کد مطلب: ۶۹۹۲۳۵

چه کالاهایی قاچاق گمرکی هستند؟

چه کالاهایی قاچاق گمرکی هستند؟

اگر شما هم بنا به ماهیت شغلتان در ترخیص کالا از گمرک فعالیت دارید باما همراه باشید ما در این مطلب می خواهیم به مورد مهمی از تجارت واردات کالا با عنوان چه کالا هایی قاچاق گمرکی هستند؟

اگر شما هم بنا به ماهیت شغلتان در ترخیص کالا از گمرک فعالیت دارید باما همراه باشید ما در این مطلب می خواهیم به مورد مهمی از تجارت واردات کالا با عنوان چه کالا هایی قاچاق گمرکی هستند؟ اشاره کنیم که اگر شما هم در کار تجارت و واردات کالا هستید و یا علاقه مند به این موضوع می باشید، بخوبی از این مسئله اطلاع داشته باشید که در دنیای تجارت می توانید چه کالاهایی را از کشور دیگری به کشور خود وارد کنید.

بازرگانان و تجار عزیز برای واردات کالا و ترخیص کالا از گمرک لازم است از قوانین و تبصره ها در خصوص کار تجارت کالا، اطلاعات کافی را داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

کالا های قاچاق گمرکی چه کالاهایی هستند؟

کالاهایی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند و از سد قانونی گذر نمی کنند را کالاهای قاچاق می گویند.
باید کالاهای وارد شده از مراحل گمرگی گذر کنند و مدارک مورد نیاز هم ارائه گردد، تا به عنوان کالای قاچاق شناخته نشود. در غیر اینصورت کالا قاچاق شناخته می شود و متضمن خسارت و جریمه خواهید شد.

قوانینی که برای واردات کالا تعیین شده است می تواند بر اساس تبصره هایی دستخوش تغییر هم بشود.

به طور مثال می توان به این مورد اشاره داشت که کالایی توسط بازرگان وارد کشور می شود؛ اما از آن کالا منع شده و بخشی از آن حذف شده است. این کالا بر اساس تبصره ای از قانون و ضوابط گمرکی می تواند کالای قاچاق شناخته شود و واردات آن ممنوع خواهد بود.

به طور کلی در تعریف اینکه، چه کالا هایی قاچاق گمرکی هستند؟ باید گفت: هر کالایی که در مدارک ارائه شده به گمرک نامی از آن وجود نداشته باشد و ورود آن به کل در کشور ممنوع باشد، قاچاق است.

کالای قاچاق و قاچاق گمرکی

• کالاهایی که از راه های غیرقانون و بدون انجام کارهای گمرکی به محدوده گمرک وارد یا از آن خارج شوند.
• درباره کالاهای ورود موقت برای ترانزیت خارجی، خارج نشدن وسیله نقلیه و حمل و نقل در زمان مشخص شده از محدوده گمرک، قاچاق به حساب می آید.
• کالاهای ترانزیت خارجی که تغییر کند و با تعویضی در آن صورت گیرد،( قسمتی از آن حذف و برداشته شود) قاچاق است.
• وجود کالایی در محموله که مغایر با اظهارات و مدارک ارائه شده باشد.
• کالایی که ورود و خروج آن از کشور ممنوع باشد هم قاچاق محسوب می شود.
• کالاهایی که با مدارک و اسناد جعلی به گمرک اظهار شده باشد.
• کالاهایی که در مجموعه صادرات ممنوعه و مشروطه قرار دارد را با کالایی با ارزش کم تر جایگزین شده باشد و بر اساس پروانه صادراتی صادر نشده است.

8 10

کالای قاچاق

قوانین مربوط به کالاهای قاچاق

اگر بازرگان و تاجری و با هر فرد حقیقی و حقوقی، کالایی را با عنوان قاچاق وارد کشور کنند، کارت بازرگانی آن ها در حالت توقیف موقت قرار می گیرد و در صورت تکرار، کارت بازرگانی باطل خواهد شد.

پس فرد و یا افرادی که بدون آنکه به ضوابط و مقررات صادرات و واردات کالا از دبی یا هر کشور دیگری توجه داشته باشند، کار قاچاق را انجام داده و بر اساس میزان و نوع آن، مجازات در نظر گرفته خواهد شد. کالای قاچاق می تواند در مرحله ورود و یا حتی پخش و فروش در بازار هم توقیف گردد.

قاچاق کالا، انواع مختلفی دارد که بر اساس ماده ۱۸ و ۲۲ قانون مبارزه با کالای قاچاق، برای هر کدام مجازات و جریمه هایی در نظر گرفته شده است. کالا هم ضبط می شود و هم جریمه های نقدی در نظر گرفته می شود.

