فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۵۸۹۶

چرا فرونشست زمین در پایتخت زیاد شده است؟

چرا فرونشست زمین در پایتخت زیاد شده است؟

با نگاهی به علت بروز فروریزش های بزرگ رخ داده در سطح شهر تهران می توان گفت که ۳۰ درصد فروریزش های بزرگ به وقوع پیوسته منشاء گسیختگی لوله آب شرب و نشت قدرتمند جریان آب داشته است.

به گزارش تجارت نیوز،

علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گزارشی با عنوان «آب بدون درآمد در مناطق شهری و فروریزش های زمین در کلانشهر تهران» که در کانال تلگرامی اش منتشر کرده یادآور شده  یکی از علل فروریزش زمین  نشت آب از لوله های آب شرب شهری تهران است همچنین از دیگر علل وقوع فروریزش زمین در کلانشهر تهران وجود رشته قناتهای طویل و متعدد رها شده در سطح شهر تهران است .

او در این گزارش به میانگین مصرف آب توسط هر ایرانی پرداخته و گفت است: آمارهای وزارت نیرو نشان می دهد میانگین مصرف یک شبانه روز هر ایرانی ساکن مناطق شهری ۲۰۳ لیتر است  حدود ۷۵۰۰۰ لیتر در سال براساس همان آمار آب تولیدی در مناطق شهری ایران طی سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۷ میلیارد متر مکعب بوده است   . در کل کشور در حوزه شهری حدود ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری تحت پوشش آب شرب و بهداشت بوده که این نسبت در روستاها به حدود ۸۷ درصد می رسد .

 ۶۰ درصد آب شرب در کل کشور از طریق منابع زیرزمینی و ۴۰ درصد از طریق منابع سطحی تامین می شود این نسبت در تهران برعکس و در شرایط کم آبی به نسبت حدودی ۵۰ به ۵۰ بیشتر از آن می رسد همچنین ذکر این نکته مهم است که برآورد می شود نزدیک به ۴۰٪ شبکه آب شرب کشوردارای قدمتی بالا و عملا فرسوده هستند.

آب بدون درآمد بنا به تعریف اختلاف بین حجم آب ورودی به شبکه توزیع آب و مصرف مجاز با درآمد طی یک سال است که بخشی از این حجم آب بدون درآمد را نشت از طریق لوله به زمین تشکیل می دهد و بخشی دیگر شامل خطا در قرائت و مصارف غیر مجاز از شبکه است .

دراین گزارش بخشی از آب بدون درآمد که به دلیل گسیختگی لوله ها و نشتی آنها به زیر سطح زمین جریان پیدا می کند مورد توجه قرار گرفته و میانگین آب بدون درآمد واقعی آب نفوذی به زمین در شهرهای کشور بین ۱۱ تا ۱۴ درصد تخمین زده می شود.

منبع : اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.