خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۲۴۱

سازمان‌های مردم نهاد چه انتظاری از رییس جمهور آینده دارند؟

سازمان‌های مردم نهاد چه انتظاری از رییس جمهور آینده دارند؟

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: نامزدهای انتخابات موضع خود درباره سازمان‌های مردم نهاد را شفاف اعلام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخابات پیش‌رو رییس‌جمهور آینده چگونه می‌تواند از ظرفیت‌ سازمان‌های مردم نهاد بیشتر استفاده کند، گفت: اسناد و قوانین مختلفی در این حوزه وجود دارد و معتقدم اولین کار رییس‌جمهور بعدی باید این باشد که در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با فعالیت‌‌های حوزه سازمان‌های مردم نهاد بازنگری داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر خواست بر توسعه ظرفیت‌های سازمان های غیردولتی به معنای عام باشد و نه اینکه صرفا فقط خیریه‌ها مد نظر باشد باید رییس‌جمهور تکلیف خود را شفاف و روشن درباره این گروه از سازمان‌های غیردولتی مشخص کند. اگر اینطور نشود قطعا فعالیت‌ سازمان‌های مردم نهاد فروکش خواهد کرد. البته وقتی می‌گوییم سازمان‌های غیردولتی هم شامل بخش‌های خصوصی، خیریه‌ها، انجمن‌‌های صنفی علمی مرتبط در این حوزه‌ها و هم شبکه‌های ملی و استانی است و همه این ظرفیت‌ها را شامل می‌شود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تصریح کرد: نباید نگاه امنیتی به سازمان‌های غیردولتی داشته باشیم، البته منظور این نیست که نظارت نباشد، اتفاقا نظارت باید باشد و شفافیت در عملکرد سازمان‌های غیردولتی باید مدنظر قرار گیرد، اما تسهیل فعالیت‌ سازمان‌های غیردولتی باید مد نظر باشد. دولت نباید با چشم یک سازمان دولتی به سازمان غیردولتی نگاه کند.

موسوی چلک تاکید کرد: به نظر من اولین کاری که درخصوص سازمان‌های مردم نهاد لازم است، این است که فعالیت سازمان‌های غیردولتی در قالب سیاست‌‌های کلی نظام حوزه شفاف و مشخص شود و براین اساس، رییس‌جمهور می‌تواند عملکرد مناسبی در این حوزه داشته باشد، چراکه ممکن است رییس‌جمهور آینده بخواهد از ظرفیت سازمان‌های غیردولتی هم استفاده کند، اما قوانین به او اجازه ندهد، اما اگر قوانین درست و مشخص باشد، حتی اگر رییس‌جمهوری بیاید که بخواهد ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد را محدود کند قوانین به او اجازه نمی‌دهد، اما اگر غیر از این باشد حال و روز سازمان‌های غیردولتی خوب نخواهد بود.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران تاکید کرد: باید قوانین موجود بازنگری شود و قوت و ضعف‌های آن مشخص شود. حتی اگر قانون تازه تصویب شده است، صدای سازمان‌های غیردولتی در قوانین و سیاست‌گذاری‌های مرتبط با این حوزه باید شنیده شود. آن هم نه فقط سازمان‌های غیردولتی همسو چراکه  سازمان‌های غیردولتی همسو نمی‌توانند صدای همه سازمان‌های غیردولتی مرتبط باشند

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.