کد مطلب: ۸۹۵۵۷۱

سازمان جهانی بهداشت:

سیگار کشیدن در جهان رو به کاهش است

 سیگار کشیدن در جهان رو به کاهش است

​آژانس بهداشت سازمان ملل متحد اعلام کرده است تنها یک پنجم مردم در سراسر جهان سیگار می‌کشند یا به اشکال دیگر، دخانیات مصرف می‌کنند هرچند در برخی کشورها استعمال مواد دخانی هنوز هم در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش تازه سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد تلاش‌های لابی‌گران صنعت دخانیات به هدف تداوم استفاده از سیگار رو به ناکامی است و شمار کسانی که در جهان تنباکو مصرف می‌کنند در یک نسل به صورت چشمگیر کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است در حالی که در سال ۲۰۰۰ میلادی یک سوم مردم مواد دخانی مصرف می‌کردند، حالا این میزان به یک پنجم کاهش یافته است.

سازمان جهانی بهداشت در عین حال هشدار داده است تلاش‌های بیشتری باید صورت بگیرد تا از اعتیاد مردم به این ماده مضر برای سلامتی، کاسته شود.

یافته‌های سازمان جهانی بهداشت چیست؟

این سازمان در گزارش جهانی خود آورده است در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۲۵ میلیارد نفر بالای ۱۵ سال در جهان محصولات دخانی مصرف می‌کردند در حالی که این تعداد در سال ۲۰۰۰ میلادی ۱.۳۶ میلیارد نفر بوده است.

این گزارش در عین حال پیش‌بینی کرده است شمار مصرف‌کنندگان دخانیات تا سال ۲۰۳۰ میلادی با وجود افزایش جمعیت به حدود ۱.۲ میلیارد نفر کاهش خواهد یافت.

در گزارش فوق آمده است جنوب شرق آسیا و اروپا بیشترین میزان مصرف‌کنندگان سیگار را دارند و برآورد شده که یک چهارم جمعیت آنها به محصولات دخانی اعتیاد دارند.

این تحقیق سازمان ملل نشان می‌دهد استفاده از تنباکو در برخی کشورها مانند مصر، اردن و اندونزی هنوز هم در حال افزایش است.

آمار نگران‌کننده دیگر این گزارش این است که به صورت متوسط حدود ۱۰ درصد افراد ۱۳ تا ۱۵ ساله به شکلی از نوعی ماده دخانی استفاده می‌کنند. این میزان به مفهوم مصرف تنباکو توسط ۳۷ میلیون نوجوان است که ۱۲ میلیون آنها از محصولات دخانی بدون دود استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است از آنجایی که ۷۰ کشور در این زمینه هیچ گونه آماری ندارند، شمار واقعی این افراد ممکن است بیشتر از این باشد.

قاتل بزرگ

به گزارش دویچه وله، دکتر «رودیگر کریش»، رئیس بخش تقویت سلامتی در سازمان جهانی بهداشت گفت: در سال‌های اخیر در بخش کنترل دخانیات پیشرفت‌های خوبی به دست آمده است اما الان زمان آن نیست که راضی و بی‌خیال باشیم.

این مقام سازمان جهانی بهداشت افزود: من متعجبم که صنعت دخانیات با چه شدتی تلاش می‌کند به بهای جان‌های بی‌شماری از این عرصه منفعت ببرد.

کریش گفت: ما می‌بینیم در لحظه‌ای که یک حکومت فکر می‌کند در مبارزه با تنباکو پیروز شده است، صنعت دخانیات از فرصت استفاده می‌کند تا سیاست‌های سلامتی را دستکاری کرده و تولیدات مرگبار خود را بازهم به فروش برساند.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است با وجود کاهش در مصرف تنباکو، میزان مرگ‌های مرتبط با آن در سال‌های پیش رو بالا خواهد بود. به گفته این سازمان، حتی با کاهش تعداد مصرف‌کنندگان، برای کاهش تعداد مرگ‌های مرتبط با تنباکو باید سه دهه منتظر ماند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می‌شود که دخانیات سالانه جان هشت میلیون تن از جمله حدود ۱.۳ میلیون غیرسیگاری که در معرض دود سیگار قرار دارند را می‌گیرد.

همچنین بر اساس داده های مرکز کنترل بیماری‌ ها در ایالات متحده آمریکا، سیگار کشیدن در کنار سایر مشکلات باعث سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته، بیماری‌های ریوی، دیابت‌ ها و بیماری مزمن انسدادی ریه می‌شود.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.