کد مطلب: ۳۰۷۷۷۰

قیمت خودرو تا ۶۰ میلیون تومان افت کرد

قیمت خودرو تا 60 میلیون تومان افت کرد

بارها عنوان شد اگر نیاز ندارید، خرید نکنید اما مردم به جای آنکه به این توصیه‌ها توجه کنند روز به روز صف خرید را بیشتر کردند به گونه‌ای که بابت برخی کالاها پول‌هایی را پرداخت کردند که ارزش واقعی آن بسیار کمتر است. نمونه بارز آن خودرو است.

بارها عنوان شد اگر نیاز ندارید، خرید نکنید اما مردم به جای آنکه به این توصیه‌ها توجه کنند روز به روز صف خرید را بیشتر کردند به گونه‌ای که بابت برخی کالاها پول‌هایی را پرداخت کردند که ارزش واقعی آن بسیار کمتر است. نمونه بارز آن خودرو است. از زمانی که قیمت خودرو افزایش پیدا کرد عطش خرید مردم چند برابر شد و خیلی‌ها حاضر شدند برای خودروهایی که بایستی خط تولید آن متوقف می‌شد پول‌های سنگین پرداخت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پراید و 405 مثال‌هایی هستند که می‌توان در این باره عنوان کرد. قیمت پراید تا 40 میلیون تومان رسید و باز هم مشتری داشت؛ خودرویی که به گفته فروشندگان تکیه دادن به آن ممنوع است چرا که ورق‌های فولادی آن بسیار نازک است.

خودرو 405 هم که از نظر زیست محیطی آلایندگی زیادی دارد و جزو پرمصرف‌های بنزین است به جای آنکه کنار گذاشته شود سبقت قیمتی می‌گیرد. در این میان سکوت سازمان‌های نظارتی جای سؤال دارد. برخی از بخش‌ها به جای آنکه به‌دنبال افزایش تولید، ارتقای کیفیت خودرو و کنترل بازار باشند فکرشان محدود به کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری است.

کسانی که با قیمت‌های بالا خودرو خریداری کردند طی دو روز گذشته در شوک از دست دادن پول خود هستند. با کاهش قیمت ارز و رسیدن آن به کانال 10 هزار تومان قیمت خودرو سیر نزولی خود را شروع کرد. در خودروهای وارداتی قیمت‌ها تا 60 میلیون تومان ارزان‌تر شد و در خودروهای داخلی کاهش قیمت تا 15 میلیون تومان هم رسید که سردمدار افت قیمت خودروهای ساندرو و 207 بود. البته در خودروهای داخلی و وارداتی این کاهش کافی نیست و باید سیر نزولی ادامه دار باشد.

به گونه‌ای خودروسازان دیگر بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولاتشان نداشته باشند و برای آزادسازی قیمت‌ها تمام توان خود را نگذارند. خودروسازان بیش از 5 ماه است که تاخیر در تحویل خودرو به ثبت‌نام‌کنندگان خود را دارند لذا با ورود افرادی که به خودرو نیاز ندارند یا مدیریت خرید می‌توان بازار را سر و سامان داد.

کارشناسان معتقدند شاید این تصور ایجاد شود که کاهش قیمت خودرو مقطعی است و با تحریم 13 آبان قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا می‌کند، اما اگر مدیریت خرید از سوی مردم اجرایی شود و همه بواسطه درآمدزایی سراغ خرید و فروش خودرو نروند نفع آن را همه خواهند برد چرا که از رشد کاذب قیمت‌ها جلوگیری می‌شود و دیگر مردم با تعویق در تحویل خودروهایشان مواجه نمی‌شوند و شاید این امر فرصتی را فراهم کند تا خودروسازان بالاخره به سمت داخلی‌سازی یا حتی طراحی خودرو بروند.

افت قیمت خودرو ادامه دارد

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران درباره حال و روز بازار خودرو می‌گوید: بازار خودرو وارد شوک قیمتی شده است و شاید خیلی‌ها باور نمی‌کردند چنین کاهش قیمتی دامنگیر بازار شود. معتقدم کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت چرا که قیمت‌هایی که طی چند وقت اخیر ثبت شد، حباب داشت و متاسفانه مردم به هشدارهای نخریدن خودرو توجه نکردند. وی گفت: قیمت خودروهای وارداتی تا 60 میلیون تومان و خودروهای داخلی بین 13 تا 15 میلیون تومان کاهش پیدا کرد. در بین خودروها بیشترین افت قیمت مربوط به استپ وی و 207 بود.

طی تماس با بازار برخی از نمایندگی‌ها بخصوص در خودروهای چینی فروش را متوقف کرده بودند و گروهی دیگر هم مردم را تشویق به خرید می‌کردند و می‌گفتند خودرو گران می‌شود و تا قیمت‌ها افت کرده است، خرید کنید.

کاهش قیمت به همه بازارها سرایت کرد

در کنار کاهش قیمت خودرو که در گزارش به آن اشاره شد، روز گذشته قیمت سایر کالاها هم روند نزولی به خود گرفت. بعد از خودرو، تلفن همراه بود که افت 20 درصدی قیمت‌ها را تجربه کرد.

در بازار موبایل فروش‌ها قیمت گوشی بیش از 20 درصد کاهش یافت. یکی از فروشندگان این صنف می‌گوید: اگر کاهش قیمت اتفاق نیفتد مردم برای خرید اقدام نخواهند کرد.

خیلی از فروشندگان تلفن همراه با آنکه با ارز 5 الی 6 هزار تومان خرید خود را انجام داده بودند با افزایش قیمت ارز، روزانه قیمت‌های خود را بالا بردند و البته اکنون هنوز قیمت‌ها با توجه به ارزی که کالا خریداری شده، بالا است و جا دارد کاهش دیگری در این صنف اتفاق بی‌افتد. مشاوران املاک هم از تأثیرپذیری ملک برای خرید و اجاره از قیمت ارز را داشتند و گفتند اگر این امر ادامه دار باشد قیمت‌ها بین 20 تا 30 درصد کمتر خواهد شد و مردم با شرایط بهتری می‌توانند برای خرید و اجاره واحد مسکونی اقدام کنند.

کاهش قیمت مسکن بواسطه کاهش قیمت مواد اولیه چون فولاد، شیشه، آهن‌آلات و… است. در بین افزایش‌هایی که مردم تجربه کردند می‌توان به قیمت مرغ هم اشاره کرد. روز گذشته قیمت مرغ در بازار ارزان شد و به کیلویی 10 هزار تومان رسید. فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم در اولین گام تا 10 درصد قیمت‌های خود را کم کردند و البته این قیمت‌ها با توجه به افزایش‌های صورت گرفته بسیار کم است.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.