکرات روند خاص خود را طی می‌کند و البته در این میان، موضوعات اختلافی موضوعاتی نیست که قابل اعلام کردن باشد تا من آنها را بیان کنم.

ایران میز مذاکرات را ترک نکرده

به نقل از فارس ، وی در پاسخ به سؤالی درباره احیای شتاب زده برجام گفت: سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزند.

رویکرد دیگر هم این است که ایران به روند مذاکره به عنوان یک انتخاب جدی ملتزم است و پایبند است و این مسیر را تا زمان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار ادامه خواهد داد. به این مسیر ملتزم هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در همین راستا ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است.

روند مذاکرات در وین چند ماه ادامه یافت و گام دیگری از مذاکرات بعد از یک دوره وقفه در دوحه انجام شد.

فارغ از مواضع رسانه‌ای که بعضا به ویژه مقامات آمریکا درباره روند مذاکرات اتخاذ می‌کنند و فشارهای روانی و انتظارات و توقعات یکجانبه از ایران مطالبه می‌کنند که ایران سریعا به تصمیم برسد و زمان محدود است، ایران در این زمینه نه احساسی عمل می‌کند و نه شتاب زده و نه منافع کشور و ملت را قربانی روند شتاب زدگی خواهد کرد.

وی گفت: روند گفتگوها از طریق کانال‌های ارتباطی ادامه دارد. هم در سطح مذاکره کننده ارشد ایران با انریکه مورا تماس‌ها و تبادل پیام‌ها هست و هم در سطح وزیر خارجه با بورل گفت‌وگو و تبادل پیام هست.

پیشنهادات مختلفی تا الان رد و بدل شده و برخی کشورهای دیگر از جمله وزرای خارجه کشورها با نگاه دوستانه و مبتنی بر مساعی جمیله ورود کردند و پیشنهاداتی را برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به هم مطرح کردند.

این دپیلمات ارشد ایرانی ادامه داد: در منطقه ما وزرای خارجه کشورهای دوست از جمله عمان، قطر و عراق تلاش‌هایی را انجام داده و می‌دهند و کشورهای دیگر در حوزه اروپا ورود کردند، ایتالیا و فرانسه تلاش‌هایی را مبتنی بر حسن نیت برای ایجاد نزدیکی دیدگاه‌ها را مطرح کردند.

وی بار دیگر با بیان این‌که در رسیدن به یک توافق جدی هستیم، گفت: توافقی خوب، پایدار و قوی.

کنعانی همچنین عنوان کرد: ما انعطاف زیادی هم داشتیم. جمهوری اسلامی ایران تا الان ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه کرده و معتقدیم اگر آمریکا به عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم.

به گفته این دیپلمات ارشد ایرانی، نزدیک بودن یا دور بودن از توافق مرتبط با تصمیم سیاسی دولت آمریکاست.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران حتما به توافق فکر می‌کند و علاقه‌مند است توافق در آینده نزدیک شکل بگیرد، ولی قطعا احساسی عمل نخواهد کرد و منافع ملت و کشور را در نظر می‌گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.