اقسام کالای ممنوعه و قاچاق

بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا در کشور، اقسام کالا مشخص شده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.
کالاهای ممنوع، کالای مجاز مشروط و کالای مجاز از اقسام کالای وارداتی هستند که شرح و توضیحات در باب آن ها به صورت ذیل می باشد.
کالای ممنوع، کالاهایی هستند که از نظر قانون وضع شده در کشور، ورود یا خروجشان ممنوع است.
کالاهای مجاز مشروط از آن دسته هستند که، ورود و خروجشان باید بر اساس قوانین گمرک باشد و علاوه بر آن هم، از سوی مراجع مربوطه قانونی باید مجوزی دریافت نمایند تا کار واردات کالا را بدون مشکلی انجام دهند.
کالاهایی هم که مجاز شناخته می شوند، ورود و خروج آن ها با رعایت قوانین و ضوابط در گمرک، مشکل و اختلال ندارد و مجوز نمی خواهد.

7 8

قوانین مربوط به کالاهای قاچاق

مدارک برای ترخیص کالا از گمرک

همان طور که تا اینجا متوجه شدیم، برای اینکه از دایره اینکه چه کالا هایی قاچاق گمرکی هستند؟ گذر کنیم باید کالای وارداتی براساس قوانین و ضوابط گمرکی بوده و مورد تایید برسد.
از این رو برای ترخیص آن باید مدارکی به گمرک ارائه داد. مدارکی که برای ترخیص کالا از گمرک مورد نیاز است، به شرح زیر می باشد.
• مدرک پروانه ورود گمرکی
• پته گمرکی
• بیمه نامه و پروانه ورود کالا
• قبض سپرده برای ورود کالا
• پروانه کابوتاژ
• پروانه صادراتی و صدور موقت
• پروانه ورود و صدور موقتی برای کالا
• کارت هوشمند مورد تایید از سوی گمرک
• کارت مسافری صادر شده توسط مناطق ازاد و مناطق تجاری
• برگه های ترخیصیه
• بروشورهای کالا
• کارت بازرگانی برای تجار و بازرگانان

ابطال کارت بازرگانی در اثر قاچاق کالا

بر اساس ماده ۱۱۴ قانون گمرکی، کارت بازرگانانی که کالاهای قاچاق را بر اساس ضوابط کشور، وارد نموده اند، با حساب اندازه و نوع جرم، یا موقتی و یا به طور دائم، باطل می گردد. بر اساس این تبصره قانونی برای اینکه حق و حقوق فرد ثالث و مکتسبه هم محفوظ بماند، اگر بر اساس تشخیص کمیسیون کارت بازرگانی ابطال شود، مانعی برای ترخیص کالا بر اساس مقررات و ضوابط که قبل از محرومیت و ابطال کارت بازرگانی بوده است، نخواهد شد.

حکم کالایی که بیشتر از مقدار قید شده باشد

اگر کالایی بیشتر از مقدار میزان قید شده در ثبت سفارش چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ مقدار باشد، از کشور خارج و یا وارد شود، در صورت بالا بودن این مقدار از ۵ درصد، تخلف و قاچاق خواهد بود.

بر همین اساس باید بازرگانان و تجار از قوانین و ضوابط گمرکی برای تجارتی بی دردسر و راحت، اطلاعات قانونی و گمرکی خود را بالا ببرند. برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با اینکه، چه کالا هایی قاچاق گمرکی هستند؟ بهتر است با کارشناسان و مشاوران این امر در ارتباط باشید.

تخلفات گمرکی و قاچاق

در راستای مطالبی که در پاراگراف های قبلی تحت عنوان اینکه چه کالا هایی قاچاق گمرکی هستند؟ در اختیارتان قرار داده ایم، در این بخش می خواهیم برای تکمیل تر شدن این مسئله اشاره ای هم به تخلفات گمرکی در زمینه کالای قاچاق داشته باشیم.

بد نیست بدانید که تخلفات گمرکی در اماکن گمرک قبل از ترخیص کردن کالاهای وارداتی و صادراتی و در حین انجام تشریفات گمرکی و بعد از ترخیص هنگام بررسی و بازبینی اسناد مربوطه در گمرک احتمال وقوع آن وجود دارد.

یعنی اینکه این احتمال وجود دارد که اگر برای ترخیص کردن کالاهای خود از یک ترخیص کار یا نماینده شرکت خود استفاده می کنید هر نوع ابلاغیه ای که مبنی بر ضبط و توقف کالا یا قاچاق بودن کالا شناخته شود برای صاحب کالا ابلاغ خواهد شد.

یا اینکه، وسیله نقلیه هوایی یا آبی قبل از انجام تشریفات گمرکی نباید کالایی را تخلیه یا بارگیری کند و باید از راه های مجاز گمرکی وارد و از راه های مجاز گمرکی خارج گردد در این صورت باید جریمه بپردازند.

