کد مطلب: ۸۵۶۰۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی یک هفته‌ای لایحه عفاف و حجاب/ بهارستانی‌ها چه خوابی برای لایحه دیده‌اند؟

بررسی یک هفته‌ای لایحه عفاف و حجاب/ بهارستانی‌ها چه خوابی برای لایحه دیده‌اند؟

یک هفته از موافقت نمایندگان مجلس با بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل 85 قانون اساسی می‌گذرد. حالا نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفته که بررسی لایحه تمام شده است. کامبیز نوروزی، حقوقدان می‌گوید ارجاع این لایحه به کمیسیون داخلی، برای بررسی پنهانی آن بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک هفته از موافقت نمایندگان مجلس با بررسی لایحه عفاف و حجاب بر اساس اصل 85 قانون اساسی می‌گذرد. بعد از یک هفته نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از پایان بررسی این لایحه و ارسال آن به شورای نگهبان خبر داد.

در کنار متن لایحه عفاف و حجاب، منتقدان به رویه بررسی آن نیز ایراد وارد می‌کنند. در حالی حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس از ارسال این لایحه به شورای نگهبان می‌گوید که ابتدا باید زمان اجرای آزمایشی آن در صحن مجلس بررسی شود.

طولی نکشید که محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس این اظهارات را تکذیب و تاکید کرد ابتدا باید زمان اجرای لایحه در صحن به رای گذاشته شود. (ایسنا)

کامبیز نوروزی، حقوقدان به تجارت‌نیوز می‌گوید کمیسیون داخلی برای بررسی لایحه عفاف و حجاب محدودیت زمانی ندارد، اما به طور کلی بررسی لایحه بر اساس اصل 85 اقدامی نادرست و غیرحقوقی بود.

رسیدگی به لایحه طبق اصل 85، اقدام نادرستی بود

نوروزی می‌گوید: «ارجاع این لایحه به اصل 85 قانون اساسی، اقدامی نادرست است. موضوع حجاب از آن موضوعاتی نیست که شرایط اصل 85 قانون اساسی را داشته باشد. قانون‌‌گذاری منحصرا از اختیارات مجلس است که طبق روال باید هر قانونی به صحن مجلس برود و نمایندگان به آن رای دهند.»

او توضیح می‌دهد: «این قانون شرایطی را ندارد که مشمول اصل 85 قانون اساسی شود. اگر هم تصور نمایندگان این بوده که این لایحه باید به سرعت در مجلس بررسی و تصویب شود، می‌توانستند تقاضای دو فوریت و حتی سه فوریت کنند.»

این حقوقدان ادامه می‌دهد: «در لایحه‌ای که سه فوریتی تقدیم می‌شود، بلافاصله در مجلس مطرح می‌شود. اعضای شورای نگهبان هم در جلسه حضور پیدا می‌کنند و همزمان با تصویب مواد از سوی نمایندگان، نظر خود را درباره مطابقت یا عدم مطابقت مواد لایحه با شرع و قانون اساسی اعلام می‌کنند. یعنی این راه‌های قانونی وجود داشت که تکلیف این لایحه بسیار فوری مشخص شود، اما نمایندگان سراغ شیوه‌های قانونی نرفتند و آن را به اصل 85 ارجاع دادند.»

بررسی پنهانی لایحه حجاب

نوروزی می‌گوید: «وقتی لایحه را به اصل 85 ارجاع می‌دهند، همه مراحل به شکل پنهان اتفاق می‌افتد. به این معنا که مذاکرات در کمیسیون و پشت درهای بسته انجام می‌شود و هیچ‌کس نمی‌داند چه مذکراتی در این مورد می‌شود. حتی نمایندگان هم از جزئیات مذاکرات بی‌خبر می‌مانند. حال آنکه طبق قانون اساسی، مذاکرات مجلس برای تصویب قوانین باید علنی باشد.»

او ادامه می‌دهد: «اما زمانی که طرح یا لایحه‌ای به کمیسیون ارجاع داده شود، عموم مردم، کارشناسان، رسانه‌ها و حتی خود نمایندگان در جریان جزئیات قرار نمی‌گیرند. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین هدف مجلس برای ارجاع این لایحه به کمیسیون طبق اصل 85، پنهان کردن مراحل تصویب این لایحه بود. می‌خواستند هیچ‌کس از بررسی این لایحه خبردار نشود تا ضعف‌ها و اشکالات متعدد آن برملا نشود.»

اظهارات قالیباف؛ توجیه نادرستی بود

اخیرا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب گفت اگر قرار بود این لایحه را با 1500 پیشنهاد ثبت‌شده نمایندگان بررسی کنیم، از بررسی برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه در ماه‌های آینده می‌ماندیم.

نوروزی، حقوقدان درباره اظهارات قالیباف گفت: «توجیه نادرستی است. همانطور که گفتم اگر مجلس برای بررسی و تصویب لایحه عجله داشت، می‌توانست با قید دو فوریت آن را بررسی کند. مجلس می‌توانست اولویت‌بندی کند. اگر برنامه هفتم توسعه مهم‌تر بود، آن را زودتر بررسی کنند. بنابراین این اظهارات، توجیهی غیرحرفه‌ای و غیرحقوقی است که مغایر رویه مجلس است.»

روز گذشته نیز روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی برخی از پیشنهادات مطرح‌شده درباره این لایحه پرداخت. از جمله پیشنهاداتی که در این گزارش به آن اشاره شده، ممنوعیت کاشت ناخن و اجباری شدن چادر برای دانشجویان و معلمان است.

نوروزی می‌گوید: «اگر بخواهیم به سیر منطقی و اصولی قانون‌گذاری توجه کنیم، لایحه عفاف و حجاب با ابعاد مختلف جامعه‌شناسی، سیاسی، حقوقی و فقهی سر و کار دارد. بررسی دقیق و کارشناسی این لایحه مستلزم بررسی‌های متعدد کارشناسان مختلف از جمله حقوقدانان، فقها، جامعه‌شناسان و… است. بنابراین زمان زیادی برای بررسی این لایحه لازم است.»

لایحه عفاف و حجاب حداقل 36 ایراد بنیادی دارد

او ادامه می‌دهد: «حتی اگر به گرایش‌های غالب در مجلس توجه کنیم، این لایحه باید به صحن می‌رفت و نمایندگان نظرات خود را می‌دادند. کارشناسان نیز با شنیدن نظرات نمایندگان، آنها را بررسی می‌کردند. بنابراین در همین مجلس و با همین گرایش‌های سیاسی و فرهنگی، باز هم باید چند هفته برای بررسی آن وقت می‌گذاشتند.»

این حقوقدان درباره ایرادات حقوقی لایحه عفاف و حجاب می‌گوید: «ایرادات این لایحه بسیار زیاد است. حداقل 36 ایراد بنیادی حقوقی است؛ یعنی ایرادات اساسی، نه جزئی. ضمن آنکه لایحه‌ای پر مسئله است و با سیر تحولات اجتماعی ایران و قابلیت‌های سازمان‌های حکومت در تعارض است.»

او می‌گوید: «از جمله ایرادات حقوقی این لایحه می‌توان گفت که با تناسب جرم و مجازات، شخصی بودن جرم و حقوق اساسی ملت در تضاد است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.