خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۷۱۱

خسارت آلودگی هوا ؛ روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان!

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: تعطيلي كلانشهر به دلیل آلودگی هوا روزانه حدود بيش از هزار ميليارد تومان خسارت در بر دارد. دکتر هادی حق شناس در گفت و گو با تجارت نیوز با بیان این مطلب افزود: تحميل خسارت های ناشی از آلودگی هوا به اقتصادي كه در شرايط ركود به سر مي‌برد، نتايج

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: تعطيلي كلانشهر به دلیل آلودگی هوا روزانه حدود بيش از هزار ميليارد تومان خسارت در بر دارد.

دکتر هادی حق شناس در گفت و گو با تجارت نیوز با بیان این مطلب افزود: تحميل خسارت های ناشی از آلودگی هوا به اقتصادي كه در شرايط ركود به سر مي‌برد، نتايج غيرقابل پيش‌بيني‌اي برجاي مي‌گذارد.

وی گفت: یک آمار سر انگشتی نشان می دهد تقریبا" روزانه سه هزار میلیارد تومان تولید ناخالص کشور است و با توجه به اینکه یک سوم از این رقم متاثر از فعالیت در تهران است ، این تعطیلی ها خسارت سنگینی بر پایتخت داشته و به ضرر بودجه عمومی کشور است.

دکتر حق شناس اظهار داشت: بر اساس گزارش نهادها و سازمان های نظارتی بیش از 80 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها است.به گفته وی همچنین بدون گسترش سیستم حمل و نقل ، بی آر تی و .. روز به روز برتعداد خودروها افزوده می شود که این موضوع باعث مصرف بنزین و نفت بیشتر خواهد شد.

به گفته وی اگر مردم تهران با خودرو تردد مي‌كنند، به خاطر آن است كه مجبورند، چراكه سيستم حمل و نقل كشور جوابگو نيست و سيستم كارآمد حمل و نقل مي‌توانست بخش قابل توجهي از آلودگي هوا را رفع كند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران حالت دولتی داشته و حضور بخش خصوصی درآن کمرنگ است گفت: بنابراین نتیجه گیری می شود هر روز تعطیلی خسارت زیادی بر کشور وارد می کند.

حق شناس گفت: بخشی از خسارت ها هم میتواند پنهان باشد مانند بیماری های ریوی ، قلبی و .. که هزينه‌هايي كه جان و روان مردم را تهديد مي‌كند، بسيار عظيم‌تر است.

این کارشناس اقتصادی در خصوص راه کارهای مقابله با معضل آلودگی هوا اظهار کرد: گرفتن مالیات بیشتر از خودروها می تواند تاثیر مثبتی در این موضوع داشته باشد با توجه به اینکه کشور های دیگر این تجربه را عملی کرده اند.

شایان ذکر است مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص توسعه قطارهای حومه ای را راهکار کاهش آلودگی هوا و کاهش هزینه های اقتصادی ،اجتماعی و درمانی آن برشمرد و گفت: ۲.۵ درصد از درآمد ملی کشور صرف معضل آلودگی هوا می شود که این رقم بسیار بالاست.

کهرم بیان داشت: اگر برآیند هزینه های ناشی ازتعطیلی مدارس ؛تاخیر حرکت هواپیماها به واسطه نامناسب بودن شرایط جوی و همچنین هزینه مخاطرات سلامت مردم به دلیل اثرات ناشی از آلودگی هوا را فارغ از هزینه های اجتماعی و اقتصادی در نظر بگیریم ؛ متوجه می شویم که این میزان مضرات آلودگی هوا در ابعاد مالی و جانی و … معاول رویارویی باهزینه جنگی تحمیلی و یا سقوط 100 فروند هواپیما و یا بروز زلزله چند ریشتری است.
به گفته وی هزینه های بهداشت و سلامت در روزهای آلودگی هوا 3 برابر می شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.