فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۰۰۳

واکنش گمرک به معطلی یک ماهه ۴۰۰ راننده ایرانی در افغانستان؛ خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند؛ گمرک چه کند؟

واکنش گمرک به معطلی یک ماهه ۴۰۰ راننده ایرانی در افغانستان؛ خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند؛ گمرک چه کند؟

محمدرضا رضوانی‌فردرباره آخرین وضعیت معطلی 400 راننده ایرانی کامیون‌های حامل سوخت عراق در خاک افغانستان و پیگیری‌های گمرک در صورت بازگشت کامیون‌ها توضیح داد.

به گزارش تجارت نیوز،

او اظهار داشت: موضوع این است که در این ماجرا راننده ایرانی بار یک کشور دیگر (سوخت عراق) را برای یک کشور دیگر(افغانستان) حمل می‌کند و کالا متعلق به عراق است که از مسیر ایران و با راننده ایرانی به افغانستان ترانزیت شده‌است و گمرک ایران هم در مرز ورود و هم در مرز خروج هماهنگی‌های ترانزیتی را انجام داده است. حالا در کشور مقصد خریدار و فروشنده با هم به اختلاف برخوردند، در این شرایط گمرک چه نقشی دارد؟

وی ادامه داد:‌ یا باید تصمیم بگیرند که این بار را برگردانند یا اینکه مشکل کیفی آن را حل کنند، البته از این جهت که رانندگان ایرانی هستند و ناوگان محموله سوختی متعلق به ایران است، هم وزارت امور خارجه و هم وزارت راه پیگیراین موضوع هستند. اما اگر این بار با رانندگان خارجی حمل می‌شد عده‌ای ایراد می‌گرفتند که چرا این فرصت از دست رفت و از ظرفیت رانندگان ایرانی استفاده نشد حالا هم دو کشور که ایران نقشی در این موضوع ندارند به با یکدیگر به مشکل برخوردند البته همانطور که گفتم وزارتخانه‌های امور خارجه و راه پیگیر تعیین تکلیف رانندگان ایرانی هستند.

رییس کل گمرک ایران همچنین با توصیه به دولت چهاردهم گفت: معتقدم باید تکلیف مدیریت واحد مرزی روشن شود، برای فعالیت همزمان چند دستگاه از جمله پایانه‌ها، گمرک، سازمان راهداری، ستاد مبارزه با قاچاق، مرزبانی و سایر دستگاه‌ها در مبادی ورودی و مرزی یک سازو کاری برای انسجام بخشی و سرعت بخشیدن در اتخاذ تصمیمات تعریف شود و این بزرگترین تصمیمی است که باید گرفته شود.

رضوانی‌فر همچنین با اشاره به افزایش حجم ترانزیت از کشور و انجام اقدامات برای حفظ این روند رو به رشد ادامه داد: معتقدم هوشمندسازی هم در رویه سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری در گمرکات باید با همین شتاب ادامه پیدا کند و سفارش تولید آشکارسازها با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش دهند.  

وی افزود:‌ امسال جهش قابل توجهی را در میزان ترانزیت تجربه کردیم بطوریکه تنها در 4 ماه اول امسال رشد ترانزیت به 59 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رسید و لازمه ادامه این رشد توسعه زیرساخت ها در پایانه ها، مبادی ورودی و جاده‌های کشور است و بدر این باره باید تدابیر خاص اندیشیده شود.

رییس کل گمرک ایران گفت: در همین 4 ماه 60 میلیون تن واردات و صادرات بدون نفت را انجام دادیم و این نوید را می‌دهد که حجم تراکنش تجاری کشور تا پایان امسال به بیش از 200 میلیون تن می‌رسد.

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.