خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۶۴۵

معطلی بیش از ۴۰۰ کامیون ایرانی در مرز افغانستان

معطلی بیش از 400 کامیون ایرانی در مرز افغانستان

هیات رئیسه اتاق مشتر ک بازرگانی ایران و افغانستان از معطلی 410 کامیون ایرانی در مرز ماهیرود خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق اعلام اتاق مشترک بازرگانی ایران و افعانستان چندهفته‌ای است که 410 کامیون‌های ایرانی در مرز ایران و افغانستان متوقف شدند. این کامیون که رانندگان همه آنها ایرانی‌اند، حامل سوختی هستند که بخش خصوصی افغانستان از عراق خریده‌ اما در افغانستان کیفیت آنها تایید نشده و این امر سبب گرفتاری کامیون‌های ایرانی در مرز ماهیرود شده است.

هیات رئیسه اتاتاق مشترک بازرگانی ایران و افعانستان هم به این دلیل که رانندگان ایرانی در این معامله به مشکل برخورده‌اند در نامه‌ای به سرکنسولگری افغانستان در مشهد خواهان تسریع در حل مشکل معطلی ۴۱۰ کامیون ایرانی در مرز ماهیرود شدند تا رانندگان از این بلاتکلیفی خلاص شوند و امیدواریم در چند روز آینده پاسخ این نامه را دریافت کنیم. 

در افغانستان برخلاف ایران تامین سوخت توسط حاکمیت مدیریت نمی‌شود و بخش خصوصی این امر را بر عهده دارد، از سوی دیگر افغانستان در رعایت برخی استانداردها ضعیف عمل می‌کند و شمار آزمایشگاه‌هایی که کیفیت کالای وارداتی را بررسی کنند کم است، این شرایط تاجران بخش خصوصی را وسوسه می‌کند که کالاهایی با کیفیت پایین‌تر وارد کنند.

طبق اعلام اتاق مشترک ایران و افغانستان، به دلیل مشکلات در معامله سوخت میان ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها هم اتاق مشترک ایران و افغانستان برای حل مشکل مصوبه‌ای را ابلاغ و این الزام را ایجاد کرده که از کامیون‌های حاوی سوخت پیش از خروج از ایران و ورود به افغانستان توسط طرف افغانستانی در تمام مرزها نمونه‌برداری شود. اگر افغانستانی‌ها در ۴۸ ساعت جواب نمونه‌برداری را بدهند و مشخص کنند که محموله می‌تواند وارد افغانستان شود یا نه و در صورتی که محموله به افغانستان وارد شود دیگر طرف ایرانی بازگشت آن را قبول نمی‌کند و مسئولیت آن بر عهده طرف افغانستانی است. ایران حتی پیشنهاد داده که در انجام آزمایش می‌تواند به طرف افغانستانی کمک کند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود. 

به نقل ایلنا و طبق اعلام اتاق مشترک ایران و افغانستان، اوایل هفته آینده کارگروهی از افغانستان که مقامات دولتی هم در میان آنها هستند با اتاق ایران و افغانستان نشستی خواهند داشت و در مورد مفاد این مصوبه نیز گفت‌وگو خواهند کرد. 

 

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.