خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۳۵۰

صندوق بخشی بورس چیست؟

صندوق بخشی بورس چیست؟

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در روش سرمایه‌گذاری مستقیم، فرد به کمک دانش خود و انواع روش‌های تحلیلی مانند تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی و با توجه به میزان ریسک‌پذیری، به خرید و فروش سهام شرکت‌ها می‌پردازد. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شامل استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با جمع‌آوری مبالغ خرد از سرمایه‌گذاران مختلف، به‌صورت تخصصی در حوزه‌های گوناگون تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کنند. مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارتند از: نقدشوندگی بالا، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، مدیریت ریسک مطلوب از طریق تنوع‌بخشی به سبد دارایی و مدیریت دارایی توسط تیم‌های متخصص و حرفه‌ای.

این صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نظر ترکیب دارایی شامل دسته‌های متنوعی هستند. که شامل: صندوق‌های سهامی، صندوق‌های مختلط، صندوق‌های بخشی، صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های تضمین اصل سرمایه و صندوق‌های طلا می‌شوند. نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، با توجه به نوع صندوق متفاوت است و از نظر شیوه خرید و فروش به دو نوع قابل معامله در بورس (ETF) و صندوق‌های صدور و ابطالی دسته بندی می‌شوند.

 صندوق بخشی چیست؟

صندوق بخشی (Sector Funds)  نوعی صندوق سهامی است. برخلاف صندوق‌های سهامی که در مجموعه‌ای متنوع از صنایع سرمایه‌گذاری می‌کنند، صندوق‌های بخشی در یک صنعت یا بخش خاص از بازار بورس مانند خودرویی، سیمانی، پتروشیمی، فلزات و … تمرکز دارند. همچنین ممکن است بخش کوچکی از دارایی‌های این صندوق شامل سهام شرکت‌های فعال در سایر صنایع، اوراق با درآمد ثابت کم‌ریسک و گواهی سپرده کالایی باشد. مطابق با امیدنامه، صندوق‌های بخشی ملزم هستند حداقل ۷۰ درصد از سبد دارایی خود را به سهام یک صنعت اختصاص دهند و حداکثر ۱۰ درصد از کل دارایی را در سهام سایر صنایع سرمایه‌گذاری کنند.

ویژگی‌های صندوق بخشی

از آنجایی که صندوق‌های بخشی در یک صنعت متمرکز هستند، نسبت به تغییرات قیمتی و روند کلی آن صنعت حساس‌ هستند. سرمایه‌گذاری در یک صنعت خاص مزیت‌هایی مانند کسب بازدهی مطلوب در صورت مساعد بودن وضعیت صنعت و متنوع‌سازی سبد دارایی به کمک یک صنعت را به همراه دارد. این صندوق‌ها به دلیل تمرکز بر یک بخش خاص، از تنوع کمتری برخوردار هستند و معمولاً مناسب سرمایه‌گذارانی‌ است که روند رشد صنعت مورد نظر خود را دنبال می‌کنند.

صندوق بخشی خودرویی

سهام شرکت‌های فعال در حوزه خودروسازی، تولید و تامین قطعات خودرو، و ارائه خدمات جانبی مرتبط، از جمله نمادهای بخش خودرویی هستند. صندوق بخشی خودرویی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که حداقل ۷۰ درصد از ترکیب دارایی آن، از سهام شرکت‌های خودرویی تشکیل می‌شود.

صندوق خودران، دومین صندوق سرمایه‌گذاری بخشی کارگزاری مفید است. مدیران این صندوق با سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های خودرویی، در تلاش هستند تا بازدهی مناسبی از بخش خودرویی برای سرمایه‌گذاران به‌دست آورند.

مطابق با امیدنامه، صندوق خودران باید حداقل ۷۰ درصد دارایی خود را در سهام و حق‌تقدم شرکت‌های فعال در صنایع خودرو و قطعات خودرو سرمایه‌گذاری کند. همچنین مدیران صندوق می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد از دارایی صندوق را در سهام و حق‌تقدم سایر صنایع، حداکثر ۱۵ درصد در اوراق با درآمد ثابت و نهایتاً ۵ درصد در گواهی‌های سپرده‌ کالایی سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق بخشی سیمانی

صندوق سیمانی یکی از انواع صندوق‌های بخشی است که حداقل ۷۰ درصد ترکیب دارایی این صندوق را سهام شرکت‌های فعال در بخش سیمان، آهک و گچ تشکیل می‌دهند. مدیران صندوق بخشی سیمانی می‌توانند حداکثر ۱۰ درصد از دارایی صندوق را در سهام شرکت‌های سایر صنایع سرمایه‌گذاری کنند. علاوه بر این، امکان تشکیل حداکثر ۱۵ درصد از ترکیب دارایی این صندوق‌ها از اوراق با درآمد ثابت و تا ۵ درصد از گواهی‌های سپرده کالایی نیز وجود دارد.

صندوق «سیمانو» سومین صندوق بخشی کارگزاری مفید است که با تکیه بر تخصص و تجربه کارشناسان خود، گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بخش سیمان محسوب می‌شود. مدیران با تجربه صندوق «سیمانو» به طور جامع وضعیت بازار و صنعت سیمان را تجزیه و تحلیل می‌کنند. همچنین با استفاده از اصول مدیریت سرمایه، ریسک‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند و تلاش می‌کنند تا بازدهی بهتری نسبت به شاخص بخش سیمانی برای سرمایه‌گذاران به دست آورند.

صندوق‌های بخشی با تمرکز در یک صنعت خاص، مسیر سرمایه‌گذاری را برای انواع سلیقه‌ها هموارتر می‌کنند. با این حال، سرمایه‌گذاران باید ریسک‌های مرتبط با تمرکز سرمایه‌گذاری در یک صنعت را نیز در نظر بگیرند. مشورت با متخصصان مالی و ارزیابی وضعیت بازار، می‌تواند در انتخاب صندوق‌های بخشی کمک‌کننده باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.