فونیکس - هدر اخبار
چرا بهتر است محدودیت دامنه نوسان ادامه داشته باشد؟ هلن عصمت پناه
کد مطلب: ۹۱۶۶۰۱

چرا بهتر است محدودیت دامنه نوسان ادامه داشته باشد؟

چرا بهتر است محدودیت دامنه نوسان ادامه داشته باشد؟

محدودیت دامنه نوسان جهت کاهش آشفتگی بازار، محافظت از سرمایه سرمایه‌گذاران، جلوگیری از دست‌کاری قیمت و دیگر بحران‌ها، همچنان تداوم پیدا کرده و نظریه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مبنی بر طولانی و بحرانی‌شدن و اثر روانی آن بر بازار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هرچند تداوم بیش از اندازه کاهش دامنه نوسان نه ‌تنها کاربرد خود را از دست داده، بلکه عواقبی همچون تاخیر در کشف قیمت، عکس‌العمل بیش از اندازه، دخالت در معاملات، تسریع نوسان‌ها و اثر ربایشی را تشدید می‌کند، اما موضوع اینجاست که بعد از حادثه سقوط بالگرد آقای رئیسی و هیات همراه، وضعیت انتخابات و سیاست‌‌‌های جدید دولت، در ترس و ابهام است که اثر خود را در بازار هم گذاشته و تا زمان روشن نشدن تکلیف انتخابات، اثر منفی آن در بازار سرمایه تداوم خواهد داشت.

همچنین در اوج برگزاری مجامع شرکت‌ها، هر ساله شاهد ورود نقدینگی و پول‌هایی با هدف سرمایه‌گذاری در بازار بوده‌ایم که امسال به دلیل تحدید دامنه نوسان این ورود نقدینگی، آن‌طور که باید انجام نشد و فرصت از دست رفت. لذا اگر در این شرایط، دامنه باز شود فقط فرصت را برای سودهای کوتاه‌مدت و نوسان‌گیری فراهم می‌کند که این امر، هیجان بازار را در این شرایط بیشتر خواهد کرد

اگرچه در حال حاضر با تحدید دامنه، نه تنها فرصت خرید بلکه فرصت فروش هم برای سهامدار مهیا نیست و این خود باعث می‌شود نقدینگی و گردش در جریان نباشد، اما با توجه به میزان ریسک و هیجان بالای این روزهای بازار سرمایه بهتر است با تحدید دامنه جلوی این خرید و فروش‌های هیجانی گرفته شود.

ضمنا با اعلام میزان سود اوراق و صندوق‌ها، با باز شدن دامنه، توجه از روی سهام برداشته می‌شود و به سمت اوراق و صندوق خواهد رفت و یا پول از بازار خارج می‌شود و به سمت سرمایه‌گذاری‌های بدون ریسک کوچ خواهد کرد. چراکه بخش اعظم بازار یعنی سهامداران خرد آسیب‌دیده، به دلیل تداوم بی‌جانی بازار و به دنبال آن، بی‌اعتمادی سهامدار، به سودهای بدون ریسک رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

می‌دانیم که جهت ایجاد بازار کارای اوراق بهادار، تقابل عرضه و تقاضا موجب کشف قیمت نزدیک‌تر به ارزش واقعی اوراق می‌شود؛ این امر به معنای آن است که حتی محدودیت مجاز دامنه نوسان نیز می‌تواند اثر منفی بر تقابل عرضه و تقاضا بگذارد، چه رسد به کاهش این محدودیت در مدت طولانی. اما این را هم باید در نظر گرفت که در حال حاضر میزان ابهام و ریسک و هیجانات بازار بسیار بالاست.

به نظر نگارنده، بعد از مشخص شدن وضعیت انتخابات، توجه به باز شدن دامنه ضروری است. در نظر بگیریم همچنان ابهام انتخابات امریکا هم بر بورس ایران اثر گذار است و با توجه به چالش‌های اقتصادی چون متغیرهای اقتصادی و سیاسی، ریسک‌های سیستماتیک، نرخ‌های جهانی، تصمیماتی که از طرف مدیران دولتی برای صنایع بورسی اتخاذ می‌شود، عوامل درون سازمانی و برون‌سازمانی و موارد متعدد دیگر، بعد از باز شدن دامنه هم نباید انتظار رشد تند و صعودی با شیب بالا را از بازار داشت.

هلن عصمت پناه، مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی

برای مطالعه گزارش‌ها، اخبار و مطالب بیشتر در این زمینه، به صفحه بازار سرمایه مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.