کد مطلب: ۶۹۴۳۲۶

صفر تا ۱۰۰ مراحل ترخیص کالا از گمرک

صفر تا ۱۰۰ مراحل ترخیص کالا از گمرک

برای ترخیص قانونی کالاهای وارداتی باید چه اقداماتی انجام شود؟ کلیه افرادی که در زمینه‌های واردات و صادرات مشغول به کار هستند، باید با قوانین آن نیز آشنا باشند

آیا با مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا هستید؟ برای ترخیص قانونی کالاهای وارداتی باید چه اقداماتی انجام شود؟ کلیه افرادی که در زمینه‌های واردات و صادرات مشغول به کار هستند، باید با قوانین آن نیز آشنا باشند تا فعالیت آن‌ها شکل کاملا قانونی به خود بگیرد. در این مقاله ۰ تا ۱۰۰ مراحل ترخیص کالا از گمرک را برای شما شرح خواهیم داد. با عبور از این مراحل، دیگر نگران نحوه واردات کالای خود نخواهید بود. اگر سوال یا ابهامی در این مورد دارید، مطالعه مطلب پیش رو را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

تکمیل فرم اظهارنامه و مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک

در پاسخ به سوال «ترخیص کالا از گمرک یعنی چه» می‌توان گفت، کلیه افرادی که در زمینه واردات و صادرات کالا مشغول به کار هستند باید با امور گمرکی و مراحل ترخیص کالا از گمرک آشنا باشند تا تجارت آن‌ها شکل قانونی به خود بگیرد و کالای وارداتی به‌عنوان قاچاق محسوب نشود. برای اطمینان از واردات قانونی کالای خود باید از یک شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر استفاده کنید. در اولین قدم باید مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک را تکمیل کرده و سپس اظهارنامه گمرکی را در سامانه EPL وارد کنید. این اظهارنامه کاملا آنلاین است و نیازی به مراجعه حضوری شما ندارد. مدارک لازم برای اظهار و ترخیص کالا از گمرک به شرح زیر است:
• بارنامه
• کپی کارت بازرگانی معتبر قبض انبار
• فاکتور خرید
• ترخیصیه
• گواهی مبدا
• پیش فاکتور یا پروفورما
• پروانه بهره‌برداری
• اعلامیه تامین ارز
• مجوز ثبت سفارش
• بیمه‌نامه
• لیست عدل‌بندی

با در دست داشتن این اسناد و مدارک و مراجعه به سامانه ترخیص کالا از گمرک به آدرس irica.gov.ir، می‌توانید برای تکمیل فرم اظهارنامه اقدام کنید. این کار باید با حداکثر دقت و بدون اشتباه انجام شود. در‌صورت بروز هرگونه مشکل، ممکن است دچار ضرر و زیان مالی شوید. پس از تکمیل فرم، یک شماره سریال و شماره عطف در اختیار شما قرار خواهد گرفت. حتما این ارقام را یادداشت کنید یا از آن‌ها پرینت بگیرید.

احراز هویت؛ اقدامی مهم برای ثبت رسمی اظهارنامه در گمرک

گمرک باید پیش از هر چیز مالکیت فردی که اظهارنامه و اسناد به نام او ثبت و تنظیم شده‌اند را ثابت کند؛ ازاین‌رو مرحله احراز هویت یکی از مهم‌ترین مرحله‌های ترخیص کالا از گمرک به شمار می‌رود. در صورتی که اسناد شما مورد تایید دایره فنی گمرک قرار گیرد، شماره ثبت یا کوتاژ اختصاصی برایتان صادر خواهد شد. به مرحله ثبت اظهارنامه در گمرک برای واردات و صادرات هر کالایی، کوتاژ گفته می‌شود. یعنی در مرحله احراز هویت، اظهارنامه شما با یک شماره اختصاصی در گمرک به ثبت رسیده و مهر می‌شود. این شماره نشان می‌دهد که کالاها تحت نظارت گمرک جابه‌جا می‌شوند و حمل‌ونقل آن‌ها کاملا قانونی است.

فرقی ندارد حمل‌ونقل به چه صورت انجام می‌شود و شما از شرکت حمل دریایی یا زمینی برای واردات و صادرات کالا استفاده می‌کنید؛ باید مجوزهای لازم برای جابه‌جایی کالا دریافت شود و احراز هویت صورت گیرد.

کنترل کالا؛ مرحله‌ای برای دریافت شناسه واریز حقوق و عوارض گمرکی

پس از تکمیل اظهارنامه و احراز هویت در چارت مراحل ترخیص کالا از گمرک، نوبت به مرحله کنترل کالا می‌رسد. سه مسیر سبز، زرد و قرمز برای کنترل کالا وجود دارد. در مسیر زرد و قرمز کالا توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا مغایرتی با اظهارنامه و اسناد موجود نداشته باشد. ممکن است در این مرحله، از کالا نمونه‌برداری شده و به آزمایشگاه ارجاع داده شود. اگر کالا وارد مسیر سبز شود، شناسه واریز حقوق و عوارض گمرکی را دریافت می‌کند.

