فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۹۵۱۴۰

نقش انتخاب وکیل خوب در بقا و رشد شرکت ها

نقش انتخاب وکیل خوب در بقا و رشد شرکت ها

به صورت کلی انتخاب وکیل یکی از انتخاب های مهم در طول زندگی کاری یا شخصی هر فرد میتواند باشد. این اهمیت به دلیل نقش و جایگاه مهمی هست که این وکیل ایفا میکند.

به صورت کلی انتخاب وکیل یکی از انتخاب های مهم در طول زندگی کاری یا شخصی هر فرد میتواند باشد. این اهمیت به دلیل نقش و جایگاه مهمی هست که این وکیل ایفا میکند.

اگر در این زمینه انتخاب درستی داشته باشید، بسیاری از مسائل و مشکلات برای شما دردسر ساز نخواهد شد. برای داشتن چنین انتخاب درستی لازم است که اشراف کامل به نیاز های خود داشته و در زمان انتخاب وکیل پایه یک ، شخصی را برگزینید که توانایی های او بتواند به رشد و توسعه مجموعه شما کمک کند.

شرکت ها همواره با ریسک های زیادی از جمله اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روبرو هستند و دیگر جای خطر کردن در زمینه های حقوقی وجود ندارد. به همین دلیل است که برای هر شرکتی وجود یک وکیل متخصص لازم و ضروری هست.

در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی هایی که وکلا باید در این زمینه داشته باشند پرداخته و به بررسی نقش و جایگاه این اشخاص در شرکتهای تجاری از جنبه های مختلف میپردازیم.

وکیل خوب برای شرکت ها کیست؟

به شخصی که دارای مجوز کار وکالت از کانون وکلای دادگستری یا قوه قضائیه باشد وکیل گفته میشود.

هر یک از وکلا دارای پروانه وکالت هستند که این مدرک حاوی یک شماره پروانه میباشد که شما میتوانید با جست و جوی این شماره در سایت اصلی کانون وکلای دادگستری و یا قوه قضائیه از وکیل بودن شخص اطمینان یابید.

امروزه با گسترش مشکلات حقوقی در زمینه های مختلف و همچنین تعدد و تکثر این موضوعات سبب تخصصی شدن موضوعات حقوقی شده اند. به همین دلیل هرکس که به دنبال دریافت خدمات حقوقی میباشد برای نتیجه گیری بهتر لازم است به سراغ وکلایی که در حوزه مشکلات او تخصص لازم را داشته باشد برود.

حقوق شرکت ها حوزه ای گسترده از دانش حقوق هستند. وکیلی که در این زمینه به فعالیت میپردازد باید به قانون تجارت و قوانین و مقررات خاصی که در این زمینه توسط قانونگذار وضع شده است اشراف کامل داشته باشد.

 وکیل شرکت ها باید تجربه کاری در این زمینه نیز داشته باشد و این تجربه سبب میشود تا ریسک هایی که ممکن است یک شرکت را تهدید کند آشنایی بیشتری پیدا کند و برای جلوگیری از آنها چاره اندیشی نماید.

درست است که سایر وکلا نیز ممکن است دانشی در زمینه حقوق شرکت ها داشته باشند اما این تخصص و تجربه این دسته از وکلا هست که ریسک قانونی و قراردادی آنها را تا حد زیادی کاهش میدهد به نحوی که میتوان گفت یکی از علت های عمده ورشکستگی شرکت های خرد، همین مسئله عدم استفاده از وکیل متخصص است.

وظایف وکیل در در پیشبرد اهداف شرکت

هر شرکت با توجه به موضوع کاری آن از بخش های مختلفی تشکیل شده است. برای هر یک از بخش ها وظایف مشخصی تعیین شده است که باید در بازه زمانی معینی انجام شود تا شرکت به صورت یکنواخت به سوی اهدافی که مشخص کرده است حرکت کند. وظیفه بخش حقوقی کاهش ریسک های قانونی و قراردادی میباشد که میتواند با یک برنامه ریزی دقیق و بی عیب و نقص به این مهم دست یابد.

برای مثال میتوان به ریسک ها ناشی از قراردادهایی که شرکت با کارکنان خود و یا افراد دیگر منعقد میکند اشاره کرد. وکیل متخصص با بررسی خواسته ها و توانایی های مجموعه بندهایی را در تنظیم قرارداد لحاظ میکند که همه این خواسته ها برآورده شده و کمترین ریسک متوجه مجموعه باشد.

یکی مهمترین این دسته از عقود، قراردادی های محرمانگی میباشد. این قرارداد با کارکنان شرکت منعقد میگردد و به صورت کلی بدین منظور است که شخص باید اطلاعات کاری را به صورت محرمانه پیش خود نگه دارد و از فاش شدن این اطلاعات جلوگیری نماید.

این مسئله خطراتی که ممکن بود از طرف کارکنان صورت گیرد را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد. به طور کلی تعیین قوانین داخلی استارت اپ ها با مشاوره وکیل نقش مهمی در پیشرفت شرکت ها دارد .

در حوزه فعالیت شرکتها این دسته از مسائل بسیار است که پیش بینی و ارائه راهکار برای جلوگیری از آنها تنها از عهده وکیلی بر میاید که هم دانش لازم و هم تجربه کافی را در این زمینه داشته باشد.

96

نقش وکیل در استراتژی های کلان شرکت

یکی از موضوعات مهمی که افراد برای محافظت از حقوق خود در زمینه شرکت ها باید انجام دهند مسئله ثبت آن شرکت است. درست است که میتواند بدون ثبت یک شرکت تاسیس کرد و به انجام امور مربوطه پرداخت اما توجه داشته باشید که این موضوع می تواند جز موارد استراتژی باشد.

