کد مطلب: ۸۳۲۲۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثبت ۱۸۴ هزار کودک‌همسری در ۶ سال/ چند کودک طلاق گرفتند؟

ثبت 184 هزار کودک‌همسری در 6 سال/ چند کودک طلاق گرفتند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در 6 سال گذشته، حدود 184 هزار ازدواج برای زنان کمتر از 15 ساله ثبت شد. حدود 27 هزار مورد کودک‌همسری ثبت‌شده فقط مربوط به سال گذشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، گزارش جدید مرکز آمار ایران منتشر شد، گزارشی که نشان می‌دهد کودک‌همسری بخشی از بار آمارهای ازدواج در ایران را به دوش می‌کشد.

قانون جوانی جمعیت قرار بود جلوی روند تند کاهش ازدواج و فرزندآوری را بگیرد، اما به گواه آمارها در این امر موفق نبود. پول‌پاشی دولت در این قانون هم چندان جواب نداد؛ قانونی که 12 هزار میلیارد تومان بودجه گرفت.

سال گذشته 524 هزار و 139 ازدواج در ایران ثبت رسمی شد. از سوی دیگر 204 هزار و 301 مورد طلاق به ثبت رسید. اما از بار این آمارها چه میزان روی دوش کودکان است؟

آمار کودک همسری سال 1401

آمار کودک همسری سال 1401

ثبت حدود 184 هزار کودک‌همسری در 6 سال گذشته

آنطور که گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، سال گذشته 26 هزار و 974 ازدواج برای زنان کمتر از 15 سال و برای مردان کمتر از 15 سال نیز 15 ازدواج به ثبت رسید.

دسته‌بندی دیگری که در جداول مرکز آمار ایران آمده، گروه سنی 15 تا 19 ساله هستند. برای این دسته نمی‌توان میزان کودک‌همسری را با تعاریف بین‌المللی به صورت دقیق محاسبه کرد. سازمان‌های بین‌المللی افراد زیر 18 ساله را کودک می‌دانند، با این حساب ما نمی‌دانیم چقدر از آمارهای این دسته را کودک‌همسری شکل می‌دهد.

سال گذشته 138 هزار و 151 ازدواج برای زنان 15 تا 19 ساله و برای مردان در همین بازه سنی 23 هزار و 138 ازدواج به ثبت رسید.

نگاهی به آمار کودک همسری نشان می‌دهد، 183 هزار و 845 ازدواج برای زنان کمتر از 15 سال فقط طی سال 96 تا 1401 ثبت رسمی شده است.

پدران و مادران کمتر از 15 ساله

سال گذشته برای مادران و پدران کمتر از 15 ساله به ترتیب 1392 و 6 ولادت به ثبت رسید. اما طی 6 ساله گذشته چند کودک صاحب فرزند شدند؟

بنا بر داده‌های مرکز آمار ایران، 8514 ولادت برای مادران زیر 15 سال در 6 سال گذشته ثبت شد. اگرچه باز هم باید این نکته را یادآور شد که ما نمی‌دانیم بنا بر دسته‌بندی‌های بین‌المللی، چند ولادت برای پدران و مادران 15 تا 18 ساله در ایران ثبت شده‌اند.

کودکانی که طلاق گرفتند

این‌ها تنها عدد نیستند. کودکانه‌هایی است که میان آمارها گم می‌شود. از میان این کودک‌همسری‌ها تعدادی هم به طلاق ختم می‌شود. کودکانی که روانه دفترخانه‌ها می‌شوند و مهر طلاق را در شناسنامه خود ثبت می‌کنند.

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، سال گذشته 779 طلاق برای زنان کمتر از 15 ساله به ثبت رسید. ضمن آنکه در 6 سال گذشته نیز حدود پنج هزار طلاق برای زنان کمتر از 15 سال ثبت شد.

سال گذشته تصمیماتی در سطوح بالای سیاستگذاری‌های گرفته شد که کارشناسان بر این باور بودند فقط دامن زدن به افزایش کودک‌همسری در ایران است. از جمله این موارد می‌توان به تشکیل قرارگاه کوثر اشاره کرد. قرارگاهی که به گفته شهره صادقی، مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای نقش همسری و مادری تشکیل شد.

آنطور که صادقی به ایسنا گفت، این کارگروه به همت وزیر آموزش‌وپرورش(وقت) و پیگیری سازمان نوسازی مدارس تشکیل شد.

همچنین می‌توان به شرط ثبت‌نام مادران برای خرید خودرو اشاره کرد. سال گذشته در یازدهمین طرح ویژه مادران برای خودرو، امکان ثبت‌نام برای مادران زیر 18 سال نیز فراهم شد. به این صورت که ایران‌خودرو در آن طرح شرط داشتن گواهینامه برای مادران را حذف کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.