شاید روش های ارسال بار از چین و سایر کشورها با یکدیگر متفاوت باشد؛ اما مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی، بندرعباس، بازرگانان و سایر گمرک‌های کشور فرایند مشابهی دارد و برای ترخیص قانونی کالا باید کلیه این مراحل طی شود.

8 5

صدور سند ترخیص؛ یکی از بخش‌های مهم چارت مراحل ترخیص کالا از گمرک

با پشت‌سر گذاشتن مرحله کنترل کالا، فیش پروانه سبز و سند ترخیص توسط گمرک صادر می‌شود. مالک کالا باید هزینه تعیین شده را به صورت نقدی پرداخت کند تا اقدامات لازم برای خروج کالا از گمرک آغاز شود. پس از مراجعه به صندوق و پرداخت هزینه‌ها، باید اجازه بارگیری را دریافت کنید. با ما همراه باشید تا در بخش بعدی به این مرحله از ترخیص کالا از گمرک بپردازیم.

پرداخت هزینه انبارداری، پیگیری ترخیص کالا از گمرک و دریافت مجوز بارگیری

پس از اخذ قبض انبار، مجوز لازم برای بارگیری از گمرک صادر خواهد شد. هزینه انبار در گمرک‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و اغلب شامل هزینه بیمه کالا، هزینه تخلیه و بارگیری و مدت زمان حضور کالا در انبار می‌شود. پس از تسویه با انبار و ارائه اسناد و مدارک تایید شده،‌ به آخرین مرحله یعنی خروج کالا از گمرک می‌رسید.

9 2

خروج کالا از گمرک و صدور اجازه بارگیری، برای ورود قانونی کالا به بازار

انباردار پس از بررسی پروانه سبز گمرکی، اجازه بارگیری را صادر خواهد کرد. در این مرحله، صاحب کالا می‌تواند وسیله نقلیه خود را برای بارگیری وارد محوطه گمرک کرده و پس از بررسی و کنترل مجدد کالا، آن را از گمرک خارج کند. بررسی نهایی به منظور اطمینان مطابقت کالا با سند موجود انجام می‌شود و اهمیت بسیاری دارد.
پس از طی کلیه مراحل ترخیص و خروج کالا از گمرک، کالای شما به صورت کاملا قانونی وارد بازار خواهد شد. سرپیچی از هر یک از این مراحل و نادیده گرفتن آن‌ها برای شما ضرر و زیان مالی به همراه خواهد داشت. همچنین ممکن است کالای وارداتی به عنوان کالای قاچاق شناخته شود و بار قانونی به شما تحمیل کند.

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک چقدر است؟

مدت زمان ترخیص کالا از گمرک باتوجه‌به نوع کالا، شرکت حمل و نقل و برخی موارد دیگر، متغیر است. اگر کلیه مدارک و اسناد شما برای ترخیص تکمیل باشد و مراحل را به ترتیب طی کنید، این مدت زمان حدود ۷ الی ۱۵ روز به طول می‌انجامد. در صورت بروز برخی مشکل‌ها در روند ترخیص نیز ممکن است این زمان بیش از حد طولانی شود. با مراجعه به یک شرکت حمل و نقل معتبر و ایمن، روند ترخیص کالا از گمرک را تسهیل کنید.

حمل و نقل سریع و مطمئن کالا، با کمک شرکت هنزا ناو دریا

در این مقاله ۰ تا ۱۰۰ مراحل ترخیص کالا از گمرک و هرآنچه باید در این باره بدانید را برای شما شرح دادیم. با دانش و اطلاعات کافی در این زمینه می‌توانید مراحل ترخیص را با کم‌ترین هزینه و سریع‌ترین زمان پشت سر بگذارید و کالاهای بسیاری را به صورت کاملا قانونی وارد کشور کنید. با کمک شرکت‌های حمل و نقل معتبر، این مسیر را آسان‌تر طی کنید و از امنیت کالای خود مطمئن شوید.

هانزا یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی بسیار معتبر است که امنیت کامل را برای کلیه کالاهای وارداتی و صادراتی تامین می‌کند. این شرکت با داشتن مجوز فعالیت از سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین سازمان گمرک جمهوری اسلامی ایران، خدمات متعددی از جمله حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل زمینی و حمل و نقل ترکیبی را به مشتریان خود عرضه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد سایت شرکت هنزا ناو دریا به آدرس hansanav.com شوید یا با شماره ۴۳۳۱۲۰۰۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.