کد مطلب: ۸۲۹۸۱۶

افزایش آمار فوت بر اثر مسمومیت الکلی / مصرف بالای الکل در ایران

افزایش آمار فوت بر اثر مسمومیت الکلی / مصرف بالای الکل در ایران

مسمومیت شهروندان با الکل تقلبی همچنان ادامه دارد و آمار فوت مصرف‌کنندگان نیز بالاتر رفته است. تعدادی از فروشندگان نوشیدنی‌های تقلبی هم دستگیر شده‌اند. در این میان یک نماینده مجلس گفته است که مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است بیشتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در یکی از جدیدترین اخبار در مورد مسمومیت الکلی شهروندان، رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین از وقوع مسمومیت الکلی در سطح استان قزوین خبر داد.

حسن اسماعیلی گفت: از ابتدای تیر ماه امسال تاکنون، 29 نفر بر اثر مسمومیت بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی به بیمارستان بوعلی مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: از این بین دو نفر فوت کرده اند، دو نفر در حال حاضر در بیمارستان تحت درمان قرار دارند و مابقی هم درمان و مرخص شده اند.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین مسمومیت الکلی، نابینایی، مرگ مغزی و فوت را از عوارض مصرف مشروبات الکلی نام برد و افزود: میانگین سنی افرادی که در استان قزوین دچار مسمومیت و فوت شده اند، بین ۲٠ تا ۳٠ سال بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مردم باید مسائل شرعی مبنی بر عدم مصرف مشروبات الکلی را مورد توجه جدی قرار دهند لازم است فریب افراد سودجو و منفعت طلب را نخورند و از مصرف مشروبات الکلی صنعتی و دست ساز پرهیز کنند.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که آیا مورد سکته مغزی و نابینایی در بین مسموم شدگان الکل هم داشته‌ایم، گفت: یک مورد مرگ مغزی بر اثر مسمومیت الکلی در استان داشته ایم که البته مربوط به ماه گذشته بوده است.

ماجرای مسمومیت الکلی اخیرا از استان البرز شروع شد که جان ۱۷ نفر را گرفت و ۱۹۱ تن را راهی بیمارستان کرد ( فارس ).

دستگیری ۵ نفر از تهیه کنندگان مشروبات الکلی در بهارستان

در این میان، تا کنونی برخی فروشندگان مشروبات الکلی در شهرهای مختلف دستگیر شده‌اند. در یکی از جدیدترین اخبار در این مورد، فرمانده انتظامی بهارستان از دستگیری پنج نفر از تهیه کنندگان مشروبات الکلی در این شهرستان و پلمب یک گارگاه خبر داد.

مجید عسگری‌نیا افزود: به دنبال فوت یک نفر از شهروندان شهرستان بهارستان بر اثر مسمویت ناشی از مصرف مشروبات الکلی مسموم تیم ویژه ای برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

فرمانده انتظامی بهارستان گفت: با برسی‌های فنی و پلیسی مشخص شد که فرد فوت شده از شخصی در محله «سلطان آباد» اقدام به تهیه مشروبات الکلی کرده که بلافاصله با هماهنگی‌های قضائی این شخص دستگیر شد.

عسگری نیا ادامه داد: مأموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و اعتراف فرد دستگیر شده چهار نفر دیگر از عوامل تهیه و توزیع مشروبات الکلی تقلبی و سمی را شناسایی و در عملیاتی ضربتی آنها را دستگیر کردند (مهر).

درصد بالای مصرف الکل در ایران

در همین رابطه، همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت مسمومیت‌های الکلی در هفته‌های اخیر گفته است: مصرف الکل در ایران حتی به شکل غیرقانونی هم باید شرایطی داشته باشد که موجب مرگ افراد نشود.

او افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز در کشور، با وجود تبلیغات زیادی هم که درمورد مسائل سلامتی شده به طور روزافزونی در حال افزایش است و این غیرقابل انکار است. نمونه آن در کرج است که نتیجه آن آمار مرگ و مسمومیت‌های مدت اخیر است. این تنها مورد مرگ به دلیل مسمومیت‌های الکلی دست‌ساز نبوده است.

نجف‌آبادی ادامه داد: تا به حال در شهرهای دیگر هم شاهد این مسئله بودیم؛ خصوصا در زمان کرونا که در روزهایی که الکل به سختی پیدا می‌شد و در بعضی موارد هم نایاب بود سواستفاده‌گرانی بودند که متانول را به جای اتانول به هزینه‌های گزاف می‌فروختند. کسانی هم بودند که سومصرف داشتند و به جای خوراکی این الکل‌ها را مصرف می‌کردند. و موجب مرگ تعدادی از هموطنامنان شد. توصیه های وزارت بهداشت و پیگیری های نیروی انتظامی درباره فروش غیرقانونی مشروبات الکلی در کشور تا جدی موثر است اما در این مورد باید برنامه ریزی‌های بهتری صورت بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه با اشاره به افزایش موارد مسمومیت گفت: درباره موانع قانونی کردن توزیع الکل قانونی در کشور گفت: در ایران برای حفظ شعائر مذهبی و قانون دین درمورد عدم مصرف الکل برای مسلمانان قانونی شدن الکل خوراکی در کشور شدنی نیست ولی باید فکری بکنیم که چرا مصرف الکل در ایران حتی نسبت به کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است بیشتر است. ما هم پای درددل دیگران می‌نشینیم و در جریان هستیم که مصرف الکل در کشور کم نیست. مصرف الکل حتی به صورت غیر قانونی هم باید شرایطی داشته باشد موجب مرگ افراد نشود (دیده‌بان ایران).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.