کد مطلب: ۹۰۳۱۴۵

۹۱ درصد مخزن سد کوثر پر شد

۹۱ درصد مخزن سد کوثر پر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بارندگی‌های اخیر ۹۱ درصد حجم مخزن سد کوثر پر شده و در واقع آب شرب یکسال گچساران و بهمئی ذخیره شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آرش مصلح اظهار داشت: به دلیل بارش‌های اخیر 91 درصد مخزن سد کوثر پر شده و در واقع حدود 22 میلیون مترمکعب آب در اثر بارش وارد سد شده و این حجم ذخیره در این بارش معادل یکسال مصرف آب دو شهرستان گچساران و بهمئی است.

وی با بیان اینکه ورودی سد کوثر در شب بارش تا حدود 400 مترمکعب افزایش یافت، عنوان کرد: هم اکنون ورودی 90 مترمکعب برثانیه بوده و ورودی قبل از بارش 16 مترمکعب برثانیه بود و هنوز هم سد در حال آبگیری بعد از بارش است.

مصلح ابراز کرد: حجم سد کوثر گچساران 580 میلیون متر مکعب بوده که هم اکنون 91 درصد آن پر شده و این سد  آب دو و نیم میلیون نفر از جمعیت کشور شامل مردم 20 شهر و دو هزار روستا در استان‌های مختلف را تامین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سد کوثر آب آشامیدنی 20 شهر و دو هزار روستا در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می‌کند و همچنین بخشی از نیازهای آب کشاورزی و صنعتی گچساران را نیز مرتفع می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سد شاه قاسم یاسوج 10 میلیون متر مکعب حجم ذخیره دارد که در بارش‌ اخیر حدود یک میلیون متر مکعب وارد مخزن شد و اکنون ذخیره سد به بیش از دو‌ میلیون متر مکعب رسید.

مصلح توسعه کشاورزی اراضی پایین دست، گردشگری و تقویت منابع آب زیر زمینی شرب یاسوج را از اهداف سد شاه قاسم عنوان کرد و افزود: سد خاکی شاه قاسم در سال 76 به منظور آبیاری حدود هزار و 500 هکتار از زمین‌های اطراف سد، ذخیره آب‌های فصلی و به عنوان یک مکان گردشگری و زیست گاه پرندگانی از جمله حواصیل، مرغابی احداث شد و در زیر دست آن 8 چاه تامین آب شرب شهر یاسوج واقع شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بارندگی اخیر سیلاب رودخانه بشار نیز حدود 300 مترمکعب برثانیه ثبت شد، افزود: حجم ذخیره سد چمشیر قبل از بارش 392 میلیون بود که الان از 400 میلیون مترمکعب عبور کرده است.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.