به خاطر داشته باشید که اگر کالایی که شما آن را وارد می کنید از جمله کالاهای ممنوعه باشد و وارد کننده آن که شما هستید از این مسئله اطلاعی نداشته باشد و کالا را به همان نام و مشخصات برای ورود قطعی اظهار کند، گمرک از ترخیص آن جلوگیری کرده و صاحب کالا یا ترخیص کار که نماینده قانونی اوست حداکثر ظرف مدت ۳ ماه باید کالا را ترانزیت خارجی و یا مرجوع کند.

این مهم را نیز به خاطر داشته باشید که به طور کلی به جز در موارد قاچاق هر نوع مغایرت قبل از اظهار و قبل از ترخیص کالا از گمرک علاوه بر اخذ ما به التفاوت جریمه ای از ۱۰ تا ۱۰۰% مابه التفاوت دریافت می شود.

7 9

تخلفات گمرکی و قاچاق

راه پیشگیری از قاچاق کالا

همیشه یک راهی برای پیشگیری از اتفاقات وجود دارد که درباره واردات قاچاق کالا نیز این مسئله کاملا صدق می کند.
برای پیشگیری کردن از قاچاق کالا و تشخیص این مسئله که کالاهایی که شما بازرگانان عزیز قصد وارد کردن آن ها را به کشور خودتان دارید مجاز و براساس قانون وارد می شوند یا نه؟! و تمایز آن ها از کالاهای قاچاق و غیر استاندارد، ترخیص کالاها از گمرک بسته به ارائه ی گواهی های شناسه ی کالا و شناسه ی رهگیری است.
همچنین علاوه بر فروش و عرضه کالاها در بازارهای داخلی در قالب خرده فروشی، در صورتی امکانپذیر می باشد که شناسه کالای و کد رهگیری داشته باشید.
اما، راه بعدی برای پیشگیری از قاچاق کالا، ایجاد و راه اندازی سامانه های هوشمند به منظور نظارت بر پروسه واردات و صادرات، حمل، نگه داری و مبادله ی کالا است.

کالای مهم قاچاق که جلوی ورود آن به کشور گرفته نمی شود

متاسفانه در این بخش از مقاله مربوط به چه کالا هایی قاچاق گمرکی هستند؟ می خواهیم به لیستی از کالاها اشاره داشته باشیم که واردات آن ها قاچاق می باشد اما متاسفانه هیچگونه اقدامی برای جلوگیری از وارد کردن آن ها به کشور وجود ندارد.
۱٫ پوشاک و دیگر منسوجات
۲٫ لوازم خانگی
۳٫ گوشی تلفن همراه
۴٫ خودرو و قطعات و لوازم یدکی خودرو
۵٫ مواد غذایی
۶٫ لوازم آرایشی و بهداشتی
۷٫ جواهرات و مصنوعات ساخته شده از طلا
۸٫ سیگار و محصولات دخانی
۹٫ تجهیزات پزشکی
۱۰٫ چای
۱۱٫ انواع دارو
۱۲٫ کفش و مصنوعات چرمی
۱۳٫ انواع اسباب بازی

5 2

راه پیشگیری از قاچاق کالا

در نهایت اینکه

سعی ما بر این بوده است تا با ارائه این مقاله برای شما بازرگانان عزیز بخوبی این موضوع را روشن کنیم که چه کالا هایی قاچاق گمرکی هستند؟ و نمی توانید در تجارت خود برای واردات یا صادارت آن ها اقداماتی را انجام دهید.
از آنجایی که دنیای تجارت هر روز در حال تغییر و تحولات زیادی می باشد ممکن است که خیلی از کالاهایی که امروزه به عنوان کالای قاچاق شناخته می شوند با رعایت یک سری قوانین و مقرارت مجوزهای لازم را برای واردات بدست آورند و یا اینکه برای همیشه جزء کالاهای ممنوعه و قاچاق باشند.
پیشنهاد و توصیه ای که تیم فقیهی تریدینگ با سال ها تجربه در زمینه واردات، صادارت و ترخیص کالا از گمرک دارد به شما دوستان بازرگان با تجربه و تازه کار این است که

حتما قبل از وارد کردن کالایی یا صادر کردن آن درباره مجاز و قاچاق نبودن آن ها اطلاعات لازم را بدست آورید.
زیرا در صورت عدم اطلاع از این مسئله هنگام ترخیص کردن کالاها دچار مشکل خواهید شد.

پیشنهاد بعدی ما این است که چنانچه در این زمینه هنوز به تجربه و مهارت لازم دست پیدا نکرده اید روند کاری خود را با یک شکرت بازرگانی معتبر در میان گذاشته و از آن ها در تجارتی که راه اندازی کرده اید راهنمایی دریافت کنید.

بار دیگر به عنوان حُسن ختام یادآوری می کنیم که واردات کالاهای قاچاق مجازات های خاص خود را به همراه دارد که عدم آگاهی از آن ها نیز این مشکلات را برای شما بیشتر خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.