فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۳۸۹۰۱

ایران در رتبه ۴ تا ۸ مهاجرت به کانادا

ایران در رتبه 4 تا 8 مهاجرت به کانادا

76 هزار ایرانی در ۱۰ سال گذشته اقامت دائم کانادا را گرفته‌اند و ایران در رتبه 4 تا 8 مهاجرت کانادا قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 76 هزار ایرانی در ۱۰ سال گذشته اقامت دائم کانادا را گرفته‌اند و ایران در رتبه 4 تا 8 مهاجرت کانادا قرار دارد.

با در نظر گرفتن حداقل 250 هزار دلار انتقال سرمایه از سوی ایرانیان به کانادا برای دریافت تابعیت دائم در این کشور و با در نظر گرفتن این موضوع که طی سال‌های 2013 تا 2021 تعداد 76 هزار و 381 ایرانی از کانادا تابعیت دائم دریافت کرده‌اند، میزان سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور به رقم عجیب 19 میلیارد دلار می‌رسد.

خروج سرمایه یک پدیده اقتصادی- اجتماعی است، که عواملی نظیر نبود چشم‌انداز مناسب در وضعیت سیاسی و اقتصادی، خلأهای موجود در سیاست عمومی کشور در حمایت از سرمایه، موانع کسب‌و‌کار و دشوار بودن فعالیت‌های اقتصادی، ریسک بالای سرمایه‌گذاری، تمایل به زندگی خارج از مرزهای کشور و اخذ اقامت در کشورهای خارجی در آن دخیل است. همچنین مهم‌ترین مصادیق خروج سرمایه از کشور مواردی نظیر سرمایه‌گذاری و خرید دارایی‌ها در خارج کشور، مانند خرید مسکن، سرمایه‌گذاری درقالب احداث شرکت یا خرید دارایی مالی (اوراق بهادار، سپرده بانکی یا رمز ارزها) است. همچنین مهم‌ترین سازوکار خروج سرمایه استفاده از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی است. با این وجود به‌نظر می‌رسد که خروج سرمایه در ایران سوای از دلایل قابل توجیه از روند غیرقابل توجیهی برخوردار است که نشان می‌دهد این امر درواقع «عادت اقتصادی» و یا حتی فرهنگ اقتصادی ایرانیان شده است. خروج سرمایه از ایران به مقاصد مختلفی صورت می‌گیرد اما در این گزارش به سه مقصد شامل کانادا، ترکیه و امارات اشاره شده است. آمارهای حداقلی از خروج حداقل ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار سرمایه از ایران به این سه کشور طی ۱۰ سال اخیر حکایت دارد.

آمار سرمایه گذاری ایرانی ها در کشورهای خارجی

سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در خارج به‌واسطه فقدان آمارهای رسمی داخلی، چندان قابل رصد نیست اما در برخی کشورها ازجمله کانادا، امارات و ترکیه بخشی از جریان خروج سرمایه به این مقاصد تقریبا در داده‌های رسمی این کشورها قابل رصد است. یکی از این نمونه‌های قابل تامل، مورد کشور کاناداست. این کشور سال‌هاست به سیاه‌چاله جذب مفسدان اقتصادی سایر کشورها ازجمله ایران تبدیل شده است. البته درصد کمی از شهروندان و مهاجران ایرانی دارای سوءسابقه و سابقه مفاسد اقتصادی هستند که حالا ساکن کانادا شده‌اند. اما آمارهای رسمی که بتوان میزان مهاجرت ایرانی‌ها به این کشور را رصد کرد، صرفا در تعداد سالانه افراد دریافت‌کننده تابعیت دائم کانادا در دسترس است. طبق داده‌های آماری سالانه اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)، از سال 2013 تا 2021 تعداد درمجموع 76 هزار و 381 ایرانی از کانادا تابعیت دائم دریافت کرده‌اند. آنطور که در آمارها قابل مشاهده است این افراد فقط دریافت‌کنندگان تابعیت دائم بوده و سایر شیوه‌های مهاجرتی ازجمله دانشجویان، اقامت موقت، ویزاهای گردشگری و کوتاه‌مدت در آن ذکر نشده است.

طبق گزارش رسمی اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا، ایرانی‌ها در سال 2021 پس از کشورهای پرجمعیتی همچون هند با رتبه 1، چین با رتبه 2، فیلیپین با رتبه 3، نیجریه با رتبه 4، فرانس با رتبه 5، آمریکا با رتبه 6 و برزیل با رتبه 7، در رتبه 8 قرار گرفته‌اند. توجه داشته باشیم پس از ایرانی‌ها، از کشورهای عربی یا از کشورهای ثروتمند یا حتی از ترکیه خبری نیست و این افغانستانی‌ها هستند که در رتبه 9 و پاکستانی‌ها در رتبه ۱۰ قرار گرفته‌اند. البته در برخی سال‌ها مثل 2015 و 2014 ایرانی‌ها رتبه 4 را در مهاجرت به کانادا داشته و در برخی سال‌ها رتبه 6 را نیز کسب کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری ایرانی‌ها در کانادا

مهاجرت به کانادا انواع و اقسامی دارد. یکی از آن‌ها، مهاجرت از طریق کارآفرینی است. درخصوص دریافت تابعیت کانادا با تابعیت، هر یک از استان‌های کانادا برنامه مستقلی برای اعطای تابعیت به سرمایه‌گذاران خارجی دارند. در برنامه‌های کارآفرینی معمولا براساس عوامل مختلفی همچون میزان سرمایه، سابقه کار مدیریتی یا کارآفرینی، سن، مدرک زبان، مدرک تحصیلی و … به افراد امتیاز داده می‌شود. برای مثال، برای دریافت تابعیت در استان آنتاریو کانادا باید شما 800 هزار دلار دارایی داشته باشید یا 600 هزار دلار در کانادا سرمایه‌گذاری کنید.

در استان منیتوبا کانادا رقم دارایی 500 هزار دلار و رقم سرمایه‌گذاری 250 هزار دلار است. در مناطق کم‌جمعیت استان با 500 هزار دلار دارایی و 150 هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌توان اقدام کرد. در جزیره پرنس ادوارد کانادا دارایی 600 هزار دلار و سرمایه‌گذاری 150 هزار دلار است. در ایالت ساسکاچوآن کانادا دارایی 500 هزار دلار و سرمایه‌گذاری 300 هزار دلار است. در ایالت نوااسکوشیا کانادا دارایی 600 هزار دلار و 150 هزار دلار است. یکی دیگر از برنامه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی، برنامه سرمایه‌گذار مهاجر کبک (QIIP) است. هدف QIIP تشویق اتباع خارجی ثروتمند با تجربه تجاری برای مهاجرت به کبک است تا بتوانند به اقتصاد کانادا کمک کنند. این کمک به صورت سرمایه‌گذاری مستقیم به دولت است که به نوبه خود از این سرمایه برای پیشبرد و تامین مالی تعدادی از برنامه‌های اقتصادی استان استفاده می‌کند. اتباع خارجی متقاضی دریافت تابعیت باید صاحب حداقل دو میلیون دلار سرمایه باشند. دارای بین 2 تا 5 سال سابقه مدیریتی باشند، قرارداد سرمایه‌گذاری با یکی از شرکت‌های واسطه مورد تایید دولت کبک را امضا کنند، سرمایه‌گذاری به میزان 1.2 میلیون دلار به مدت 5 سال در کبک انجام دهند.

منبع: فرهیختگان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.