یکی از سوالاتی که شرکت هایی که توسعه پیدا می کنند این است که آیا فعالیت های مختلف خود را در قالب شخصیت های مختلف حقوقی پیش ببرند و یا در همان شرکت یک دپارتمان به آن اختصاص داده شود.

این موضوع در مورد کسب و کارهای نوپا هم وجود دارد. سردرگمی اصلی افراد برای انجام این کار این است که نمیدانند با توجه به موضوع کاری خود چه شرکتی را باید به ثبت برسانند که منفعت بیشتر و ریسک کمتری را به همراه داشته باشد.

یکی از وظایف وکیل متخصص در این زمینه دادن مشاوره حقوقی برای ثبت شرکت یا برند است. البته میتوانید با دادن وکالت به همان شخص انجام امور اداری و ثبتی را بر عهده او بگذارید.

همانطور که پیش تر بیان داشتیم شرکت های متنوعی توسط قانونگذار پیش بینی شده است که شما نیز باید در هنگام ثبت یکی از آنها را برگزینید. به طور عمده افراد موسس و سهامداران به دنبال مسئولیت هرچه کمتر در قبال پرداخت دیون و بدهی های شرکت هستند.

پس ثبت یک شرکت تضامنی جز در مواردی که قانونگذار اجبار کرده است مانند بانک ها و صرافی ها پیشنهاد نمیشود. بهترین موردی که میتواند توسط افراد انتخاب شود شرکت سهامی خاص است.

حال برای آگاهی از انواع دیگر و اطلاع از نحوه ثبت و چگونگی مسئولیت سهامداران بهتر است با یک وکیل حرفه ای در این زمینه مشورت نمایید تا با ارائه بهترین راهکارها شما را در انجام این امور راهنمایی کند.

 

ویژگی های یک وکیل خوب

وکلا با توجه به حوزه ای که انتخاب میکنند در آن فعالیت داشته باشند لازم است که تخصص های ویژه ای در زمینه های مکمل نیز کسب نمایند.

یک وکیل در زمینه حقوق شرکت ها باید در بسیاری از حوزه های مختلف حقوق به صورت تکمیلی دارای تخصص باشند زیرا که اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی از منظر قانون یکسان هستند و تنها اشخاص حقیقی دارای احوال شخصیه مانند ارث، ازدواج، نسب و ... هستند که اشخاص حقوقی دارای آن نیستند.

وکیل یک شرکت باید در حوزه های حقوق مالیاتی، قراردادها، دعاوی حقوقی، دعاوی کیفری نظیر کلاهبرداری، ثبت برند و ثبت تغییرات شرکت دارای آشنایی باشد.

در این صورت است که میتواند مجموعه را از ریسک هایی که آنرا تهدید میکنند رهایی بخشد. با همه این تفاسیر کمتر شخصی یافت میشود که در همه این زمینه ها به نحوی اشراف داشته باشد که در زمان بروز مشکلات بتواند مسئله را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده و بهترین راهکار را برگزیند.

همین مسئله سبب شده است که بیشتر شرکت ها به فکر برون سپاری امور در زمینه حقوقی خود بیفتند. به همین علت موسسات حقوقی برای هم پوشانی چنین شرکتهایی به وجود آمده است که به صورت تخصصی با گرد هم آوردن وکلای متخصص و متبحر در هر حوزه، به این دسته از شرکتها خدمات حقوقی ارائه میکند.

اما نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که امور حقوقی خود را باید به موسسات حقوقی مجاز بسپارید. مجاز بودن یک موسسه حقوقی نشان دهنده نظارت کامل از سوی کانون وکلای دادگستری هست و این مسئله بدان معنی میباشد که این مرکز به کیفیت وکلای آن موسسه را تایید کرده و به حسن انجام کار آنها نظارت دارد.

مزیت دیگری که موسسات حقوقی مجاز دارای آن میباشند این است که خدمات حقوقی تنها از وکلای پایه یک دادگستری به مشتریان ارائه میشود و همین مسئله میتواند تضمین کننده و اطمینان بخش برای افرادی باشد که از آنها خدمات دریافت میکنند.

 

مشکلات و مسائل حقوقی شایع در شرکتها

یکی از شایع ترین دعاوی در محاکم قضایی مربوط به شرکتها در زمینه دعاوی شرکا با یکدیگر میباشد. این دسته از دعاوی معمولا از میزان سهم و قدرت تصمیم گیری هر یک از آنها در امور اصلی نشات میگیرد.

اگر بخواهیم بصورت ریشه ای به این مسئله نگاه کنیم میبینیم که مشکلات اصلی این افراد از اساسنامه ای که برای آن شرکت تنظیم شده است که در آن میزان سهم و قدرت تصمیم گیری هر فرد پیش بینی شده است نشات میگیرد.

زمانی که افراد به تنظیم یا امضای این اساسنامه پرداخته اند هیچ گاه به مسئولیت و محدودیت هایی که ممکن است برای آنها داشته باشد توجه نکردند.

به همین دلیل پیشنهاد وکلای متخصص به شما این است که حتما پیش از امضای چنین اوراقی که دارای بار حقوقی میباشند با یک وکیل مشورت نمایید و یا اگر میخواهید آنچه در نظر دارید را به زبان قانونی و حقوقی در قالب اساسنامه بیاورید، تنطیم آنرا به یک وکیل با تجربه بسپارید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.