فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۰۰۰۰۲

مروری بر وعده‌های خودرویی وزیر صمت

مروری بر وعده‌های خودرویی وزیر صمت

با گذشت بیش از یک سال، وزارت صمت آمارهای گوناگونی را از اقدامات انجام‌شده در حوزه خودرو ارائه می‌دهد. اقداماتی همچون حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، افزایش تولید خودروی کامل، کاهش و حذف خودروهای ناقص در پارکینگ‌ خودروسازها، عرضه خودرو در بورس کالا و تنظیم سند تحول خودرو.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از یک‌سال از برنامه‌ریزی و اقدامات خودرویی وزارت صمت در راستای رشد تولید و تنظیم بازار می‌گذرد.

این در شرایطی است که هیچ یک از اقدامات سیاستگذار خودرو تاکنون نتوانسته در بخش تولید و بازار به وضوح برای مشتریان رضایت‌بخش باشد.

حالا این سوال مطرح است که اقدامات صورت‌گرفته در چه زمانی در بازار محسوس خواهد بود؟

به نقل از دنیای‌اقتصاد، فاطمی امین نیز همچون دیگر وزرای صمت بیشترین تمرکز خود را بر صنعت خودرو قرار داد؛ حال آنکه تنها تفاوت وی با دیگر وزرای صنعتی تعداد وعده‌های خودرویی بود که در شرایط تحریمی به نظر بلند‌پروازانه و دست‌نیافتنی است.

با این حال با گذشت بیش از یک سال، وزارت صمت آمارهای گوناگونی را از اقدامات انجام‌شده در حوزه خودرو ارائه می‌دهد. اقداماتی همچون حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، افزایش تولید خودروی کامل، کاهش و حذف خودروهای ناقص در پارکینگ‌ خودروسازها، عرضه خودرو در بورس کالا و تنظیم سند تحول خودرو.

با این وجود هنوز بازار خودرو و مصرف‌کنندگان به طور محسوس و عملی تاثیر اقدامات انجام‌شده را احساس نمی‌کنند؛ به‌طوری‌که قیمت خودرو و دلالی و واسطه‌گری در این مدت در بازار آزاد رو به افزایش بوده و مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای تولیدی ناراضی هستند.

وعده‌های خودرویی

در این زمینه رضا فاطمی‌امین در پاسخ مبنی بر اینکه با وجود وعده‌ها و برخی اقدامات خودرویی وزارت صمت، مردم چه زمانی از عملکرد و وعده‌های خودرویی شما بهره خواهند برد و این اقدامات محسوس خواهد بود، پاسخ داد که «اقداماتی انجام شده است. برای مثال ۹ شهریور سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه مطالبات معوقه داشتیم که در مدت مشابه سال جاری این رقم به ۱۴ هزار دستگاه رسیده است.

در مورد تحویل خودرو نیز تا مدت مشابه سال گذشته ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو تحویل داده شده بود که امسال این رقم به ۴۵۵هزار دستگاه رسیده و رشد ۲۶ درصدی را تجربه کرده است.

با این حال قبول داریم که این اقدامات برای مردم محسوس نبوده است.

برنامه ما برای صنعت خودرو یک برنامه چهارساله بود که از ابتدا هم گفته بودیم پس از گذشت دو سال از این برنامه، اقدامات انجام‌شده برای مردم محسوس خواهد شد.

با توجه به اظهارات وی، اقدامات خودرویی این وزارتخانه در صورت ماندن فاطمی امین در راس وزارت صمت یک سال دیگر محسوس خواهد شد. آنچه مشخص است بعد از شروع دور دوم تحریم‌ها از سال ۹۷ گره‌هایی در بازار و صنعت خودروی کشور ایجاد شد که حالا بعد از حدود چهار سال و با وجود سیاستگذاری‌ها نه‌تنها این گره‌ها باز نشده‌اند بلکه روز به روز کورتر می‌شوند.

همانطور که اشاره شد دولت جدید نیز که یک سال از این چهار سال را سکان‌دار تصمیمات خودرویی کشور بوده، اقدامات مختلفی را در جهت ساماندهی صنعت و تنظیم بازار خودرو پیش برده است؛ اما همچنان قطار بازار خودروی کشور بر همان ریل سابق می‌راند. همچنان دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو حرف اول را می‌زند و قیمت و کیفیت خودروها نیز تعریفی ندارد. این در حالی است که از ابتدای دولت و حتی در کارزارهای انتخاباتی، تنظیم بازار خودرو یکی از محورهای اساسی دولتی‌ها بوده است.

وعده‌‌‌‌‌‌‌های انتخاباتی رئیسی

برای مثال ابراهیم رئیسی در وعده‌‌‌‌‌‌‌های انتخاباتی خود گفته بود: ‌‌‌‌‌‌‌«در شرایط کنونی یک‌میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود اما با زیرساخت‌های موجود می‌توانیم در گام اول این میزان را به یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار دستگاه و در گام دوم به دو‌میلیون خودرو افزایش دهیم.» فاطمی‌امین نیز از ابتدای کار خود از یک برنامه چهارساله می‌گفت که می‌تواند به بهبود وضعیت حوزه خودرو بینجامد.

این درحالی است که آمارهایی که خود وزارت صمت از تقسیم‌‌‌‌‌‌‌بندی دهک‌‌‌‌‌‌‌های بازار خودروی کشور در مردادماه سال‌ جاری منتشر کرد، نشان می‌دهد حدود ۹/ ۴۸‌ درصد از شهروندان قدرت خرید خودرو ندارند.

از طرفی نیز زمزمه‌‌‌ها در مورد استیضاح فاطمی‌امین همچنان پرقوت است.

جالب اینکه درخواست نمایندگان خواستار استیضاح وزیر صمت نیز به علل خودرویی مطرح شده و قوت گرفت. به طوری که جواد حسینی‌کیا، نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفته بود موضوع سرمایه‌گذاری در معادن و وضعیت صنعت خودرو ، دو دلیل اصلی نمایندگان برای استیضاح فاطمی امین، وزیر صمت است.

۲۴ خردادماه نیز، نمایندگان مجلس به دلیل قانع نشدن از پاسخ‌های فاطمی امین، کارت زرد دادند و عنوان کردند در مدت پنج ماه باید مشکلات این حوزه به‌‌خصوص خودرو حل می‌شد.

با‌این‌حال به نظر می‌رسد در صورتی هم که فاطمی‌امین جای خود را به شخص دیگری برای سکان‌داری وزارت صنعت، معدن و تجارت دهد، همچنان خبری از بهبود در وضعیت نابسامان خودرویی کشور نباشد، چراکه به‌تجربه ثابت شده است با آمدن هر وزیری روی کار برنامه‌ها دوباره به نقطه صفر برگشته و با نادیده گرفته شدن تجربه وزرای قبلی، هر چرخی از ابتدا اختراع می‌شود؛ بی‌ثباتی‌ای که سیاستگذاری خودرویی کشور را دچار نابسامانی بیشتری می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار